printlogo


کد خبر: 209969تاریخ: 1398/3/8 00:00
اخبار

واشنگتن‌پست: معامله قرن شکست خورده است
مقاله‌نویس روزنامه واشنگتن‌پست طی تحلیلی طرح صلح «ترامپ ـ کوشنر» را فاجعه‌بار خواند و آن را محکوم به شکست دانست. «آیشان سرور» با اشاره به نشست ماه آینده ترامپ در بحرین به بهانه اعلان طرح به‌اصطلاح صلح میان فلسطین و رژیم صهیونیستی، جارد کوشنر، داماد دونالد ترامپ را واسطه کاخ سفید معرفی کرد اما واسطه‌ای که از نگاه مردم فلسطین همانند خود ترامپ و مقامات دولتش فاقد صداقت و مشروعیت لازم برای تصمیم‌گیری درباره آینده آنها هستند. به نوشته سرور، اعراب شاهد مجموعه‌ای از اقدامات آمریکا از جمله مشروعیت‌بخشی به اشغال قدس توسط رژیم صهیونیستی به‌منظور قطع کمک به فلسطین و بستن دفتر دیپلماتیک «آنروا» که نیازهای فلسطینیان را برآورده می‌کرد، هستند. یک مقام آمریکایی ـ فلسطینی نیز دعوت به حضور در کنفرانس اقتصادی آمریکا در بحرین را دعوت به یک رشوه‌خواری علنی دانست. این مقاله همچنین از قول «گیرمه بن عامی» رئیس مؤسسه «جی استریت» که یک سازمان لیبرال وابسته به لابی آیپک در واشنگتن است، پیش‌بینی  کرد تلاش‌های کوشنر برای یافتن یک راه‌حل اقتصادی در این درگیری‌های طولانی‌مدت شکست خورده است.

تحریم نشست منامه توسط چین و روسیه
سفیر چین در فلسطین به مشاور سیاست خارجی تشکیلات خودگردان اطمینان داد پکن و مسکو، توأمان نشست اقتصادی ماه آینده منامه بحرین را که توسط ترامپ در جهت معرفی «معامله قرن» و تحمیل آن به اعراب برگزار خواهد شد، تحریم خواهند کرد. «گو وی» در دیدار با «نبیل شعاث» به او اطمینان داد دولت متبوعش و همین‌طور روسیه، هر رویدادی را که در رابطه با طرح اقتصادی یکجانبه دولت آمریکا برای فلسطینی‌ها باشد بایکوت می‌کنند. به گزارش خبرگزاری فلسطینی وفانیوز، در این دیدار که روز دوشنبه در شهر رام‌الله در کرانه باختری رود اردن انجام شد، سفیر چین از وجود یک چارچوب توافقنامه رسمی دوجانبه میان مسکو و پکن برای تحریم کنفرانس بحرین پرده برداشت و بر موضع جمهوری خلق چین در حمایت از حقوق مردم فلسطین از جمله برای تشکیل حاکمیت مستقل در بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت دولت فلسطینی تأکید کرد.

عیسی قاسم:  «معامله قرن» جنایت است
رهبر معنوی انقلاب بحرین تأکید کرد طرح موسوم به «معامله قرن» جنایتی دیگر علیه ملت فلسطین است که ننگ آن دامن حامیان این جنایت را خواهد گرفت. آیت‌الله عیسی قاسم در بیانیه‌ای درباره نشست اقتصادی در منامه با حمایت آمریکایی‌ها  که ادعا می‌شود مقدمه‌ای برای اجرای طرح تحمیلی ترامپ به فلسطینی‌هاست، گفت: «معامله قرن، معامله‌ای یک‌طرفه از جانب ترامپ، اسرائیل و رژیم‌های عربی همدست و مجری آن است که با همکاری و همدستی خود در برابر اراده امت ایستاده‌اند؛ امتی که دین، کرامت و غیرت آن هرگز اجازه پذیرش این خواری و خفت را نمی‌دهد. معامله قرن جنایتی است که ننگ آن دامن همه حامیان و همدستان این جنایت را می‌گیرد و هرکس به هر اندازه که در این معامله دست دارد، در ننگ و عار آن نیز سهیم خواهد بود». رهبر معنوی انقلاب بحرین با اشاره به اینکه معامله قرن یک طرح آمریکایی و اسرائیلی است، این پرسش‌ها را مطرح کرد: «طرف دیگر این معامله کجاست؟ فلسطینیان که این قضیه به آنها و سرزمین ملت فلسطین مربوط می‌شود کجا هستند؟ آنها (فلسطینیان) با این معامله مخالف بوده و از کسانی که برای اجرای این معامله تلاش می‌کنند، تبری جسته‌اند».

ابعاد شوم معامله قرن
طرح صلح موسوم به «معامله قرن» که آمریکا برای پایان دادن به منازعه بین فلسطینیان و صهیونیست‌ها مطرح کرده، به دنبال حذف همیشگی بازگشت آوارگان فلسطینی (مطابق آمار 6 میلیون) به سرزمین خود و اسکان آنها در «وطن جایگزین» یعنی کشورهای دیگر است. به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی در دولت آمریکا و انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به شهر قدس طی کمتر از یک سال گذشته در این راستا انجام شده است و قرار نیست کشوری به نام فلسطین به پایتختی قدس به رسمیت شناخته شود.
 


Page Generated in 0/0056 sec