printlogo


کد خبر: 210009تاریخ: 1398/3/9 00:00
«وطن‌امروز» از نیمه‌تعطیل شدن خط تولید ایران‌خودرو گزارش می‌دهد
گروگانگیری ایران‌خودرو توسط یک قطعه‌ساز

محمد نجارصادقی: شرکت «اورند پیشرو» تامین‌کننده انحصاری قطعات سیستم‌های سوخت‌رسانی خودرو با تامین نکردن قطعات مورد نیاز ایران‌خودرو، این شرکت خودروسازی را در بلاتکلیفی قرار داده است. شواهد نشان می‌‌دهد دلیل عرضه نشدن یکهزار دستگاه خودروی آماده تحویل که قرار بود دوم خرداد به مشتریان تحویل داده شود هم همین موضوع است. به گزارش «وطن‌امروز»، طبق اعلام قبلی ایران‌خودرو دوم خردادماه موعد عرضه یکهزار دستگاه خودروی این شرکت به مشتریان بود که این اتفاق رخ نداده است. طبق اظهارات منابع آگاه از ابتدای خردادماه شرکت تامین‌کننده سیستم‌های سوخت‌رسانی بدون اطلاع قبلی از تامین قطعات سر باز زده است. موضوع انحصار قطعه‌‌‌سازان در صنعت خودروسازی کشور پیش از این هم بارها مطرح شده بود و کارشناسان نسبت به عواقب این موضوع هشدار داده بودند. در گزارش تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از خودروسازان هم به این نکته اشاره شده بود. در این گزارش آمده: عدم تامین قطعات توسط شرکت کروز طی 7 ماه منجر به 26 روز توقف خط و کاهش تولید به میزان 18 هزار و 985 دستگاه شده است. تامین قطعات از تولیدکنندگان انحصاری باعث گردیده است تا در صورت وجود نقیصه در قطعه به جهت جلوگیری از توقف خط تولید به‌رغم بروز مشکلات کیفی، شرکت مجبور به استفاده از اینگونه قطعات در تکمیل محصولات شده و درنهایت تعداد زیادی از مشتریان در شبکه خدمات پس از فروش در صف تعویض این قطعه معیوب قرار گیرند که بعضاً برخی از این قطعات در دوره گارانتی هم تامین می‌شود.
افزایش قیمت خودرو
در این میان نکته تامل‌برانگیز اینکه زیان توقف هر خط تولید خودرو ظرف مدت یک ساعت به ١٣ میلیارد و ٢٠٠ میلیون تومان می‌رسد. این زیان از طریق بیکاری کارگران، هزینه‌های جاری و اجباری نظیر برق، مالیات، استهلاک دستگاه‌های خط تولید و استهلاک خودروهای ناقص بر افزایش قیمت نهایی خودرو تاثیر می‌گذارد. در حالی که با واگذاری تعیین قیمت‌ خودرو به شورای رقابت، امیدها برای کاهش نسبی قیمت خودرو زنده شد اما حالا تأمین نشدن قطعات موجب تزریق نشدن خودرو به بازار می‌شود و عرضه و تقاضا را نامتوازن می‌کند تا التهاب در این بازار پرحاشیه همچنان پایدار بماند. نکته جالب درباره شرکت انحصاری که تامین قطعات مورد نیاز ایران‌خودرو را متوقف کرده، مربوط به مدیرعامل آن است. حمیدرضا صمدی از سال 95 به کنسرسیوم ویسمن‌موتور پیوسته است؛ کنسرسیومی که سرمایه‌گذار اصلی است و کروز در حال حاضر 24 درصد سهام گروه صنعتی ایران‌خودرو را در اختیار دارد. گفتنی است سهامداران شرکت کروز متشکل از تدبیر سرمایه با سهم 23/15 درصد، توسعه راهبردی راز با سهم 35/2 درصد، آرسام پلاست با سهم 52/1 درصد، مانا نوین با سهم 36/1 درصد، گروه بهمن با سهم 3 درصد و یسمن‌موتور با سهم 26/1 درصد است.


Page Generated in 0/0154 sec