printlogo


کد خبر: 210023تاریخ: 1398/3/9 00:00
غیبت یا حضور نیمه‌رسمی 8 ملت عربی در نشست اضطراری به دعوت عربستان
بی‌اعتباری آل‌سعود در مکه

مکه مکرمه در بزنگاهی تاریخی به مکانی برای نمایش بی‌اعتباری آل‌سعود بدل شد. نشست اضطراری سران عرب که قرار است امروز با دعوت فوری و فوتی شاه فرتوت سعودی متعاقب حمله یمنی‌ها به تاسیسات انتقال نفت در عمق خاک عربستان برگزار شود، با استقبال سردی از سوی بزرگ‌‌‌‌‌ترین کشورهای عربی مواجه شده است. نه‌تنها مراکش و قطر، 2 دولت مهم سابقا همپیمان با ریاض به طور رسمی غایب خواهند بود، بلکه به احتمال زیاد پادشاهی اردن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، ریاست‌جمهوری مصر و  صدراعظم عمان نیز به‌خاطر اختلافات‌شان با مواضع منطقه‌ای عربستان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، مستقیما در نشست بیست‌وپنجم  رمضان شرکت نکرده و نمایندگان‌شان را گسیل خواهند کرد. این به جز عدم حضور رهبران مشروع یا رسمی کشورهای درگیر ناآرامی یا جنگ داخلی در شمال آفریقا یعنی لیبی، سودان و الجزایر است. با توجه به اینکه عبدربه منصورهادی، رئیس‌جمهور فراری یمن، یک سیاستمدار مزدور ریاض بوده و فاقد مشروعیت در میان عمده مردم این کشور جنگ‌زده و چندپاره است و از سوی دیگر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز بشدت از حمایت بن‌سلمان از طرح اسرائیلی-آمریکایی «معامله قرن» ناراضی است، می‌توان جو سردی را در نشست امروز مکه پیش‌بینی کرد.  به این ترتیب در نشستی که برای بررسی وضعیت امنیتی خاورمیانه پس از ناامن شدن تجارت نفت پیرامون جزیره‌العرب  برگزار می‌شود، از میان 22 ملت عربی عضو اتحادیه کشورهای عربی، 10 ملت اصلا فاقد نماینده یا بدون نماینده‌ حاکمیتی در بالاترین سطح ممکن هستند. این در حالی است که سوریه به عنوان یکی از کهن‌‌‌‌‌ترین تمدن‌‌های عربی با فشار غرب از این اتحادیه بیرون گذاشته شده است و در عوض کشورهای لی‌لی‌پوتی چون جزیره کومور، جیبوتی و جزیره بحرین یا دولت‌های فاقد اعتبار بین‌المللی مثل سومالی و موریتانی قرار است صندلی‌‌های اجلاس را پر کنند.  فقدان مشروعیت نشست مکه که قرار است در 3 بخش سران عرب، سران شورای همکاری خلیج‌فارس و سران اسلامی  برگزار شود، چنان مشهود بوده که رژیم سعودی پس از آنکه ابتدا از دعوت کردن امیر قطر به آن امتناع کرد و حتی وزیر خارجه آن اتهامات جدیدی را به قطری‌ها وارد کرد اما 3 روز مانده به روز برگزاری، سلمان بن‌عبدالعزیز با مشاهده بی‌تفاوتی دولت‌های عربی به این اجلاس، به دست و پا افتاد و برای همتای قطری خود «تمیم بن‌حمد آل‌ثانی» دعوتنامه‌ای مخصوص فرستاد. با این حال همان‌گونه که از سوابق تنش‌‌های 2 سال اخیر میان دوحه و ریاض برمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آید، وزارت خارجه قطر تا آخرین لحظات اعتنایی به دعوت سعودی‌ها نکرده و حتی از ارائه جواب منفی یا مثبت امتناع کرده است.
وزیر خارجه قطر تنها دریافت دعوتنامه حضور در این نشست را از دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس تایید کرده است اما می‌توان از لحن رسانه‌‌های دوحه دریافت که شیخ تمیم به مکه نخواهد رفت. آخرین بار که امیر جوان قطر توسط شاه سعودی برای شرکت در نشست سران شورای همکاری خلیج‌فارس 2018 در ریاض دعوت شد، او از سفر به عربستان اجتناب کرد و بلافاصله منابع نزدیک به این شیخ‌نشین از جمله تارنمای «العربی الجدید» طی یک افشاگری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، علت نرفتن تمیم به ریاض را کشف توطئه دستگاه استخبارات آل‌سعود برای ربودن و ترور او عنوان کردند که با توجه به بازداشت و حبس موقت نخست‌وزیر لبنان در همان دوران، این ادعا چندان بی‌ربط هم به نظیر نمی‌رسید. از سوی دیگر «محمد ششم» شاه مغرب یک روز جلوتر اعلام کرد در نشست فوق‌العاده «سران عرب» به میزبانی عربستان برای بررسی تحولات منطقه شرکت نمی‌کند.
این حرکت نمادین شاه مراکش حتی بیش از غیبت بی‌سر و صدای امیر قطر به اعتبار سلمان و پسرش در جهان عرب ضربه می‌زند. تارنمای «هسپرس» به نقل از منابع آگاه نوشت به جای شاه مغرب برادرش «مولای رشید» در نشست مکه شرکت خواهد کرد. البته مراکش پذیرفته که به جای مشارکت در بالاترین سطح در اجلاس سران عربی، در نشست سران اسلامی شرکت خواهد کرد اما ناگفته پیداست به‌خاطر همراه شدن سعودی‌ها با آمریکا و رژیم صهیونیستی در غائله ضدفلسطینی «معامله قرن»، آبرویی در جهان اسلام برای آنها نمانده است.


Page Generated in 0/0242 sec