printlogo


کد خبر: 210024تاریخ: 1398/3/9 00:00
ترس از موشک‌های حزب‌الله دلیل سکوت عجیب اسرائیلی‌ها در میان هیاهوی آمریکا برای جنگ در خاورمیانه
صدای نتانیاهو درنمی‌آید

جوزف فریدمن*: نخست‌وزیر اسرائیل طی سال‌های اخیر منتقد پرهیاهوی ایران بوده و در هر موقعیتی جمهوری اسلامی را به انگیزه‌های بدخواهانه متهم کرده اما بنیامین نتانیاهوی حراف به شکلی غیرطبیعی در جریان بحران فعلی میان ایالات‌متحده و ایران ساکت مانده است. در حالی که اسرائیل همواره از فشارهای واشنگتن بر تهران استقبال کرده اما این بحران نتانیاهو را در موقعیت حساسی قرار داده است، به‌گونه‌ای که نمی‌خواهد عامل اصلی تحریک آمریکایی‌ها به آغاز درگیری نظامی باشد. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نگران است چیزی بگوید و آمریکا جنگ با ایران را آغاز کند و جنبش حزب‌الله لبنان نیز برای انتقام‌گیری، رژیم صهیونیستی را هدف حملات خود قرار دهد.
نتانیاهو با اتهامات متعددی که قبلا درباره تمایل ایران به ساخت تسلیحات اتمی مطرح کرد تنش‌های زیادی آفرید. از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ، اوضاع به نفع  او تغییر کرد به طوری که سال گذشته به صورت جدی ترامپ را تشویق کرد که از توافق هسته‌ای (ایران) خارج شود. او همچنین از احیا و تشدید تحریم‌ها علیه ایران استقبال کرد.
طی دهه اخیر مقامات رژیم صهیونیستی بارها تهدید کرده‌اند در صورت احساس خطر درباره برنامه هسته‌ای ایران، تاسیسات مربوط به آن را هدف حملات هوایی قرار می‌دهند و حال اگر ایران غنی‌سازی اورانیوم را افزایش دهد، همه نگاه‌ها به سمت اسرائیل می‌چرخد. با در نظر گرفتن این موارد، توجه‌گریزی نتانیاهو بیش از پیش به‌چشم می‌آید. او در سخنرانی‌های اخیرش وانمود کرده این یک مواجهه ایرانی-آمریکایی است. پیش‌تر «ضاحی هانقبی» وزیر همکاری‌های منطقه‌ای رژیم صهیونیستی با استقبال از تنش‌های اخیر بین آمریکا و ایران، مدعی شده بود این مناقشات 2 نتیجه خواهد داشت که هر 2 برای تل‌آویو خوب خواهد بود: «یا ایرانی‌ها شروط آمریکا را پذیرفته و به پای میز مذاکره می‌روند و توافق جدیدی حاصل می‌شود یا درگیری رخ می‌دهد».
هانقبی در یک گفت‌وگوی رادیویی گفته بود: «واقعا گمان نمی‌کنم ایرانی‌ها یا آمریکایی‌ها در حال حاضر دنبال جنگ باشند».
در حال حاضر، مقامات اسرائیلی معتقدند خطر وقوع درگیری نظامی مستقیم با ایران غیرمحتمل است.«یوئل گوزانسکی» تحلیلگر ارشد در اندیشکده مطالعات امنیت داخلی تل‌آویو (INSS) و مشاور پیشین امور ایران در دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی درباره عدم دخالت نتانیاهو در تنش‌های اخیر بین آمریکا و ایران می‌گوید: «در تحولات اخیر، اسرائیل عامدانه عقب‌نشینی کرده است. یک دلیل هم برای آن وجود دارد؛ اینکه به نفع اسرائیل نیست (در این تنش‌ها) جلودار شود».
او معتقد است اسرائیل با توجه به اینکه حمایت بسیار بیشتری در میان جمهوری‌خواهان آمریکا نسبت به دموکرات‌ها دارد، تبدیل به یک موضوع پرریسک جناحی شده است. گوزانسکی با بیان اینکه نتانیاهو یک بار در سال 2002 با صحبت در کنگره آمریکا، این کشور را به آغاز جنگ عراق تشویق کرد، هشدار می‌دهد: «اسرائیل اما دیگر نمی‌تواند ریسک کند و به‌عنوان یکی از کسانی دیده شود که آمریکا را به درگیری با ایران کشاند، مخصوصا که احتمال کشته ‌شدن آمریکایی‌های بسیاری وجود دارد».
«یاکوف عمیدرور» مشاور پیشین امنیت داخلی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اما با هشدار درباره اینکه حزب‌الله هم‌اکنون بزرگ‌ترین تهدید برای تل‌آویو است، می‌گوید: «(اگر جنگی بین آمریکا و ایران رخ دهد) ما با 130 هزار راکت و موشک (از سوی حزب‌الله) مواجه می‌شویم. این منجر به جنگی ویران‌کننده خواهد شد. اسرائیل در خط مستقیم آتش خواهد بود و بار امنیتی آن مستقیما بر دوش ما خواهد بود». مقامات آمریکایی طی چند هفته اخیر، از ترامپ رئیس‌جمهور گرفته تا بولتون مشاور امنیت ملی و پمپئو وزیر خارجه، بعد از خروج از توافق هسته‌ای و تشدید تحریم‌ها در سالگرد خروج، در واکنش به تصمیم ایران برای کاهش برخی تعهدات برجامی زبان به تهدید نظامی گشوده و اقدامات تحریک‌آمیزی چون اعزام ناو هواپیمابر یا بمب‌افکن به منطقه را نیز در دستورکار خود قرار دادند.
*رئیس دفتر خبرگزاری آسوشیتدپرس
در تل‌آویو
 


Page Generated in 0/0142 sec