printlogo


کد خبر: 210048تاریخ: 1398/3/11 00:00
گزارش «وطن‌‌‌امروز» از حضور پرشور میلیون‌ها ایرانی در چهل و یکمین راهپیمایی روز قدس در سراسر‌کشور
مقاومت قرن

گروه سیاسی: روز جهانی قدس در شرایطی به چهلمین سالگرد خود رسید که موضوع «معامله قرن» به‌طور ویژه در دستورکار جدی آمریکا و سران مرتجع برخی کشورهای عربی برای حذف دائمی حقوق مردم فلسطین و قدس شریف قرار گرفته است. در چنین اوضاعی باز هم این ملت ایران بود که روز گذشته محور تثبیت حق ملت مظلوم فلسطین شد.
به گزارش «وطن‌امروز»، روز گذشته مصادف با آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، مردم و مسؤولان نظام  با حضور گسترده و یکپارچه در 1000 شهر کشور، مخالفت خود را با «معامله قرن» به گوش جهانیان رساندند. راهپیمایی امسال از آن جهت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شد که محور آمریکایی- صهیونیستی - عربی 2 تصمیم مهم را علیه آرمان فلسطین در دستور کار قرار داده‌‌‌اند؛ «معامله قرن» و همچنین برگزاری کنفرانس منامه در بحرین که از آن به عنوان پیش‌زمینه اجرای «معامله قرن» یاد می‌شود. این دو موضوع البته موجب شد ملت مسلمان ایران امسال با صدای رساتری دفاع از آرمان فلسطین و قدس شریف را فریاد بزند. حضور گسترده مردم در راهپیمایی روز قدس همچنین بار دیگر این واقعیت را اثبات کرد که ایران و جمهوری اسلامی محور مقاومت و مبارزه با صهیونیست ها
است، همان‌طور که روز گذشته یکی از رهبران حماس تاکید کرد «در شرایطی که هیچ‌کس از ما (فلسطینی‌ها) حمایت نمی‌کرد، ایران در کنار ما بود».
در پایتخت، راهپیمایی با حضور وسیع طیف‌های مختلف مردم تهران، شخصیت‌ها و چهره‌های سیاسی، فرهنگی، دانشگاهی و نظامی کشورمان که با شعارهای خود حمایت از حقوق ملت فلسطین، محکومیت جنایات رژیم اشغالگر قدس و رد «معامله قرن» را سر می‌دادند، برگزار شد.
حسن روحانی رئیس‌جمهور، آیت‌الله احمد جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، سردار سرتیپ غلامحسین غیب‌پرور رئیس سازمان بسیج مستضعفین، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای معاون اول قوه‌قضائیه، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور، پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)، کمال خرازی عضو شورای راهبردی روابط خارجی، محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، سرلشکر سیدیحیی صفوی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا، سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده قرارگاه فرهنگی حضرت بقیه‌الله، سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی، سردار حسین رحیمی فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ، سردار محمدرضا یزدی فرمانده سپاه محمدرسول‌الله(ص) تهران بزرگ، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری رئیس ستاد و معاون هماهنگ‌کننده ارتش و سردار احمد وحیدی رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی از جمله مسؤولانی بودند که در راهپیمایی روز جهانی قدس در تهران شرکت کردند. این مراسم در تهران با سخنرانی رئیس مجلس همراه بود. علی لاریجانی در سخنان پیش از خطبه‌‌های نماز جمعه تهران به موضوع معامله قرن اشاره کرد و گفت: آمریکایی‌ها عنوان کردند با معامله قرن می‌خواهند مشکل فلسطین را برای همیشه حل کنند. خود همین عنوان نشان از «دلال‌مآبی» در سیاست‌های آمریکا دارد.
واژه معامله نشان می‌دهد آمریکا جایی که پای شرافت و غیرت دینی یک امت در میان است، اسم و واژه معامله را به کار می‌برد و این نشانگر پوچ بودن فکر سیاسی آنهاست. این امر ریشه در  تفکر فلسفی آنها دارد. تفکری که تمدن آمریکا بر آن استوار شده، فلسفه منفعت‌طلبانه است و عدالت، شرف، غیرت و رفاقت و وفای به عهد و ده‌ها فضیلت اخلاقی وقتی معنا دارد که برای آنها منفعتی وجود داشته باشد. وی افزود: جالب است داماد ترامپ که یک یهودی تاجر است مسؤول این طرح شده است. خود ترامپ اعلام کرد دامادش عاشق اسرائیل است و حالا او را مسؤول حل معضلی کرده است که 70 سال درگیری سیاسی سر آن وجود داشته است؛ جوانک بی‌تجربه! خیلی از بزرگان در منطقه نیز نگران این رفتار آمریکا هستند، حالا شاید جرأت ندارند واضح بگویند اما در جلساتی که ما با آنها داریم این موضوع را اعلام می‌کنند. لاریجانی در ادامه گفت: آمریکایی‌ها بی‌شک دنبال تحقیر و در مضیقه قرار دادن مسلمانان هستند. گفتنی است شرکت‌کنندگان در راهپیمایی روز جهانی قدس سال ۱۳۹۸، با قرائت قطعنامه‌ای مواضع خود را در ۵ بند اعلام کردند. در بخشی از این قطعنامه آمده است: با گذشت 40 سال از ابتکار معجزه‌گونه امام راحل عظیم‌الشأن، همچنان آزادی قدس شریف با رهایی ملت مظلوم و بی‌دفاع فلسطین از چنگال اشغالگران صهیونیست و تلاش برای محو غده سرطانی اسرائیل را آرمان بلند جهان اسلام دانسته، حمایت همه‌جانبه خود از جبهه مقاومت و مقابله جدی با نقشه‌های شوم رئیس‌جمهور احمق و هیأت حاکمه آمریکا علیه کشور‌های اسلامی را اعلام و توطئه رذیلانه موسوم به «معامله قرن»، سرسپردگی سران مرتجع برخی کشور‌های عربی در تلاش برای عادی‌‌سازی روابط با رژیم جعلی و غاصب قبله اول مسلمین و نشست به ظاهر اقتصادی صهیونیستی- آمریکایی در منامه بحرین را شدیداً محکوم می‌نماییم.
خروش سراسری در حمایت از آرمان فلسطین
علاوه بر تهران، مراسم راهپیمایی روز قدس در سراسر کشور و در بیش از هزار شهر با حضور گسترده مردم روزه‌دار برگزار شد. مردم شهیدپرور و همیشه در صحنه مشهد مقدس در روز جهانی قدس در شرایطی راهپیمایی خود را از میدان  15خرداد آغاز کردند که همنوا و همصدا با مسلمانان سراسر جهان، ندای آزادی قدس شریف را سر دادند. مردم استان علوی‌تبار مازندران همزمان با سراسر کشور با هدف دفاع از فلسطین مظلوم در راهپیمایی روز قدس حاضر شدند. همچنین مردم روزه‌دار شهر قم با وجود گرمای هوا حضوری پرشور در راهپیمایی روز جهانی قدس داشتند تا مشتی محکم بر پیکره رژیم کودک‌کش صهیونیستی بزنند. آیت‌الله شیخ عیسی قاسم از شخصیت‌‌های حاضر در راهپیمایی روز جهانی قدس در قم بود. مردم مؤمن شیراز نیز همراه با سایر مسلمانان جهان همصدا و همراه با مردم مظلوم فلسطین با حضور باشکوه خود در راهپیمایی روز جهانی قدس به معامله قرن واکنش نشان دادند. راهپیمایان شیرازی با در دست داشتن پلاکارد‌هایی با عناوین «مرگ بر اسرائیل، مرگ بر آمریکا» از میدان امام حسین حرکت کردند و با تجمع در حرم مطهر شاهچراغ(ع) به فرمایشات رهبرمعظم انقلاب اسلامی لبیک گفتند و بار دیگر با آرمان‌های امام راحل(ره) تجدید میثاق کردند. همزمان با سراسر ایران اسلامی، مردم روزه‌دار استان اصفهان نیز راهپیمایی خود در روز جهانی قدس را باشکوه برگزار کردند. مردم ولایتمدار و بصیر استان اصفهان، بار دیگر لبیک‌گویان به ندای امام امت و با حضور مثال‌زدنی خود حمایت‌ از آزادی‌خواهان و مبارزان فلسطینی تا آزادی کامل قدس شریف را اعلام کردند. راهپیمایان اصفهانی در صفوف به هم فشرده و با مشت‌های گره کرده و فریادهای «الله‌اکبر» در مسیرهای هشت‌گانه منتهی به میدان امام(ره) حاضر شدند. راهپیمایی روز جهانی قدس در شهرستان‌های استان آذربایجان‌شرقی نیز با محوریت حمایت از قبله اول مسلمانان برگزار شد. در آذربایجان‌غربی و در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان مردم روزه‌دار شهرستان‌های هفده‌گانه آذربایجان‌غربی در 42 شهر این استان به خیابان‌ها آمده و شعارهای ضد‌استکباری سر دادند. در اردبیل هم راهپیمایی دشمن‌شکن روز جهانی قدس با فریادهای «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر آمریکا» مردم دارالارشاد، همزمان با سراسر کشور در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان برگزار شد و مردم بار دیگر حمایت خود را از مردم مظلوم فلسطین و انزجار و نفرت‌شان را نسبت به رژیم کودک‌کش صهیونیستی اعلام کردند. دیروز همچنین مردم مسلمان زاهدان و دیگر نقاط استان با زبان روزه و همراه با خانواده در راهپیمای روز قدس شرکت کردند تا حمایت قدرتمندانه خود را از مردم مظلوم فلسطین اعلام کنند. مردم شیعه و سنی سیستان‌وبلوچستان هم با وجود گرمای هوا، در حمایت از مردم بی‌دفاع فلسطین به خیابان‌ها آمدند، چرا که حضور سبز مردم در راهپیمایی روز جهانی قدس قطعا خاری در چشم دشمنان خواهد بود.
تقدیر از حضور پرشکوه مردم در راهپیمایی روز قدس
شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به پاس حضور باشکوه ملت ولایتمدار و استکبارستیز ایران اسلامی در مراسم راهپیمایی روز قدس، از اقشار مختلف مردم قدردانی کرد. به گزارش فارس، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با صدور بیانیه تقدیر و تشکری، از خلق حماسه عظیم حضور و نمایش پرشور ملت بزرگ ایران اسلامی همگام و همصدا با «امت بزرگ رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله»
حول محور نخستین قبله‌گاه مسلمین جهان، مسجدالاقصی و قدس شریف، در راهپیمایی روز جهانی قدس تقدیر و تشکر کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: حماسه عظیم و ماندگار حضور و نمایش وحدت و اتحاد و انسجام ملت بزرگ ایران اسلامی همگام با «امت بزرگ رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله»
حول محور نخستین قبله‌گاه مسلمین جهان، مسجدالاقصی و قدس شریف، در راهپیمایی روز جهانی قدس پاسخی کوبنده به یاوه‌سرایی‌های استکبار جهانی بود.
قدردانی از آرین غلامی و امیرحسن عرب در نماز جمعه تهران
۲ نوجوان جوانمرد کشورمان که حاضر به رویارویی با ورزشکاران رژیم صهیونیستی نشده بودند مورد تقدیر قرار گرفتند. به گزارش فارس، در نماز جمعه دیروز از آرین غلامی و امیرحسن عرب، 2 ورزشکار نوجوان کشورمان که حاضر به مسابقه با نمایندگان رژیم صهیونیستی نشده بودند، تقدیر شد. گفتنی است، امیرحسن عرب، کاراته‌کای
۱۶ ساله سیرجانی که در مسابقات جهانی کیوکوشین بلغارستان حضور پیدا کرده بود، با شکست حریفان خود راهی فینال شده بود و در مسابقه پایانی، در دفاع از مردم مظلوم فلسطین، از مسابقه با ورزشکار صهیونیستی صرف‌نظر کرد. آرین غلامی شطرنج‌باز ۱۷ ساله کشورمان نیز که با هزینه شخصی در مسابقات جهانی سوئد حضور پیدا کرده بود، در فینال، حاضر به رویارویی با نماینده رژیم غاصب قدس نشد. غلامی پیش‌تر مورد تقدیر رهبر انقلاب، سردار قاسم سلیمانی و سعید جلیلی قرار گرفته بود.

«ورشکستگی قرن» به ‌جای «معامله قرن»
علاوه بر سخنران مراسم روز قدس پایتخت، روز گذشته بسیاری از مقامات سیاسی و نظامی در حاشیه راهپیمایی روز قدس نسبت به توطئه جدید آمریکا مبنی بر «معامله قرن» واکنش نشان دادند.
آیت‌الله العظمی نوری‌همدانی در حاشیه راهپیمایی روز قدس شهر قم گفت: طرح «معامله قرن» طرحی شکست خورده است. امروز حضور ملت در راهپیمایی روز قدس یادآور این سخن است که مسأله فلسطین مسأله نخست دنیای اسلام است.
آیت‌الله العظمی جوادی‌آملی هم اظهار کرد: جریان ننگین «معامله قرن» 2 خطر وخیم برای اسلام در پی دارد. در این جریان علاوه بر اهانت به مسجدالاقصی، حقوق ملت مظلوم فلسطین پایمال شده است و بر همه ما لازم است که از ملت مظلوم فلسطین دفاع کنیم و این حضور ملت در راهپیمایی روز قدس نیز دفاعی باشکوه است.
حسن روحانی، رئیس‌جمهور با حضور در میان راهپیمایان تهرانی با تاکید بر اینکه دشمنان اسلام در 2 سال گذشته توطئه‌های جدیدی علیه قدس طراحی کرده‌اند که البته به نتیجه نرسیده است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، خاطرنشان کرد: دشمنان، قدس را پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کردند که جز یکی دو کشور کوچک هیچ کشوری در جهان از آن حمایت نکرد. آنان همچنین جولان را از آن رژیم صهیونیستی  معرفی کردند که هیچ کشور و نهاد بین‌المللی  از آن حمایت نکرد. روحانی تاکید کرد: بی‌تردید موضوع «معامله قرن» نیز به ورشکستگی قرن تبدیل خواهد شد و قطعا به نتیجه نخواهد رسید.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز با حضور در راهپیمایی روز قدس در تهران در جمع خبرنگاران گفت: پیام امروز این است که قدس فروشی نیست. قدس نه متعلق به آمریکاست که به اسرائیل ببخشد، نه رژیم صهیونیستی می‌تواند ادعای قدس را داشته باشد. ظریف خاطرنشان کرد: 40 سال روز قدس نشان می‌دهد هیچ‌کس این اجازه را ندارد که قدس را از طرف مسلمانان بفروشد. امروز مردم جهان جمع شدند که نشان دهند «معامله قرن» تبدیل به شکست قرن خواهد شد.
آیت‌الله رئیسی، رئیس قوه‌قضائیه نیز در استان خراسان‌شمالی در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه در جمع راهپیمایان روز جهانی قدس، با اشاره به «معامله قرن» مطرح‌شده از سوی آمریکا عنوان داشت: آنها می‌خواهند مساله‌ای به نام فلسطین و مقاومت و مجاهدت برای همیشه از سر اسرائیلی‌ها برداشته شود و در صحرای سینا با پول سعودی و امارات برای فلسطینی‌ها خانه‌سازی کنند و همچنین به فلسطینی‌ها و آن دسته از افراد فلسطینی که در کشورهای دیگر هستند تابعیت دهند تا هوس آمدن به فلسطین را نکنند.
علوی، وزیر اطلاعات نیز در مازندران با اشاره به اینکه هدف صلحی که آنها مطرح کردند فقط حفظ موجودیت و بقای رژیم صهیونیستی بوده است، گفت: رژیم صهیونیستی چیزی جز زور و قدرت نمی‌فهمد، باید با آنها با زبان زور حرف زد؛ باید پاسخ قدرتمندانه دریافت کنند.
 


Page Generated in 0/0077 sec