printlogo


کد خبر: 210055تاریخ: 1398/3/11 00:00
واکنش مقامات نظامی و امنیتی به قرارداد تسلیحاتی آمریکا با عربستان
عراق حامی ایران در اتحادیه عرب

پنجشنبه گذشته در ادامه دشمنی‌های چند سال اخیر سعودی با جمهوری اسلامی، پادشاه عربستان اجلاس فوق‌العاده سران عرب را با دستور کار هجمه به ایران در مکه برگزار کرد تا در آستانه برگزاری اجلاس سران کشورهای اسلامی، جبهه جدیدی از فشارها را علیه کشورمان ایجاد کند، با این حال رئیس‌جمهور عراق با حمایت از ایران و انتقاد از رویکرد سعودی در این اجلاس، ضمن نقض گزاره ادعایی اجماع اعراب علیه ایران، بار دیگر نزدیکی و روابط استراتژیک میان 2 کشور را به نمایش گذاشت. به گزارش «وطن‌‌امروز»، اجلاس فوق‌العاده سران عرب شامگاه پنجشنبه در مکه مکرمه برگزار شد. این اجلاس خارج از روند معمول اجلاس سالانه سران عرب بود که به دعوت سلمان بن‌ عبدالعزیز، شاه سعودی برگزار شد. شاه سعودی علت دعوت به اجلاس فوق‌العاده سران عرب و سران شورای همکاری خلیج‌فارس را «بررسی پیامدها»ی حمله پهپادی ارتش یمن به تأسیسات نفتی سعودی و همچنین حادثه فجیره امارات اعلام کرد. همانطور که انتظار می‌رفت، هجمه به ایران و سیاست‌های جمهوری اسلامی در منطقه ترجیع‌بند بیانیه پایانی این اجلاس بود، به گونه‌ای که در اقدامی عجیب، همه بندهای پایانی این اجلاس به انتقاد از سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران اختصاص یافت.  توصیف حوثی‌های یمن به عنوان تروریست‌های مورد حمایت ایران، تأکید بر همبستگی و انسجام کشورهای عربی با یکدیگر در مقابل دخالت‌های مستقیم یا غیرمستقیم ایران در امور داخلی این کشورها، طرح ادعای عملیات شلیک موشک‌های بالستیک ساخت ایران به عربستان از خاک یمن و محکوم کردن آن، ادعای دخالت‌های مستمر ایران در امور داخلی بحرین و کمک به تروریسم، ادعای همیشگی امارات درباره جزایر ایرانی و از همه جالب‌تر تصمیم به ادامه محدودیت [ممنوعیت] برای شبکه‌های ماهواره‌ای مورد حمایت ایران روی ماهواره‌های عربی از جمله مفاد پایانی اجلاس فوق‌العاده سران عرب در مکه بود. با همه اینها، عراق با بیانیه پایانی نشست سران اتحادیه عرب در مکه که در آن اتهاماتی علیه ایران مطرح شده بود مخالفت کرد. «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق در این نشست گفت: «ایران کشوری مسلمان و همسایه عراق و کشورهای اسلامی است. یقینا تمایلی نداریم که کسی امنیتش را هدف قرار دهد. 1400 کیلومتر مرز مشترک و روابط تنگاتنگی با ایران داریم». وی افزود:  «یقینا امنیت و ثبات کشور همسایه و اسلامی از اصول و منافع کشورهای عربی و اسلامی است. منطقه نیازمند ثباتی مبتنی بر نظم امنیتی مشترک است که حاکمیت کشورها و عدم دخالت در امور دیگران و ترک خشونت و افراط‌گرایی را محترم بشمارد». برهم صالح همچنین در این نشست هشدار داد تنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در صورت عدم مدیریت صحیح می‌تواند به جنگ تبدیل شود. اظهارات ستودنی رئیس‌جمهور عراق که بازتاب گسترده‌ای نیز در رسانه‌های منطقه داشت، همچنین تمجید مقامات انصارالله یمن را به دنبال داشت. پس از موضع‌گیری عراق علیه بیانیه ضدایرانی نشست فوق‌العاده سران اتحادیه عرب، «محمدعلی الحوثی» رئیس کمیته عالی انقلاب یمن از موضع بغداد تمجید کرد. او در صفحه توئیتر خود با تشکر از عراق و رئیس‌جمهور این کشور، نوشت: موضع عراق نشان از عمق روابط تاریخی میان یمن و عراق داشت و رئیس‌جمهور و حکومت این کشور با رد حقارتی که بر حاضران با بیانیه از پیش تدوین شده رفت، بزرگی و استقلال و عزت‌نفس خود را نشان داد. این مقام یمنی همچنین تأکید کرد که موضع عراق نشان داد بیانیه‌های نشست از پیش نوشته شده است و این دو نشست تشریفاتی بود.
ایران محکوم کرد
اقدام ضدایرانی عربستان در اجلاس مکه واکنش مقامات سیاست خارجی کشورمان را به دنبال داشت. محمدجواد ظریف دیروز در حاشیه حضور در راهپیمایی روز قدس با اشاره به برگزاری اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در مکه مکرمه، گفت: شرکت‌کنندگان در این اجلاس به جای تکرار یاوه‌هایی که دیشب درباره ایران در این اجلاس گفته شد و باعث خشنودی اسرائیل شد آن کاری را انجام دهند که سازمان همکاری اسلامی به‌خاطر آن ایجاد شده و آن حمایت از قدس و ملت فلسطین است. همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه بیانیه سران برخی کشورهای عرب و خلیج‌فارس را محکوم کرد. موسوی در این راستا اظهار داشت:  تلاش عربستان برای بسیج آرای کشورهای همسایه و عربی را ادامه فرآیند بی‌سرانجامی می‌دانیم که آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران طی می‌کنند. سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران اطمینان دارد اینگونه بیانیه‌ها نظر واقعی و دیدگاه همه اعضا نیست، گفت: عربستان از فرصت ماه مبارک رمضان و مکان مقدس مکه مکرمه استفاده سیاسی و ابزاری می‌کند.
 

روسیه ادعای بولتون درباره فجیره را رد کرد
معاون وزیر خارجه روسیه گفت: مسکو نمی‌تواند به ادعای مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره دست داشتن ایران در انفجارهای فجیره اعتماد کند.
 به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگو با اسپوتنیک گفت: مسکو نمی‌تواند به ادعای جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید که ایران را به دست داشتن در انفجارهای اخیر بندر فجیره امارات متهم کرده، اعتماد کند. ریابکوف افزود: آنها عملا می‌خواهند عقیده خود را به کل جهان تحمیل کنند، یا دست کم برای انجام این کار تلاش می‌کنند. معاون وزیر خارجه روسیه همچنین گفت: در موارد بی‌شماری شاهد آن بوده‌ایم که آمریکایی‌ها واقعیات یا رخدادهای مشخصی را چنان پیچ و تاب داده‌اند که با اهداف سیاسی آنها همخوان باشد. بولتون 2 روز پیش در جریان سفر به امارات عربی متحده مدعی شد «تقریبا اطمینان» دارد ایران عامل حمله فجیره بوده است.
 


Page Generated in 0/0033 sec