printlogo


کد خبر: 210068تاریخ: 1398/3/11 00:00
چهارگوشه

اعدام فرستاده ویژه کره‌شمالی به آمریکا
یک رسانه کره‌جنوبی فاش کرد پیونگ‌یانگ فرستاده ویژه خود به آمریکا و نمایندگانی از وزارت خارجه را که مسؤول مذاکرات برای آماده‌سازی نشست هانوی میان کیم جونگ اون و دونالد ترامپ بودند اعدام کرده است. به نوشته روزنامه «چوسان ایلبو» به نقل از منابع دولتی پیونگ‌یانگ، اعدام‌شدگان 5 تن بودند و دلیل اعدام‌شان جاسوسی در راستای منافع آمریکا بوده است. کیم یونگ چول، دیپلمات ارشدی که مذاکراتی را در سطح وزرا با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا برگزار کرد نیز از سمت خود برکنار و به انجام کار اجباری به دور از پایتخت محکوم شده است. حتی
شین هی ‌یونگ، مترجم کیم جونگ اون در نشست هانوی نیز به جرم صدمه زدن به اقتدار رهبر کره‌شمالی از طریق ترجمه نادرست اظهارات وی، راهی زندانی شده است.

تلفات نظامیان تروریست آمریکایی در کابل
در جریان انفجاری مهیب در کابل، پایتخت افغانستان، 4 نفر کشته و  4 نظامی تروریست آمریکایی مجروح شدند. به گزارش اسپوتنیک، بامداد جمعه یک خودروی بمب‌گذاری شده کاروانی از خودرو‌ها متعلق به یک سازمان بین‌المللی را در جاده کابل به جلال‌آباد هدف قرار داد که در نتیجه این انفجار ستونی از دود بخشی از آسمان پایتخت را فراگرفت. خبرگزاری رویترز به نقل از منابع وزارت کشور افغانستان اعلام کرد این حمله‌ انتحاری نیرو‌های خارجی را هدف قرار داده بود که در نتیجه آن 4 نفر از ساکنان کابل کشته شدند و شماری از افراد خارجی نیز زخمی شدند. گروه طالبان نیز با برعهده گرفتن مسؤولیت این حمله مدعی شد مجموعا 10 نظامی تروریست آمریکایی را در این حمله به همراه فرمانده‌شان کشته است. این انفجار تنها یک روز پس از حمله تروریست انتحاری داعش به ورودی یک آکادمی نظامی در کابل رخ داد. بر اثر این انفجار دست‌کم 6 نفر جان خود را از دست دادند.

آسانژ در زندان تحت شکنجه روانی
یک مقام ارشد سازمان ملل پس از ملاقات با «جولیان آسانژ» در زندان، اعلام کرد او علائمی از قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض شکنجه روانی را دارد. به نوشته روزنامه گاردین، «نیلز ملزر» گزارشگر ویژه شکنجه سازمان ملل قرار است روز جمعه درخواست خود از دولت انگلیس را برای عدم استرداد آسانژ به آمریکا اعلام کند. این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که «گرت پیرس» وکیل آسانژ روز پنجشنبه اعلام کرد او امروز به دلیل شرایط جسمی وخیم نمی‌تواند در جلسه ویدئویی رسیدگی به اتهاماتش شرکت کند. ملزر گفت آسانژ به لحاظ فیزیکی مشکلی ندارد اما آنچه موجب نگرانی است وضعیت روانی و اضطراب پایدار او است. قابل درک بود که او از سوی همه تحت تهدید قرار گرفته بود. او فهمید عملکرد من چگونه است اما بشدت آشفته و غرق در افکار خودش بود. دشوار بود بتوان مکالمه‌ای منسجم برقرار کرد. وکیل آسانژ درباره حال روحی او گفت: در واقع خیلی با خوب بودن فاصله دارد. وی همچنین از دولت انگلیس خواست آسانژ را به آمریکا تحویل ندهد.

سازمان ملل در اجلاس منامه شرکت نمی‌کند
سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد این سازمان در کارگاه اقتصادی بحرین به عنوان اجرای بخشی از «معامله قرن» مشارکت نمی‌کند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، فرحان حق، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در پاسخ به سؤالی پیرامون مشارکت این سازمان در کارگاه اقتصادی بحرین گفت: تا بدین لحظه مشارکت هیچ نماینده‌ای از سازمان ملل در این نشست به من ابلاغ نشده است. وی تصریح کرد که نیکولای ملادینوف، هماهنگ‌کننده صلح سازمان ملل در خاورمیانه برای حضور در این نشست دعوت شده است اما وی در نشست منامه حضور نخواهد یافت. فرحان حق در ادامه با تصحیح اظهاراتش گفت در واقع ملادینوف برای حضور در نشست منامه دعوت نشده است. در تاریخ ۱۹ مه بیانیه مشترکی از سوی بحرین و آمریکا منتشر شد. در بیانیه یادشده اعلام شد بحرین در روزهای ۲۵ و ۲۶ ژوئن با همکاری آمریکا میزبان کارگاه اقتصادی با عنوان «صلح برای شکوفایی» خواهد بود. هدف از این کارگاه اجرای طرح پیشنهادی آمریکا برای صلح مشهور به معامله قرن است که بر اساس آن فلسطینی‌ها مجبور هستند امتیازات ناعادلانه‌ای را به اسرائیل بدهند.
 


Page Generated in 0/0062 sec