printlogo


کد خبر: 210114تاریخ: 1398/3/12 00:00
نبرد پرسپولیس با تیم شگفتی‌ساز جام حذفی در فینال
روز جام

 سی و دومین دوره جام حذفی به آخرین خان خود رسید و 2 تیم پرسپولیس و داماش برای تعیین قهرمان این مسابقات در ورزشگاه فولادآره‌نای اهواز به دیدار هم می‌روند. پرسپولیس در این بازی به دنبال پایان باشکوه فصل فراموش نشدنی خود است. این تیم که پرتراکم‌ترین فصل تاریخ خود را از نظر تعداد بازی سپری کرد، فصل را با پنجره بسته آغاز کرد. قهرمانی سوپرجام، فینالیست شدن در لیگ قهرمانان آسیا و هت‌تریک در قهرمانی لیگ مهم‌ترین دستاوردهای سرخپوشان در فصل  ۹۸-۱۳۹۷ محسوب می‌شود و حالا فتح جام حذفی می‌تواند این فصل رویایی را در رویایی‌ترین حالت ممکن به پایان برساند. قهرمانی همزمان در لیگ و حذفی افتخاری است که در 20 سال گذشته تیمی موفق به کسب آن نشده و آخرین بار همین پرسپولیس در فصل ۷۸-۱۳۷۷ به این مهم دست یافت. در سمت مقابل اما داماش گیلان قرار دارد. این برای نخستین بار در تاریخ جام حذفی است که تیمی از سطح سوم مسابقات فوتبال ایران به فینال رقابت‌ها راه یافته  و در صورت پیروزی در این مسابقه بزرگ‌ترین شگفتی تاریخ جام حذفی را رقم خواهد زد. داماش در رقابت‌های لیگ ۲ حضور دارد و در این فصل تا آستانه صعود به لیگ یک پیش آمد ولی در دیدار پرحاشیه پلی‌آف مغلوب نیروی زمینی ارتش شد. استان گیلان سابقه درخشانی در جام حذفی دارد و پس از تهران و اصفهان پرافتخارترین استان کشور محسوب می‌شود و همین مساله اعتماد به نفس بیشتری به داماشی‌ها می‌دهد. داماش در صورت قهرمانی به مسابقات لیگ قهرمانان آسیا در فصل بعد راه خواهد یافت (در صورت کسب مجوز حرفه‌ای) ولی در صورت قهرمانی پرسپولیس که از طریق قهرمانی لیگ مجوز حضور در این بازی‌ها را کسب کرده، همای سعادت روی شانه‌های پدیده مشهد خواهد نشست و این تیم به پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا راه می‌یابد.
پایان طلسم خوزستان برای قهرمانی
انتخاب میزبان فینال جام حذفی بسیار زمانبر شد. دیدار فینال چند فصل گذشته در خرمشهر برگزار شد ولی چمن ورزشگاه این شهر از کیفیت لازم برای برگزاری این مسابقه برخوردار نبود تا گزینه‌های دیگر نظیر مشهد و قم برای برگزاری این رقابت حساس مطرح شود ولی در نهایت اهواز که از یکی از شیک‌ترین و مجهزترین استادیوم‌های ایران بهره‌مند است به عنوان میزبان این دیدار معرفی شد. پرسپولیس که فصل موفقیت‌آمیزی را سپری کرده، طعم پیروزی را در استان خوزستان نچشیده و در ۴ دیداری که این فصل در این استان برگزار کرده صاحب ۳ تساوی و یک شکست شده است. تنها شکست پرسپولیس در رقابت‌های داخلی مقابل فولاد خوزستان در اهواز شکل گرفت. پرسپولیس برای دبل در قهرمانی باید به این طلسم خاتمه بخشد.
نبرد در شرایط متفاوت
پرسپولیس به عنوان قهرمان ۳ فصل اخیر لیگ از نظر بضاعت فنی با داماش که در لیگ ۲ به سر می‌برد قابل قیاس نیست ولی از نظر وضعیت بدنی 2 تیم در شرایط کاملاً متفاوتی به سر می‌برند. پرسپولیس در 2 ماه گذشته به طور متوسط هر 5/4 روز یک بار به میدان رفته و خسته از یک فصل پرفشار است ولی داماش آخرین دیدار خود را ۱۵ اردیبهشت برگزار کرده و بدون دیدار رسمی در یک ماه گذشته پا به دیدار فینال می‌گذارد. هر چند داماش در حال حاضر در لیگ ۲ به سر می‌برد ولی این تیم سابقه حضور در لیگ برتر را دارد و در مدت حضور خود حریف دست و پا بسته‌ای برای پرسپولیس نبوده و در ۶ مصاف این دو تیم، ۴ بار پرسپولیس به پیروزی رسیده و ۲ مرتبه نیز داماش برنده میدان شده است. پرسپولیس 2 بار در جام حذفی با داماش دیدار داشته که در هر دو بار به پیروزی رسیده که یک برد در ضربات پنالتی شکل گرفته است.
چگونگی صعود به فینال
پرسپولیس در نخستین بازی این فصل در مرحله یک شانزدهم نهایی در خانه، نود ارومیه را با یک گل شکست داد. این تیم در یک هشتم‌نهایی در رشت به سختی و در دقایق پایانی به یک برد حداقلی دیگر مقابل سپیدرود دست یافت و در یک چهارم نهایی نیز در تهران با پدیده مشهد دیدار کرد و پس از تساوی در وقت قانونی و اضافی در ضربات پنالتی حریف مشهدی خود را حذف کرد. پرسپولیس در نیمه‌نهایی در یک بازی به یادماندنی در دقیقه ۱۲۰ سپاهان اصفهان را شکست داد تا فینالیست جام حذفی شود. داماش اما در گام نخست، خوشه طلایی ساوه و پس از آن قشقایی‌شیراز را شکست داد تا به مرحله یک شانزدهم نهایی که تیم‌های لیگ برتری وارد می‌شوند برسد. این تیم  در این مرحله، هم‌استانی خود چوکای تالش را در ضربات پنالتی شکست داد تا حریف مقاومت تهران شود که در این مسابقه نیز با ۲ گل پیروز شد. مرحله یک چهارم نهایی نخستین مصاف داماش با تیم‌های لیگ برتری بود. این تیم در تبریز و در ضربات پنالتی ماشین‌سازی را حذف کرد ولی شگفتی بزرگ‌تر در مرحله نیمه‌نهایی اتفاق افتاد، جایی که داماش در خانه موفق شد با نتیجه ۲ بر یک شاگردان علی دایی را شکست دهد تا فینالیست مسابقات شود.
غایبان 2 تیم
در فهرست بازیکنان 2 تیم چندین بازیکن به دلیل محرومیت یا مصدومیت دیدار فینال را از دست داده‌اند. بازی جنجالی پرسپولیس با سپاهان برای سرخپوشان به قیمت از دست دادن شجاع خلیل‌زاده و سروش رفیعی تمام شد و این دو به دلیل محرومیت در این مسابقه غایب خواهند بود. محمد انصاری، شایان مصلح و بشار رسن نیز به خاطر مصدومیت قادر به همراهی پرسپولیس نخواهند بود. داماش نیز در این مسابقه حداقل ۵ بازیکن خود را در اختیار نخواهد داشت. سعید طالبی، میثم میرپسندیده و میلاد پورمحسن بازیکنان محروم تیم داماش در فینال جام حذفی هستند و علاوه بر این 3، امید قربانی و مهرداد علیزاده، 2 بازیکن دیگر این تیم هم به دلایل نامعلوم در تمرینات تیم‌ خود غایب هستند. علی آل‌کثیر یکی دیگر از بازیکنان تیم داماش هم دوران مصدومیت خود را سپری می‌کند و هنوز وضعیتش برای حضور در فینال مشخص نیست.
 


Page Generated in 0/0063 sec