printlogo


کد خبر: 210134تاریخ: 1398/3/13 00:00
رئیس دستگاه قضا در دیدار وکلای دادگستری اظهار داشت
لزوم ایجاد تشکل حقوقدانان بدون مرز

گروه سیاسی: نشست وکلا با رئیس دستگاه قضا در محل حوزه ریاست قوه‌قضائیه برگزار شد و وکلای حاضر در این نشست به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.
به گزارش «وطن‌امروز»، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی پس از استماع نظرات وکلا اظهار کرد: اساساً برای اینکه طرح دعاوی در دادگستری‌ها کمتر شود و  شاهد کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری‌ها باشیم، قطعاً وکلا نقش عمده‌ای دارند.
رئیس قوه‌قضائیه با اشاره به قضاوت فضای عمومی جامعه نسبت به وکالت گفت: شفاف‌‌سازی و واقعی‌‌سازی حق‌الوکاله‌ها 2 واقعیتی است که در نگاه عمومی جامعه نسبت به وکلا بسیار تاثیرگذار است و باید به این دو مقوله توجه بیشتری شود. طبیعتاً حق‌الوکاله واقعی و سپس شفاف‌‌سازی آن هم برای وکلا و هم برای اداره دارایی و هم برای اصحاب دعوی بسیار ضروری است.
رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه سخن گفتن از سلامت قوه‌قضائیه بدون سلامت جریان وکالت امکان‌پذیر نیست، گفت: جریان سالم قضایی با جریان سالم وکالت همراه است. چون همه ما را یک مجموعه می‌بینند و چون یک مجموعه هستیم، هم ضابطان، هم کارشناسان، هم وکلا، هم قضات و هم مجموعه اداری باید آهنگ سلامت را داشته باشند.
وی ادامه داد: همچنین دفاع از حق موکل نباید حقوق دیگران را نقض کند؛ یعنی دفاع از حق یک نفر نباید حائز تضییع حق یک فرد دیگر شود. طبیعتاً آنچه مورد نظر و هدف وکالت است، احقاق حق است و هر آنچه درآمد ناشی از ناحق باشد، باطل است. رئیس قوه‌قضائیه با اشاره به استقلال وکلا گفت: به موازات استقلال قضات، وکلا هم باید استقلال داشته باشند اما منظور از استقلال وکیل چیست؟ منظور از مستقل بودن این است که وکیل در تشخیص موضوع و کشف حقیقت واقعاً مستقل بوده و نفوذناپذیر باشد.
وی با تاکید بر لزوم ایجاد تشکل حقوقدانان بدون مرز گفت: داشتن حقوقدانان بدون مرز مانند پزشکان بدون مرز یک موضوع مهم در عرصه بین‌المللی است و این کار در جلب اعتماد عمومی بسیار موثر است؛ لذا حقوقدانان باید در این عرصه حضور فعال داشته باشند تا بتوانند از حقوق مظلومان دنیا دفاع کنند. وی در ادامه افزود: امروز می‌بینید استکبار علنا قوانین بین‌المللی را براحتی نقض می‌کند و به چیزی پایبند نیست. درست است که دولت و وزارت امور خارجه وظیفه خود را انجام می‌دهند اما حضور کسانی که خودشان بیش از بقیه مسائل حقوقی را در عرصه بین‌المللی متوجه می‌شوند، بسیار مهم است و وکلا در این‌باره باید پای کار بیایند. آیت‌الله رئیسی خاطرنشان کرد: واقعا این احساس مردم که جریان وکالت جریان با انصاف و با عدالت است، خیلى مهم است. احساس انصاف در وکیل و احساس عدالت در جریان دادرسى در کشور براى مردم بسیار مهم است و نهاد وکالت در شکل‌گیری این احساس می‌تواند بسیار نقش‌آفرین باشد.
 


Page Generated in 0/0051 sec