printlogo


کد خبر: 210173تاریخ: 1398/3/18 00:00
«وطن‌امروز» از پشت پرده استعفای غیرمسؤولانه وزیر آموزش و پرورش گزارش می‌‎‌‎‌‌دهد
بازی انتخابات وسط امتحانات!

گروه اجتماعی: وزیر آموزش‌و‌پرورش به طور ناگهانی در تعطیلات عید فطر استعفا کرد؛ استعفایی که تکذیب شد اما ساعاتی بعد از تکذیب، تایید شد و سپس با آن موافقت شد!
به گزارش «وطن‌امروز»، استعفای وزیر بزرگ‌ترین وزارتخانه دولت و یکی از حساس‌ترین وزارتخانه‌ها آن هم در ایام امتحانات پایان سال گمانه‌زنی‌های زیادی را در پی داشت که پیش پا افتاده‌ترین آنها تصمیم سیدمحمد بطحایی برای شرکت در انتخابات مجلس بود. اختلاف بطحایی با نوبخت بر سر اعتبار طرح رتبه‌بندی معلمان، اختلاف با هیات دولت به علت تصویب نشدن طرح فرهنگیان، عدم امکان اجرای برنامه‌‌های فرهنگیان و فشار از سوی برخی اعضای دولت از دلایل استعفای بطحایی عنوان شده است اما در متن استعفا و پذیرش آن اعلام شده اصرار بطحایی برای نمایندگی مجلس و شرکت در انتخابات اسفند 98 دلیل استعفای آقای وزیر بوده است؛ این دلیل از آن جهت مضحک به نظر می‌رسد که کمتر کسی حاضر می‌شود به‌خاطر کاندیداتوری نمایندگی مجلس (که نتیجه انتخابات آن غیرقابل پیش‌بینی است) جایگاه وزارت را رها کند. حتی اگر در متن استعفای بطحایی این مورد هم باشد، باز هم خیلی غیرمنطقی به نظر می‌رسد که وزیری به خاطر جایگاه نمایندگی (که به دست آوردن آن تضمین شده نیست) استعفا کند. برخی گمانه‌زنی‌ها این است که موضوع کاندیداتوری مجلس یک بهانه بوده و بطحایی با این بهانه که وقت قانونی برای استعفای کاندیداهایی که شغل دولتی دارند در حال اتمام است، روحانی را مجبور به پذیرش استعفا کرده است. مطلعان و صاحبنظران اعتقاد دارند اختلاف بطحایی با دولت از مدت‌ها پیش کلید خورده بود و کسی که سناریوهایی مثل «استعفا به علت انتخابات مجلس» را در دولت می‌نویسد، پیشنهاد پذیرش استعفا در 16 خرداد را داده است. حتما سناریو‌نویسان متوجه نبودند بهانه استعفا به علت کاندیداتوری در مجلس مضحک‌ترین بهانه ممکن بوده! البته سخنگوی دولت این موضوع را تلویحا تکذیب می‌کند. علی ربیعی در این باره گفت: با شخصیتی که از آقای بطحایی سراغ داریم هر آنچه در متن استعفا آمده، در ذهن‌شان نیز بوده است، البته گمانه‌زنی‌ها و مسائل مختلف از سوی طیف‌های مختلف اعلام شده بود اما هر آنچه اتفاق افتاده مواردی بود که مطرح کردم. ربیعی افزود: امیدوارم هفته آینده با تشکل‌های صنفی معلمان صحبت کنیم و یکی از مسائلی که در خبرها مطرح شد بحث رتبه‌بندی معلمان است که این موضوع از زمان دولت یازدهم مطرح شده و امسال 2 هزار میلیارد تومان در بودجه برای آن اختصاص یافته است. وی عنوان کرد: با تأکید رئیس‌جمهور بودجه رتبه‌بندی پیش‌بینی  شده است، حتی امسال دولت تصمیم گرفت بودجه را از نفت جدا کند تا نواسانات قیمت نفت روی بودجه تأثیر نگذارد و رئیس‌جمهور دستور داد در اعتبار 2 هزار میلیارد تومانی رتبه‌بندی کاهشی اتفاق نیفتد و این بودجه اعمال خواهد شد و از یک یا 2 ماه آینده رتبه‌بندی معلمان آغاز خواهد شد و اعتبار 2 هزار میلیاردی آن پابرجاست. سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: زندگی برای حقوق‌بگیران ثابت با دشواری مواجه است و در شرایط تحریم فشار بر آنها که از گروه بازنشستگان، معلمان و کارگران هستند بیشتر خواهد بود و وظیفه ما در دولت مراقبت بیشتر از زندگی آنهاست و تمام هم و غم خود را براین گذاشته‌ایم تا فشار کمتری به زندگی مردم بیاید.

متن یک استعفای خنده دار
پایگاه اطلاع‌رسانی دولت متن استعفا و پذیرش استعفای وزیر آموزش‌وپرورش را به ترتیب زیر منتشر کرد:
متن نامه تقاضای استعفای آقای بطحایی که دوازدهم خردادماه ۹۸ تقدیم رئیس‌جمهوری شده، به این شرح است:
بسمه تعالی
حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر روحانی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات
از آنجایی که اینجانب قصد کاندیدایی برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی را دارم و با توجه به مهلت قانونی مقرر (16/3/98) بدین وسیله استدعا دارم با درخواست استعفای اینجانب موافقت فرمایید.
از اینکه با اعتماد به اینجانب، فرصت همراهی با دولت دوازدهم و خدمت را برایم فراهم آوردید، بسیار سپاسگزارم.
ارادتمند، سیدمحمد بطحایی 12/3/1398
پس از پیگیری و اصرار آقای بطحایی بر پذیرش استعفا، رئیس‌جمهور روز سه‌شنبه مورخه چهاردهم خردادماه ۹۸، با درخواست وی موافقت کرد و در هامش نامه استعفای آقای بطحایی نوشت:
بسمه تعالی
جناب آقای سیدمحمد بطحایی دام‌عزه
با تشکر از زحمات جنابعالی در دوران مسؤولیت وزارت آموزش‌وپرورش و با توجه به تصمیم جنابعالی برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی به‌عنوان کاندیدای نمایندگی، با استعفای جنابعالی موافقت می‌کنم. توفیق روزافزون جنابعالی را از خداوند بزرگ، مسألت می‌نمایم.

دلیل اصلی استعفا؟

گمانه‌زنی‌ها درباره دلایل استعفای بطحایی متفاوت بود؛ برخی افراد در آموزش‌و‌پرورش تأمین نشدن منابع مالی لازم برای اجرای رتبه‌بندی فرهنگیان را یکی از دلایل اصلی استعفای وزیر عنوان کردند. به گفته فرج کمیجانی، دبیرکل مجمع فرهنگیان ایرانی اسلامی، طرح رتبه‌بندی در جلسه روز یکشنبه هیات دولت طرح شده که هیات دولت آن را رد کرده و بطحایی در اعتراض به این موضوع استعفا کرده است.  از سویی جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دلیل استعفای بطحایی را همراهی نکردن دولت برای حل مشکلات فرهنگیان عنوان کرد و گفت: آموزش‌و‌پرورش هنوز نتوانسته مطالبات مربوط به حق‌التدریس معلمان را پرداخت کند. از طرفی رتبه‌بندی فرهنگیان بار مالی زیادی را نیاز دارد که 2 هزار میلیارد تومان به آن اختصاص یافته و عدم تأمین کامل بار مالی باعث اجرای ناقص طرح و نارضایتی فرهنگیان می‌شود. دولت باید 1600 میلیارد به آموزش‌و‌پرورش می‌‌‌داد تا مطالبات فرهنگیان را پرداخت کند و این کار هم انجام نشد و همکاری دولت با بطحایی در شب عید هم همکاری خوبی نبود. با همه اینها اما سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا بطحایی پیش از این نمی‌دانست ممکن است دولت برای تأمین بار مالی رتبه‌بندی معلمان همکاری کافی را نداشته باشد؟

استعفا از وزارت به‌خاطر نمایندگی؟!

اینکه آیا استعفای یک وزیر به خاطر کاندیداتوری در مجلس قابل باور است یا نه را باید از کسی که تجربه هر دو جایگاه را دارد پرسید.  محمدمهدی زاهدی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس که خود وزیر آموزش‌و‌پرورش هم بوده اعتقاد دارد اصلا استعفای بطحایی به خاطر نمایندگی قابل باور نیست. وی درباره استعفای وزیر آموزش‌و‌پرورش و مشکلات این وزارتخانه اظهار کرد: آموزش‌و‌پرورش مشکلات جدی دارد؛ برخی از این مشکلات، ساختاری آموزش‌و‌پرورش است و برخی مسائل، بحث‌های ملی است. وی ادامه داد: آقای بطحایی تلاش داشت بحث‌های ملی را جمع کند و برای این موضوع، مطالبات جدی از دولت در زمینه حق‌التدریس‌ها، سربازمعلمان، پاداش پایان خدمت فرهنگیان، اجرای نظام رتبه‌بندی، توجه به دانشگاه فرهنگیان و پایین بودن بودجه فرهنگیان داشت. زاهدی اضافه کرد: شاهد بودیم آقای بطحایی تلاش می‌کرد این مشکلات را حل کند، بویژه که قبلاً در سازمان برنامه و بودجه بود و حدس بنده این است به پشتوانه آقای نوبخت، این مسؤولیت را قبول کرد و فکر می‌کرد آقای نوبخت کمک می‌کند برخی از این مشکلات آموزش‌و‌پرورش رفع شود اما معتقدم همراهی لازم از سوی ایشان نشد و دلیل اصلی استعفا، عدم توجه به مسائل و مشکلات آموزش‌و‌پرورش از سوی دولتمردان بود. وی با بیان اینکه آقای بطحایی تحت فشار جدی مجلس و فرهنگیان بود، تصریح کرد: اگر سایت‌های فرهنگیان را مشاهده کنید، مطالبه حق و حقوق‌شان را می‌بینید و بر این اساس آقای بطحایی نمی‌توانست پاسخگو باشد، زیرا همراهی لازم نبود.  عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به دلیل استعفای بطحایی اشاره کرد و گفت: فکر می‌کنم اینکه سخنگوی دولت اعلام کرده آقای بطحایی برای حضور در مجلس و کاندیداتوری نمایندگی مجلس استعفا کرده است، اصلاً صحت نداشته باشد، زیرا بنده هم وزیر بودم، هم نماینده مجلس و هم مسؤولیت‌های مختلفی در کشور دارم و می‌دانم جایگاه وزارت کجاست. وی توضیح داد: هرچند از نظر همترازی جایگاه نماینده مجلس مثل وزیر است ولی باید بدانیم کار وزیر اجرایی است و کمتر کسی  است که وزیر باشد و استعفا کند تا نماینده شود و اصلا تاکنون سابقه نداشته و بنده هم یقین دارم دلیل استعفای آقای بطحایی، نمایندگی مجلس نبوده؛ ممکن است ظاهرا به این دلیل به مردم القا شده باشد اما اینگونه نیست.

پشت‌پرده استعفا  از زبان ذوالنوری

نماینده مردم قم در مجلس درباره استعفای بطحایی گفت: آقای بطحایی مدت‌هاست برای چند موضوع با مجموعه ریاست جمهوری و دولت چالش دارد.  حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری بحث معیشت فرهنگیان را یکی از موارد چالش‌برانگیز بین بطحایی و دولت خواند و افزود: متاسفانه در این زمینه دولت همت و همکاری لازم را برای حل مشکل با ایشان نکرد. یکی از وعده‌هایی که آقای بطحایی داده بود حل مشکل معیشت فرهنگیان بود، البته ارتقای وضعیت اجتماعی و معوقات فرهنگیان نیز از جمله مواردی بود که آقای بطحایی و البته دولت قول داده بود که حل کند که متاسفانه همراهی نداشت.  نماینده مردم در مجلس بر همین اساس عنوان کرد: با توجه به این شرایط و توقعی که در فرهنگیان ایجاد شده بود که مشکل‌شان حل شود اما چون دولت همراهی لازم را با بطحایی نداشت، احساس می‌کرد وقتی دولت در حل این مشکلات همراهی نکند، نمی‌شود کاری کرد، لذا حضور خود را در این جایگاه بی‌تاثیر می‌دید. ذوالنوری در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: اینکه گفته می‌شود آقای بطحایی برای شرکت در انتخابات استعفا کرده، این یک پوشش است؛ نمی‌گوییم این نیست اما پوشش و بهانه‌ای است برای اینکه استعفای ایشان را بپذیرند. چون او دیگر تحت هیچ شرایطی آمادگی نداشت که با توجه به وضعیتی که پیش آمده بود در دولت بماند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین بیان کرد: نمایندگان درخواست و فشارهایی داشتند، از طرفی فرهنگیان نیز توقعات بحقی داشتند و همه ما هم در تلاش بودیم این وعده‌ها محقق و مشکلات فرهنگیان حل شود اما به دلیل همکاری نکردن دولت موفقیت حاصل نشد، لذا اینگونه اخبار، اخبار پوششی است و ماجرای پشت‌پرده استعفا مواردی است که وعده کرده بودند اما با ایشان همکاری نکردند.
 

 


Page Generated in 0/0175 sec