printlogo


کد خبر: 210185تاریخ: 1398/3/18 00:00
اخبار

سیب‌زمینی کیلویی ۸ هزار تومان شد
قیمت هر کیلوگرم سیب‌زمینی در میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران به ۴ تا ۶ هزار تومان و در خرده‌فروشی به ۶ تا ۸ هزار تومان رسید. به گزارش تسنیم، پس از آزادسازی نسنجیده صادرات سیب‌زمینی و پیاز، قیمت این محصولات رو به افزایش است به طوری که در فصل برداشت نیز مردم سیب‌زمینی را با قیمت 8 هزار تومان خریداری می‌کنند. هم‌اکنون دلالان سیب‌زمینی برای صادرات سیب‌زمینی به عراق‌ هر کیلوگرم آن را از کشاورز کیلویی
6 تا 7 هزار تومان خریداری می‌کنند و کشاورزان ترجیح می‌دهند آن را به دلالان صادراتی بفروشند تا دلالان میدان مرکزی میوه و تره‌بار که از آنها کیلویی 2 تا 3 هزار تومان می‌خرند. گفتنی است 3 اردیبهشت، وزیر صنعت، معدن و تجارت با ارسال نامه‌ای به رئیس گمرک صادرات سیب‌زمینی و پیاز را آزاد اعلام کرد. بنا بر این گزارش، با توجه به کاهش ارزش پول ملی و اعطای یارانه به تولید در بخش کشاورزی، صادرات این محصول برای متقاضیان صادرات صرفه زیادی دارد اما این امر منجر به کاهش عرضه و گرانی در بازار داخلی می‌شود.

تخصیص ارز کالاهای اساسی با اجازه مجلس
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از ارائه فهرست تخصیص ارز به کالاهای اساسی توسط بانک مرکزی به قوه مقننه به منظور بررسی وضعیت استفاده از یارانه ارزی خبر داد. به گزارش خانه ملت، عزت‌الله یوسفیان‌ملا با بیان اینکه قیمت گوشت به کیلویی100 هزار تومان رسیده است، گفت: دولت برای ورود و مدیریت بازار گوشت باید یارانه بالایی پرداخت کند اما پرسش این است که آیا دولت از عهده پرداخت چنین مبلغی بر می‌آید؟ وی با بیان اینکه دولت اکنون برای تهیه گوشت قرمز ارز 4200تومانی اختصاص نمی‌دهد، اظهار داشت: دولت برای کاهش رانت و فساد ارز یارانه‌ای را از گوشت حذف و اکنون شاهدیم قیمت تمام شده گوشت قرمز به کیلویی 90 تا 100 هزار تومان رسیده است. وی تاکید کرد: اگر بخواهیم قیمت گوشت به 30 هزار تومان برسد، در واقع دولت باید کیلویی 60 هزار تومان یارانه به گوشت بدهد که این رقم در حجم بالا غیرقابل پرداخت می‌شود، بنابراین انتظار اینکه به گوشت یارانه داده شود، غلط است. یوسفیان‌ملا به تاثیر اختصاص 14 میلیارد دلار ارز یارانه‌ای برای مدیریت و کنترل قیمت کالاهای اساسی پرداخت و گفت: بانک مرکزی قرار است فهرستی از تخصیص ارز 4 هزار و 200 تومانی به کالاهای اساسی ارائه کند تا بدانیم یارانه ارزی در چه مسیری هزینه شده است. 
دریافت مابه‌التفاوت ارز دولتی و نیمایی
در همین حال بر اساس دستورالعمل جدید بانک مرکزی، واردکنندگان گوشت مکلف به پرداخت مابه‌التفاوت ارز دولتی و نیمایی شدند. بر اساس این دستورالعمل و در راستای مصوبات جلسه کارگروه تنظیم بازار درباره واردات گوشت قرمز (گرم و منجمد) در مواردی که کالای مربوط قبل از 25 اردیبهشت 98 ترخیص شده است در صورت مراجعه واردکننده برای پرداخت مابه‌التفاوت مبلغ 4800 تومان به ازای هر دلار، لازم است آن بانک ضمن دریافت و واریز مابه‌التفاوت یادشده نسبت به صدور تأییدیه تسویه‌حساب مربوط خطاب به شرکت پشتیبانی امور دام کشور و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اقدام کند.

توضیحات همتی درباره بازار باز
رئیس‌کل بانک مرکزی درباره برنامه عملیات بازار باز که در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد، توضیحاتی ارائه کرد. به گزارش تسنیم، عبدالناصر همتی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: تا به امروز، چون بانک مرکزی اجازه خرید اوراق دولتی را نداشت، نرخ این اوراق در معاملات بین کنشگران بازار تعیین می‌شد و بدیهی است که نرخ، شامل درجه‌ای از هزینه‌های ریسک و تنزیل بود. با ورود بانک مرکزی و عملیات بازار باز، این هزینه‌ها کاهش یافته و نرخ تنزیل بین بانک‌ها نیز در محدوده نرخ سیاست‌گذاری بانک مرکزی قرار می‌گیرد. رئیس شورای پول و اعتبار افزود: بدیهی است برای انجام عملیات بازار باز به حجمی از اوراق دولتی نیاز است، چون پس از اجرایی شدن این ابزار، بدون خرید اوراق، هیچ نقدینگی‌ای به بانک‌ها اعطا نخواهد شد، بنابراین وجود اوراق شرط لازم این عملیات است ولی به معنای موظف کردن دولت برای انتشار اوراق نیست. همتی تاکید کرد: هدف اصلی و کلیدی چرخش سیاستی به عملیات بازار باز و کنترل نرخ سود کوتاه‌مدت، کنترل تورم است، چرا که کنترل ترازنامه بانک مرکزی در دهه‌های اخیر، نتوانسته به نحو پایدار تورم را کنترل کند. وی تصریح کرد: در واقع هدف اصلی، حفظ ثبات اقتصادی است که خود پیش‌نیاز افزایش رشد اقتصادی است.


Page Generated in 0/0063 sec