printlogo


کد خبر: 210230تاریخ: 1398/3/19 00:00
ادامه واکنش‌ها به استعفای ناگهانی وزیر آموزش و پرورش
بهانه بطحایی را کسی باور نکرد!

گروه اجتماعی: واکنش‌ها به استعفای ناگهانی وزیر آموزش‌وپرورش و اختلاف در کابینه ادامه دارد اما تقریبا همه تحلیل‌ها به یک چیز ختم می‌شود؛ کسی کاندیداتوری محمد بطحایی در انتخابات مجلس را باور ندارد. به گزارش «وطن‌امروز»، در متن استعفای بطحایی که پایگاه اطلاع‌رسانی دولت آن را منتشر کرد، آمده بود وزیر آموزش‌وپرورش برای اینکه کاندیدای نمایندگی مجلس شود و از آنجا که مهلت قانونی استعفای دولتی‌هایی که قصد کاندیداتوری در انتخابات اسفندماه مجلس را دارند فقط تا 16 خرداد است، تقاضای پذیرش استعفا را داده است و روحانی هم با این استعفا در همین تاریخ موافقت کرده است. این بهانه باورپذیر نبود، چرا که خیلی‌ها اعتقاد داشتند ترک جایگاه وزارت برای جایگاهی که تضمینی برای به دست آمدن آن وجود ندارد، خنده‌دار است تا قابل تامل. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه اختلافات درون دولت علت استعفای بطحایی است، گفت: او نباید آموزش‌وپرورش را با دریایی از مشکلات رها می‌کرد. حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی در گفت‌وگو با  مهر، با اشاره به استعفای محمد بطحایی از وزارت آموزش‌وپرورش اظهار داشت: علت استعفای وزیر آموزش‌وپرورش شرکت در انتخابات مجلس اعلام شده، در حالی که مقام وزارت یک موقعیت ویژه برای خدمت است و تاکنون سابقه نداشته وزیری برای حضور در انتخابات مجلس استعفا کند!
وی ادامه داد: مجلس متشکل از ۲۹۰ نماینده است و یک نماینده به تنهایی تصمیم‌گیرنده نیست، در حالی که وزیر به تنهایی می‌تواند تصمیمات مهمی را اتخاذ کند. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: گاهی اوقات پیش ‌آمده نماینده‌ای برای وزارت و فعالیت در سمت‌های بالاتر از نمایندگی استعفا کند اما بی‌سابقه بوده وزیری برای نماینده شدن استعفا کند. سلیمی با انتقاد از این اقدام بطحایی گفت: بطحایی وزارت آموزش‌وپرورش را با دریایی از مشکلات و چالش‌ها رها کرد، چرا که تا 2 سال آینده معلمان بسیار زیادی بازنشسته می‌شوند و ۳۰۰ هزار معلم کم داریم و باید در این شرایط بطحایی شرایط لازم را برای استخدام نیروهای جدید فراهم می‌کرد، نه آنکه استعفا کند. وی با اشاره به اینکه متأسفانه مطالبات فرهنگیان در زمان بطحایی بخوبی پیگیری نشد، افزود: او نتوانست سند تحول بنیادین را اجرایی کند و صرفاً ۱۰ درصد این سند بسیار مهم به مرحله اجرا درآمد و متأسفانه شرایط امروز آموزش‌وپرورش در شأن نظام جمهوری اسلامی نیست. وی دلیل اصلی استعفای بطحایی را اختلافات درون دولت دانست و گفت: با وجود همه این مشکلات، بطحایی باید مقاومت و مشکلات آموزش‌وپرورش را حل‌وفصل می‌کرد و از سوی دیگر معتقدم اگر مشکلات وزارت آموزش‌وپرورش حل نشدنی باشد، با رفتن بطحایی و آمدن وزیر بعدی، باز هم مشکلات این بخش به قوت خود باقی خواهد ماند.
بطحایی خدمتگزاری نقد را به نسیه ترجیح ‌داد
نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، درباره استعفای سیدمحمد بطحایی از وزارت آموزش‌وپرورش گفت: استعفای بطحایی به بهانه شرکت در انتخابات مجلس یازدهم و پذیرش آن از سوی ریاست جمهور هر چند امری قانونی است اما قابل تامل و سوال‌برانگیز است. اگر موضوع خدمت به نظام و مردم است چرا باید بطحایی خدمتگزاری نقد را به نسیه ترجیح بدهد؟
سیدتقی کبیری با اشاره به استعفای وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: در حال حاضر پیگیری مشکلات جامعه فرهنگیان نباید متوقف شود و ‌ای کاش حداقل به احترام جامعه ارزشمند فرهنگی، بطحایی تا حصول نتیجه، این وزارتخانه را به حاشیه نمی‌کشاند و آن را رها نمی‌کرد.  کبیری اظهار داشت: اگر قرار بود استعفای بطحایی مطرح شود آیا بهتر نبود در ایامی که مطالبات فرهنگیان اعم از افزایش حقوق، پاداش پایان خدمت، یکسان‌‌سازی حقوق بازنشستگان، اعمال مدرک معلمان، جذب حق‌التدریس‌ها، نهضتی‌ها، شرکتی‌ها، پیش‌دبستانی‌ها، معلمان قرآن و...  نادیده گرفته شده، اقدام به استعفا نمی‌شد؟
علت استعفا محقق نشدن وعده‌های دولت بود
نماینده قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه علت استعفای وزیر آموزش‌وپرورش عدم تحقق وعده‌های دولت به وی بود، گفت:‌ اگر انتخابات مجلس هم نبود، بطحایی در دولت باقی نمی‌ماند، زیرا ماندن یک وزیر وقتی وعده‌های داده شده به او محقق نمی‌شود، وجهی ندارد. به گزارش فارس، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری در گفت‌وگو با برنامه «سلام صبح به خیر» شبکه 3 سیما درباره استعفای وزیر آموزش‌وپرورش و تناسب زمانی آن گفت: زمان این استعفا مناسب نبود؛ با توجه به حساسیت بخش آموزش‌وپرورش وقتی وزیری برای آن انتخاب می‌شود باید تا آخر بماند. وی درباره علت و جریان استعفای وزیر آموزش‌وپرورش اظهار کرد: آقای بطحایی از قبل شروطی داشتند و قول‌هایی را به آموزش‌وپرورشی‌ها داده بودند که شامل بحث معیشتی و حقوق فرهنگیان، تعیین تکلیف حق‌التدریسی‌ها و خرید خدمتی‌ها،  نظام رتبه‌‌‌بندی معلمان و رفع برخی مشکلات محیطی نظیر کمبود مدرسه، کلاس و فضای آموزشی در آموزش‌وپرورش بود که به لحاظ بودجه رسیدگی به این امور تنها در اختیار وزیر آموزش‌وپرورش نیست و دولت باید هزینه آنها را در بودجه سالانه در نظر گرفته و پشتیبانی کند که اتفاق درخوری نیفتاد. حجت‌الاسلام ذوالنوری در پاسخ به این سوال که آیا بطحایی برای کاندیداتوری نمایندگی مجلس استعفا کرد؟ عنوان کرد:‌ اگر انتخابات مجلس هم نبود بطحایی در دولت باقی نمی‌ماند؛ امکانات و میدان عملی که در حوزه اختیار وزیر است در اختیار نماینده مجلس نیست. هیچ منطقی قبول نمی‌کند شخص به صورت اختیاری بزرگ‌ترین وزارتخانه را از دست بدهد که شاید در انتخابات مجلس رای بیاورد؛ امروز آموزش‌وپرورش ما با ۱۶ میلیون دانش‌آموز، برابر با چند کشور اروپایی جمعیت دارد. نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که سنت جالبی نیست که اگر نشد وزیری کار کند فورا استعفا کند؛ با توجه به اینکه ایشان در شرف استیضاح هم بودند، اظهار کرد: این دفعه نخست نبود که استیضاح ایشان در مجلس مطرح شده بود، اگر بطحایی استیضاح می‌شد مطمئنا رای نمی‌آورد. وی در پاسخ به اینکه استعفای برخی وزرا برای فرار از استیضاح مسبوق به سابقه بوده که وزیر وزارتخانه دیگری هم شدند، گفت: برخی استعفاها بازی برای فرار از استیضاح بوده که نمونه آن وجود داشته و ما در مجلس خطاب به نمایندگان انتقاد کردیم که چرا مجدد به وزیری که در شرف استیضاح و نقد بود رای دادید اما درباره وزیر آموزش‌وپرورش ماندن یک وزیر وجهی ندارد وقتی وعده‌های دولت به او در اجرای برنامه‌هایش محقق نشود، بنابراین استعفا اقدامی پوششی برای این است که جنجال و چالش ایجاد نشود.


Page Generated in 0/0060 sec