printlogo


کد خبر: 210273تاریخ: 1398/3/20 00:00
نخستین تصاویر از بنیانگذار ویکی‌لیکس در زندان علیاحضرتی بلمارش لندن منتشر شد
تکیدگی آسانژ تحت شکنجه انگلیسی‌ها

نخستین تصاویر از محبس بنیانگذار ویکی‌لیکس در جنوب شرق لندن به بیرون درز کرد. به گزارش آژانس ویدئویی راپتلی، در ویدئویی که احتمالا توسط هم‌اتاقی جولیان  آسانژ در نخستین روزهای پس از انتقال او به زندان علیاحضرتی بلمارش ضبط شده است، آسانژ در حالی نشان داده می‌شود که بشدت لاغر و تکیده شده و در حال  صحبت با یک زندانی دیگر است که مسلمان به نظر می‌رسد. اگرچه تاریخ درج شده در فیلم 7 جولای  2017 را نشان می‌دهد اما آژانس روسی منتشر‌کننده ویدئو نیز احتمال داده که این به‌خاطر نقص تنظیم دوربین است. آسانژ حدود 2 ماه پیش (آوریل) در اقدامی که به منزله سرکوب آزادی بیان بود، توسط پلیس انگلیس در سفارت اکوادور در لندن بازداشت و پس از محکومیت به حدود یک سال حبس به‌خاطر نقض قوانین بریتانیا به امنیتی‌‌‌‌‌ترین زندان جزیره یعنی بلمارش منتقل شد، جایی که چند تن از تروریست‌‌های خطرناک داعش و القاعده نگهداری می‌شوند.
ویدئوی مزبور که سلول کوچک آسانژ و زندگی شخصی او را در داخل زندان مشهور لندن نشان می‌دهد، تنها یک روز پس از آن منتشر شد که یک خبرنامه آمریکایی نزدیک به محافظه‌کاران حزب جمهوری‌خواه به نام «گیت اوی پاندیت» تصاویری از آسانژ داخل زندان بلمارش منتشر کرد و مدعی شد این تصاویر را یک زندانی به طور اختصاصی برای آنها گرفته است. کاساندار فیربنکز، روزنامه‌نگار این نشریه نیز مدعی شده بود که ترجیح می‌دهد برای حفظ حریم شخصی آسانژ تصاویر اتاق او را منتشر نکند.
به نوشته نشریه خبری آمریکایی، آنها با یکی از زندانیان که می‌خواهد هویتش فاش نشود در ارتباط هستند. اما در فیلم منتشرشده تخت نامرتب افشاگر بزرگ استرالیایی و انبوهی از کتاب‌ها و نشریات او که زیر و اطراف آن چیده شده‌‌اند به تصویر درمی‌‌‌‌‌‌‌‌آید درحالی که او در میان سلول راه می‌رود.
لاغری بیش از حد بنیانگذار ویکی‌لیکس در این فیلم می‌تواند موید شایعه شکنجه‌‌های فیزیکی و روانی بازجویان انگلیسی علیه او باشد. ماه پیش گزارش‌هایی از بلمارش به بیرون درز کرد که در آنها عنوان شده بود سلامتی آسانژ بشدت در معرض خطر قرار گرفته و حتی او مدتی در بیمارستان بازداشتگاهش بستری شده است. گزارشگر حقوق‌بشری سازمان ملل نیز به شبکه آرتی گفته بود که انگلیسی‌ها دست در دست آمریکایی‌ها به دنبال شکنجه این افشاگر بزرگ جنایت‌ها و اسرار تاریک این دولت‌های غربی تا سر حد فروپاشی شخصیتی هستند.
سرنوشت مردی که در همکاری با یک افسر اطلاعاتی آمریکایی، میلیون‌ها سند محرمانه سازمان‌‌های امنیتی آمریکا را در شبکه ویکی‌لیکس افشا کرد در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، چرا که دولت بریتانیا در حال بررسی استرداد او به سوئد و آمریکا، 2 کشوری است که دستگاه قضایی‌شان علیه آسانژ اعلام جرم کرده‌‌‌اند. بویژه ایالات متحده در دوران ترامپ به دنبال انتقام گرفتن از نماد آزادی بیان در جهان است و با متهم کردن او به 18 جرم امنیتی، تا اینجای کار برای او حکم غیابی 176 سال زندان بریده است و به گفته وکیل او حتی احتمال تبدیل این حکم به اعدام وجود دارد. این در حالی است که بردلی منینگ، افسر اطلاعاتی آمریکایی در ارتباط با ویکی‌لیکس هم به‌خاطر عدم شهادت علیه آسانژ به حبس ابد محکوم شده است.
جالب اینکه دونالد ترامپ و دولتش در حالی چنین نسبت به آسانژ خصومت نشان می‌دهند که نامزد جمهوری‌خواهان  در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 ایالات متحده خود را یکی از حامیان افشاگری‌های گسترده ویکی‌لیکس معرفی می‌کرد. افشای ایمیل‌های هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها نیز بیش از همه به سود ترامپ در انتخابات تمام شد. او حتی در واکنش به افشاگری‌های جولیان آسانژ گفته بود عاشق ویکی‌لیکس است و اسناد فاش شده از دموکرات‌ها را یک گنجینه ارزشمند خوانده بود. اما پس از رسیدن به کاخ سفید، ترامپ ثابت کرد که دستگاه امنیتی آمریکا تا چه میزان روی دولت سلطه دارد و تعقیب آسانژ و استرداد او را تحت عنوان خائن ملی در اولویت قرار داد.


Page Generated in 0/0101 sec