printlogo


کد خبر: 210311تاریخ: 1398/3/21 00:00
چرا رگولاتری باید باشد

وجود یک نهاد بالادست سیاست‌گذار در زمینه کسب‌وکارهای اینترنتی بویژه موضوع خاص تاکسی‌های اینترنتی می‌تواند مزایای بسیار زیادی برای مسافران و رانندگان این برنامه‌ها داشته باشد.
مزیت برای رانندگان: در حال حاضر اکثر رانندگان تاکسی‌های اینترنتی از بی‌مسؤولیتی برنامه‌ها نسبت به حال و روز خود ناراضی هستند. آنها حتی کاری را که انجام می‌دهند مصداق استثمار می‌دانند. نبود جای اعتراض به مسافران حتی اگر قوانین اصلی کشور را رعایت نکنند یکی از این موارد است که در موضوع داغ شده روزهای اخیر هم مشهود بود.  به غیر از موضوع تخلفات قانونی مانند کشف حجاب یا استعمال دخانیات، تعداد مسافران بیش از ظرفیت ماشین و استفاده از تاکسی به عنوان وسیله باربری از مواردی است که رانندگان به آن نقد دارند اما هیچ مرجع رسیدگی‌کننده‌ای به اعتراضات آنها وجود ندارد.  برنامه‌های تاکسی اینترنتی هم با در نظر گرفتن سود خود که تنها در دفاع همه‌جانبه از مسافر تعریف می‌شود، هیچ‌گاه پاسخگوی این اعتراضات رانندگان نبوده‌اند.  در کنار ایجاد نهاد دادرس برای رانندگان، رگولاتور می‌تواند برای رانندگان یک نهاد صنفی ایجاد کند؛ نهادی که حداقل نیازهای یک شاغل را مانند خدمات درمانی تامین کند. نهاد رگولاتور می‌‌تواند به عنوان نهاد پیگیری‌کننده نیاز تمام شرکت‌های تاکسی‌ اینترنتی قدرت چانه‌زنی در برابر دولت داشته باشد و از این طریق خدماتی برای رانندگان ایجاد کند مانند همان خدماتی که امروز به رانندگان تاکسی تعلق می‌گیرد (لاستیک ارزان‌قیمت، سوخت ارزان، طرح ترافیک، بیمه بازنشستگی، بیمه مسافران و...).
مزیت برای مسافران: اصلی‌ترین مزیتی که رگولاتور پاسخگو می‌تواند برای مسافران داشته باشد، تبدیل تعریف فعالیت برای سود، به فعالیت در راستای خدمت‌رسانی است. در حال حاضر تاکسی‌های اینترنتی در شرایط سخت مانند روزهای بارانی، روزهای نزدیک به تعطیلات نوروز و مسیرهایی که جمعیت کمتری دارند، یا خدمات گران‌تری می‌دهند یا به کلی خدمتی ارائه نمی‌کنند. این رفتار در راستای سود با این بهانه که رانندگان باید مسافران را انتخاب کنند توجیه می‌شود اما این برنامه‌ها به این سوال پاسخ نمی‌دهند که با اشاعه فراگیر تاکسی‌های اینترنتی با این تعریف که هم‌اکنون در حال جذب تاکسی‌های سنتی هم هستند، سرانجام مفهوم خدمت‌رسانی به شهروندان چه می‌شود؟  از سوی دیگر رانندگان تاکسی‌های اینترنتی به دلیل اینکه اساسا هیچ هویتی برای آنها تعریف نشده، در برابر مسافران مسؤولیت بسیار پایینی دارند و در همین سال‌های بسیار کمی که از فعالیت آنها گذشته بارها شاهد خبرهایی مانند آزار و اذیت مسافران، دزدی از آنها و حتی تجاوز بوده‌ایم. این در حالی است که هیچ‌گاه این موارد را درباره تاکسی‌های سنتی نشنیده‌ایم که این موضوع خود از مزایای حضور یک رگولاتور است.  موضوع دیگر اینکه هم‌اکنون نحوه قیمت‌‌گذاری تاکسی‌‎های آنلاین مشخص نیست و گزارش‌هایی از دامپینگ و تخلفاتی مانند افزایش قیمت در شرایط‌‎ مختلف وجود دارد. حضور یک رگولاتور می‌تواند ضمن شفافیت موضوع قیمت‌گذاری، قیمت‌های معقول
و مناسب را تعیین کند.


Page Generated in 0/0052 sec