printlogo


کد خبر: 210316تاریخ: 1398/3/21 00:00
گزارش «وطن‌امروز» از کم‌توجهی برخی سازمان‌ها و نهادهای دولتی به وضعیت صنعت مرغداری کشور
پرواز قیمت مرغ کلید خورد!

اسد‌الله خسروی: وزارت جهاد کشاورزی در حالی قیمت جدید مرغ را حدود 13 هزار تومان اعلام کرده که تعیین چنین رقمی با توجه به کاهش قدرت خرید مردم از یک سو و افزایش هزینه‌‌های تولید برای مرغداران از سوی دیگر، نارضایتی‌‌‌ هر دو طیف؛ هم مصرف‌کننده و هم تولیدکننده را در پی داشته است. به گزارش «وطن‌امروز»، از آنجایی که افزایش 3 برابری قیمت گوشت قرمز پس از تغییر نرخ ارز موجب شد این کالای مهم از سبد مصرفی گروه‌های کم‌درآمد خارج و تهیه آن برای سایر اقشار جامعه نیز سخت شود، مردم با رو آوردن بیش از پیش به خرید گوشت مرغ، آن را جایگزین گوشت قرمز کردند، چرا که قدرت خرید آنها دیگر جوابگوی تامین گوشت قرمز نبود. در چنین شرایطی دولت به جای حمایت از مصرف‌کنندگان، قیمت مرغ را افزایش داد؛ افزایش قیمتی که شرایط را برای مردم سخت‌تر کرده است. در سوی دیگر ماجرا تولیدکنندگان قرار دارند که آنها نیز از این افزایش قیمت رضایت ندارند. تولید‌کنندگان معتقدند هرگونه افزایش قیمت باید با محاسبه دقیق و رعایت جوانب امر و کارشناسی شده تعیین شود، تا هم مرغداران با توجه به افزایش هزینه‌های تولید بتوانند ادامه حیات دهند و هم مصرف‌کنندگان در تهیه این کالای اساسی تحت فشار قرار نگیرند. اخیرا پیرو مصوبه کارگروه تنظیم بازار مبنی بر اعمال تاثیر هزینه‌‌های نقل‌وانتقال ارز در قیمت تمام‌شده فروش کالا، وزارت جهاد کشاورزی با ارسال نامه‌ای به سازمان حمایت، قیمت پیشنهادی مرغ را نسبت به سال گذشته حدود 1500 تومان افزایش داد، یعنی نرخ هر کیلومرغ 12 هزار و 961 تومان اعلام شده است. در این‌باره عضو هیأت‌مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی ایران درباره وضعیت تولید مرغ و اثربخشی افزایش اخیر قیمت آن به «وطن‌امروز» گفت: افزایش 1500 تومانی قیمت مرغ همچنان مورد اعتراض ما مرغداران است، چرا که هزینه‌‌های تولید بشدت بالا رفته است. برومند چهارآیین تصریح کرد: چنانچه دولت نیاز مرغداران را تامین و 15قلم نهاده رایج برای تولید مرغ را با قیمت مصوب دولتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، آن هم سر وقت به تولید‌کنندگان برساند، با احتساب 10 درصد سود برای مرغداران، قیمت تمام‌شده آن در واحدهای تولیدی حدود 9 هزار و 500 تومان (مرغ زنده) خواهد بود اما اکنون با توجه به اینکه نرخ مصوب برای هر کیلو مرغ زنده 8800 تومان تعیین شده، بنابراین قیمت منطقی مرغ بیش از 700 تومان با نرخ اعلام شده فاصله دارد. در چنین شرایطی، سودی برای تولیدکنندگان در نظر گرفته نشده و حتی مرغداران متحمل زیان 700 تا 800 تومانی در هر کیلو می‌شوند. وی در پاسخ به اینکه قیمت واقعی مرغ چه رقمی است؟ گفت: متوسط قیمت تمام‌شده هر کیلو مرغ زنده 9 هزار و 500 تومان است که با احتساب 10 درصد سود برای تولیدکنندگان، قیمت لاشه آن باید 14 هزار تومان در نظر گرفته شود. وی افزود: تولید‌کنندگان تا کی باید  برخلاف مفاد صریح تبصره 2 بند ماده 101 قانون برنامه پنجم توسعه از دریافت  خسارت ناشی از  تفاوت قیمت‌‌های تکلیفی با قیمت‌‌های کارشناسی روز محروم بمانند؟ چرا یک بار برای همیشه تکلیف تولید‌کنندگان را روشن نمی‌کنند؟
این فعال اقتصادی اظهار داشت: اگر دولت با تصمیمات درست و راهکارهای اصولی به حمایت از بخش تولید نپردازد، در آینده نزدیک صنعت مرغداری کشور نابود خواهد شد. چهارآیین به تعطیلی گسترده واحدهای مرغداری کشور اشاره کرد و افزود: افزایش هزینه‌‌های تولید و سودآور نبودن این صنعت موجب شده بیش از 5200 واحد تولیدی در کشور تعطیل شود و شماری به‌طور موقت تولید مرغ را رها کرده و منتظر برگشت آرامش به بازار و تسهیل فضای کسب‌وکار برای ادامه فعالیت هستند. وی تاکید کرد: حدود 10 هزار واحد در این شرایط سخت و در حالی که در سال رونق تولید هیچ رمقی برای آنان باقی نمانده است، با چنگ و دندان خود را سرپا نگه داشته‌اند. وی با بیان اینکه سالانه در کل دنیا 116 میلیون تن گوشت مرغ تولید می‌شود، افزود: از مجموع تولید مرغ در کل دنیا 106 میلیون مصرف داخلی کشورهاست و فقط 10 میلیون تن مازاد مصرف صادر می‌شود. تولید مرغ در ایران نیز سالانه حدود 5/2 میلیون تن است، بنابراین با کاهش میزان تولید مرغ در پی تعطیلی مرغداری‌ها، مجبور به واردات این کالا به کشور با قیمت بسیار بالا خواهیم شد.
وی افزود: چنانچه به واردکننده مرغ تبدیل شویم، با توجه به میزان تقاضای حدود 5/2 میلیونی، 25 درصد تولید مازاد جهانی مرغ وارد خواهیم کرد. در شرایطی که تقاضای جهانی برای خرید مرغ افزوده شود، بی‌تردید قیمت 2 دلار کنونی مرغ در هر کیلو، به حدود 5 دلار خواهد رسید و این یعنی قیمت هر کیلو مرغ وارداتی حدود 50 هزار تومان خواهد شد. رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی با گله‌مندی از مسؤولان دولتی به دلیل دعوت نکردن از تولید‌کنندگان برای شرکت در جلسات و تصمیمات دولتی‌ها برای تعیین قیمت و... گفت: دولت هیچ تضمینی نسبت به خرید و چگونگی میزان تولید مرغ ندارد، این در حالی است که مطابق مفاد صریح مواد 44، 69 و 75 منشور حقوق شهروندی دسترسی آزاد به اطلاعات مصوب ۱۳۸۶، قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار مصوب ۱۳۹۰، سیاست‌های کلی نظام درباره امنیت اقتصادی مصوب ۱۳۷۹، بند ۱۹ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی  و قانون نظام صنفی کشور، اولا دولت موظف و مکلف است شرایطی را فراهم کند تا از یک‌سو  فرد فرد تولید‌کنندگان بتوانند به سهولت تمام و به منظور مدیریت و کنترل تولید به اطلاعات مورد نیاز تولید از جمله میزان جوجه‌‌ریزی روزانه مرغداران گوشتی به تفکیک شهرستان‌ها، جوجه‌‌ریزی مرغ مادر گوشتی به صورت ماهانه، میزان تولید جوجه یک روزه به صورت هفتگی، اعلام سن نگهداری و کشتار مرغ مادر گوشتی و...  دسترسی داشته باشند و از سوی دیگر حق مسلم تولید‌کنندگان است که در تمام فرآیند‌‌های تصمیم‌‌سازی و تصمیم‌‌‌گیری مرتبط با صنعت طیور مشارکت فعال داشته  باشند و با هماهنگی با مسؤولان اجرایی سرنوشت مناسبی را برای استمرار تولید رقم بزنند. وی افزود: در حال حاضر تولید‌کنندگان در حاشیه جلسات مهم و سرنوشت‌‌سازی که در کارگروه تنظیم بازار یا سازمان حمایت برگزار می‌شود قرار دارند  و علاوه بر آن با وجود پرداخت هزینه‌‌های تولید اطلاعات، از حق مسلم خود در دسترسی به اطلاعات لازم برای تولید محروم هستند.


Page Generated in 0/0074 sec