printlogo


کد خبر: 210345تاریخ: 1398/3/22 00:00
اخبار

درگذشت آیت‌الله محقق‌کابلی مرجع انقلابی شیعیان افغانستان
«آیت‌الله محقق‌کابلی» از مراجع تقلید افغان مقیم قم صبح دیروز در سن 91 سالگی دارفانی را وداع گفت. او که پیش از انقلاب اسلامی، شاگرد امام خمینی در نجف بود پس از انقلاب نیز به عنوان مرجع عالیقدر شیعیان افغانستان نقش مهمی در حمایت از مجاهدان و مهاجران افغان داشت. قربانعلی محقق‌کابلی در هشتم خردادماه سال 1307 هجری شمسی در روستایی واقع در ولایت پروان موسوم به «ترکمن» در شمال غرب کابل در یک خانواده مذهبی چشم به جهان گشود و از سن 7 سالگی به فراگیری علوم دینی پرداخت، سپس در حوزه علمیه نجف در محضر اساتید نامی از جمله آیت‌الله «سیدعبدالعلی سبزواری»، آیت‌الله «شیخ کاظم تبریزی»، آیت‌الله «سیدعبدالحسین رشتی» و آیت‌الله شیخ «محمدتقی آل‌رازی» به تحصیل علوم دینی ادامه داد. علاوه بر این او محضر اساتید بزرگ مانند محروم «شیخ صدرا»، «ملا هادی سبزواری» و «شیخ عباس قوچانی» را نیز درک کرده و مدتی در دروس حضرت امام خمینی(ره) نیز شرکت کرد. آیت‌الله محقق‌کابلی در دهه 1350 شمسی حوزه علمیه کابل را احیا و چند مرکز اسلامی از جمله جامعه‌الاسلام و مسجد امام خمینی را تاسیس کرد. او در 2 مقطع مهم تاریخی ابتدا در کنار دیگر علمای افغانی از جمله آیت‌الله بهسودی، آیت‌الله شیخ محمدامین افشار و شیخ اسماعیل مبلغ اقدام به نقد و مبارزه با مارکسیسم مسلط شده در کشورش تحت نفوذ و سپس اشغال اتحاد جماهیر شوروی پرداخته و پس از اخراج روس‌ها نیز به مبارزه با اشغال ناتو و آمریکا پرداخت. پیام ایشان در اسفند سال 90 در مخالفت با حضور اشغالگران خارجی در کشورش در پی کشتار مردم قندهار توسط نیروهای ناتو که آنها را به جنایت و بربریت در افغانستان متهم می‌کرد، برای همیشه ماندگار شد.

توقف آموزش خلبانان ترک در آمریکا
سخنگوی پنتاگون از توقف برنامه آموزش خلبانان ترکیه‌ای در وزارت دفاع آمریکا برای پرواز با جنگنده‌‌های اف 35 خبر داد. «مایک آندریوس» به رویترز گفت: «بدون تغییری در سیاست ترکیه، ما به کاهش مشارکت ترکیه در برنامه اف 35 ادامه خواهیم داد». برنامه دوره آموزش پروازی جنگنده‌‌های اف 35 آمریکا برای پرسنل ارتش ترکیه شامل 4 خلبان، 2 مربی و 20 پرسنل تعمیر و نگهداری بود. هفته پیش نیز اسپوتنیک گزارش داده بود که آمریکا از پذیرش خلبانان جدید ترک بر اساس این برنامه خودداری کرده است. این اقدام در چارچوب ضرب‌الاجل واشنگتن به آنکارا برای لغو قرارداد خرید سامانه دفاع موشکی اس 400 از روسیه است اما ترکیه زیر بار فشارهای آمریکایی‌ها نرفته است. وزارت خارجه ترکیه همچنین دیروز قطعنامه کنگره آمریکا برای هشدار به ترکیه و تهدید این کشور به تحریم به دلیل خرید سامانه‌ اس 400 را غیرقابل قبول خوانده بود. در قطعنامه فوق به ترکیه هشدار داده شده است که تداوم قرارداد اس400، ائتلاف دفاعی ترانس‌آتلانتیک را که تحت رهبری آمریکاست، تضعیف می‌کند.

سپاه عثمانی در مسکو!
در جریان فستیوال یادآوری تاریخ روسیه، گروهی از هنرمندان و ورزشکاران ترکیه‌ای در مسکو با ایجاد یک قرارگاه نمادین، نماهایی از شیوه زندگی سپاهیان ینی‌چری عثمانی در اردوهای جنگی‌شان را به نمایش گذاشتند. به گزارش خبرگزاری آناتولی، پوشش و ادوات نظامی سپاهیان ینی‌چری، تغذیه اردوی عثمانی، بازی‌های نظامی و روایت شیوه فعالیت قرارگاه‌های سیار نظامی و اردوهای ینی‌چری از مهم‌ترین ابعاد فعالیت قرارگاه نمادین سپاه عثمانی در مسکو بود.
 


Page Generated in 0/0078 sec