printlogo


کد خبر: 210351تاریخ: 1398/3/22 00:00
دولت از مالیات بر سکه 1000 میلیارد تومان درآمد کسب می‌کند
روزگار سکه مالیاتی‌ها!
طرح مالیات بر عایدی مسکن و معاملات ارز روی میز دولت

گروه اقتصادی: اصلاح روند اخذ مالیات توسط دولت در نهایت پس از سال‌ها اصرار کارشناسان و دلسوزان اقتصاد کشور شروع شد. این اصلاح با کلیدواژه اخذ مالیات بر عایدی سرمایه آغاز شده و در گام اول اجرای این طرح، قرعه به نام سکه‌ طلا خورد. حالا با گذشت کمتر از 2 هفته از این موضوع خبرهایی از تصویب این قانون برای اجرا در بخش مسکن مطرح شده است. گمانه‌زنی‌هایی هم درباره اخذ مالیات از خریداران ارز وجود دارد.   به گزارش «وطن‌امروز»، 10 روز پیش سازمان امور مالیاتی طی بخشنامه‌ای اعلام کرد اشخاصی که بیش از 20 سکه از سیستم بانکی خریداری کرده باشند، باید مالیات پرداخت کنند. بر این اساس، خریداران تا 20 سکه که طی سال 97 سکه خود را دریافت کرده‌اند، مشمول مالیات نیستند اما برای افرادی که بیش از 20 سکه دارند، مالیات مقطوعی وضع شده است که بر اساس آن نسبت به مازاد 20 سکه تا میزان 60 سکه به ازای هر سکه یک میلیون و 500 هزار ریال مالیات مقطوع تعیین شده است. ضمن اینکه نسبت به مازاد 60 سکه تا میزان 100 سکه به ازای هر سکه 2 میلیون ریال مالیات مقطوع تعیین شده و نسبت به مازاد 100 سکه تا میزان 200 سکه به ازای هر سکه 2 میلیون و 500 هزار ریال مالیات مقطوع وضع شده است، البته مشمولان می‌توانند نسبت به قسط‌‌‌بندی مالیات خود هم اقدام کنند. در این میان صاحبان مشاغلی که حسب سوابق پرونده یا مجوز صادره از سوی مراجع ذی‌ربط به شغل مرتبط با خرید و فروش سکه اشتغال دارند، مشمول این مالیات نیستند و مکلفند نسبت به تنظیم اظهارنامه مالیاتی شغلی خود اقدام کنند.
درآمد 1000 میلیاردی از مالیات سکه
سرپرست پیشین سازمان امور مالیاتی پیش‌بینی کرد از طرح مالیات بر سکه‌های پیش‌فروش شده حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان درآمد عاید دولت خواهد شد. محمد قاسم‌پناهی با بیان اینکه در طرح مالیات بر سکه‌های پیش‌فروش‌شده پیش‌بینی  می‌شود حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب شود، گفت: ۵۰ هزار نفر کمتر از ۲۰۰ سکه خریده بودند و ما به این نتیجه رسیدیم ممکن است این افراد با ضوابط و تکالیف مالیاتی آشنا نبوده‌اند و ممکن است اگر در یک سال اظهارنامه ارائه نکنند با جرایم مالیاتی روبه‌رو شوند. به این ترتیب شیوه‌ای در بخشنامه اخیر سازمان امور مالیاتی مطرح شد. به گفته پناهی، 7-6 میلیون سکه از سوی بانک مرکزی فروخته شده که بیش از ۶ میلیون سکه پیش‌فروش شده مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود. باقی خریداران زیر ۲۰ سکه بوده و معاف از مالیات خواهند بود. به هر حال محاسبات نشان می‌دهد در این طرح درآمدی حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان وصول خواهد شد. وی با بیان اینکه از جزئیات مالیات بر اخلال‌گری در فعالیت‌های اقتصادی اطلاعی ندارم و این لایحه در وزارت اقتصاد پیگیری شده است، ‌گفت: سازمان امور مالیاتی با کلیات لایحه مالیات بر عایدی سرمایه موافق بود و کلیات آن تقدیم وزیر اقتصاد شده است.
کلیات مالیات مسکن تصویب شد
در همین حال رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه رقم فرار مالیاتی بسیار بیشتر از ۴۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: طرح کلیات مالیات بر عایدی مسکن در این کمیسیون تصویب شد. محمدرضا پورابراهیمی گفت: اصلاح مالیات بر عملکرد، تسریع تصویب مالیات بر عایدی سرمایه، نهایی شدن طرح صندوق‌های مکانیزه فروش و همچنین قانون مالیات بر ارزش افزوده در این کمیسیون پیگیری و در برخی موارد طرح‌ها نهایی شده و منتظر نظر نهایی شورای نگهبان هستیم. پورابراهیمی اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده را یکی از مهم‌ترین پیگیری‌های کمیسیون اقتصادی مجلس در سال جاری دانست و ادامه داد: بخش خصوصی و تعاونی از همراهان مجلس در بررسی قانون مالیات بر ارزش افزوده بودند و امیدوارم بزودی در صحن علنی وارد بررسی جزئیات قانون شویم. وی افزود: در بحث صندوق‌های مکانیزه فروش، در شورای نگهبان جلسه‌ای داشتیم و برخی موارد جزئی و اشکالات آن بزودی رفع خواهد شد.
 چرا مالیات بر عایدی سرمایه؟
در بسیاری از کشورهای جهان بر درآمد حاصل از سرمایه‌‌گذاری در تملک دارایی‌های سرمایه‌ای مالیات وضع می‌شود که تحت عنوان مالیات بر عایدی سرمایه (Capital Gains Tax) به عنوان یکی از اجزای نظام مالیاتی شناخته می‌شود. ایران طی سال‌های اخیر از ظرفیت این نوع مالیات استفاده نکرده که این موضوع در کنار نرخ تورم بالا و افزایش حجم نقدینگی و نبود فضای کسب‌وکار مناسب، ایران را به بهشت سوداگران مبدل کرده است. با عنایت به تحولات اقتصادی کشور در یک سال اخیر، بسیاری از صاحبنظران اقتصادی معتقدند از علل عمده آشفتگی بازار برخی دارایی‌ها نظیر مسکن، سکه، ارز و خودرو، فقدان یک نظام کارآمد مالیات بر عایدی سرمایه در کشور است که سبب شده سفته‌بازان علاوه بر کسب درآمدهای سرشار، به افزایش هرچه بیشتر قیمت دامن بزنند، لذا به تعبیری می‌توان مالیات بر عایدی سرمایه را نوشدارویی برای مقابله با غارت دسترنج مردم تعبیر کرد.
معاملات ارز هم مشمول مالیات شود
عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دولت باید لایحه جامعی درباره مالیات بر عایدی سرمایه ارائه دهد که شامل بازار ارز، سکه، طلا و مسکن شود. سیدتقی کبیری، عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ابلاغیه سازمان امور مالیاتی درباره اخذ مالیات از سکه، گفت: این موضوع به بحث کلان مالیات بر عایدی سرمایه بازمی‌گردد که کمیسیون اقتصادی نیز در گذشته به این موضوع ورود کرده و هم‌اکنون در فرآیند بررسی قرار دارد. وی با تاکید بر اینکه دولت باید از گذشته وارد بحث اخذ مالیات بر عایدی سرمایه می‌شد، ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر در دولت وجود دارد تصمیم‌گیری‌های دفعی بدون توجه به تبعات آن است.  عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت باید مدیریت کرده و یک برنامه‌ریزی مدون در بحث مالیات برای خریداران کلان انجام دهد، تصریح کرد: بهترین اقدام در شرایط کنونی اعمال مالیات بر عایدی سرمایه است، چراکه بخشی از سرمایه جامعه هم‌اکنون به حوزه مسکن، ارز، طلا و سکه جذب شده است و برخی سودهای چندبرابری به جیب ‌زده‌اند، بدون اینکه سهم دولت و مالیات را بپردازند.
 


Page Generated in 0/0087 sec