printlogo


کد خبر: 210352تاریخ: 1398/3/22 00:00
عضو هیأت مدیره انجمن قطعه‌سازان:
بازار خودرو هنوز حباب دارد

«آنچه در طول روزهای گذشته برای قیمت‌ها در بازار خودرو اتفاق افتاده آغاز تخلیه حباب مصنوعی این بازار است و هنوز قیمت‌ها غیرواقعی است و باید کاهش یابد». محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: همان‌طور که پیش از این بارها اعلام کرده بودیم آنچه در ماه‌های گذشته در بازار خودرو اتفاق افتاد نه تحولات واقعی اقتصاد که یک حباب بسیار گسترده بود. به گفته وی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد سرانجام این حباب به پایان راه خود رسید و کاهش قیمت‌ها از چند روز قبل در بازار خودرو آغاز شده است. نجفی‌منش ادامه داد: به نظر می‌رسد فاصله‌ای که میان قیمت اعلام شده از سوی کارخانه تا قیمت بازار وجود دارد، حباب بازار خودرو است و تا زمانی که این دو نرخ به شکل قابل توجهی به هم نزدیک نشود، نمی‌توان انتظار داشت حباب به طور کامل تخلیه شده باشد. نجفی‌منش ادامه داد: وقتی قیمت کارخانه روشن و بازار نیز آمادگی افزایش قیمت‌ها را ندارد، ناگهان برخی دلال‌ها به افزایش قیمت اقدام می‌کنند و همین مساله حبابی ایجاد کرده که کنار آمدن بازار با آن ماه‌ها زمان خواهد برد.
کوچ دلالان خودرو به تلگرام و اینستاگرام
بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد پس از 12 اردیبهشت 98 که درج قیمت در آگهی فروش حذف شد، فعالیت حداقل 31 صفحه‌ در اینستاگرام و 39 کانال در تلگرام، روی قیمت‌گذاری خودرو متمرکز شده و برخی کانال‌ها و صفحه‌ها با استفاده از نام سایت‌های آگهی پرمخاطب، اقدام به جذب هزاران فالوئر کرده‌اند و مدیریت این کانال‌ها و پیج‌ها در اختیار دلالان خودرو قرار گرفته است. رضا الفت‌نسب، سخنگوی اتحادیه کشوری کسب و کارهای اینترنتی با بیان اینکه پس از ممنوع شدن درج قیمت در آگهی خودرو، فروشندگان و خریداران خودرو به شبکه‌های اجتماعی غیررسمی کشانده شدند، درباره فعالیت ۲۰ کانال تلگرامی و صفحه اینستاگرامی به تسنیم گفت: متاسفانه پس از حذف قیمت از آگهی فروش خودرو در سایت‌ها و پلتفرم‌های موجود در کشور پای خریداران و فروشندگان خودرو به شبکه‌های اجتماعی و شبکه‌های غیررسمی که مهم‌ترین آنها تلگرام و اینستاگرام است کشیده شد. وی با بیان اینکه قیمت‌گذاری در برخی از این کانال‌ها و صفحه‌ها تا 30 درصد بیش از قیمت واقعی بازار بوده است، خاطرنشان کرد: این کوچ از سایت‌های رسمی به شبکه‌های غیررسمی و کانال‌های تلگرامی در شرایطی رخ داد که هیچ نظارتی بر این شبکه‌های اجتماعی و کانال‌ها وجود ندارد و دلالان با قیمت‌گذاری کاذب، سعی در ملتهب کردن بازار خودرو دارند. الفت‌نسب تصریح کرد: سایت‌های درج آگهی آمادگی دارند با همکاری دیگر دستگاه‌ها و استفاده از بانک‌های اطلاعاتی خودرو، این امکان را فراهم کنند که تنها دارندگان واقعی خودرو بر اساس مولفه‌هایی همچون شماره شاسی و کد ملی، مجاز به درج آگهی فروش خودرو در این پلتفرم‌ها باشند.


Page Generated in 0/0062 sec