printlogo


کد خبر: 210434تاریخ: 1398/3/25 00:00
اجلاس نوزدهم سازمان همکاری‌های شانگهای در بیشکک برگزار شد
تمرکز اوراسیایی‌ها بر صلح و اقتصاد

بیشکک، پایتخت قرقیزستان میزبان نوزدهمین نشست سران کشورهای عضو «سازمان همکاری شانگهای» (اس‌سی‌او)  با حضور سران 11 عضو دائم و ناظر آن است که امروز ادامه می‌یابد.
در این نشست رؤسای جمهور چین، روسیه، قزاقستان، ازبکستان و تاجیکستان در کنار رئیس کشور میزبان به همراه نخست‌وزیران هندوستان و پاکستان به عنوان اعضای دائم شرکت داشتند. «سارانبای جین بیک‌اف» رئیس‌جمهور قرقیزستان همچنین در محل نشست، اقامتگاه دولتی آلا-آرشا از رؤسای جمهوری اسلامی ایران، بلاروس و مغولستان به عنوان عالی‌ترین نمایندگان اعضای ناظر سازمان استقبال کرد. برخی از مهم‌ترین تحولات «سازمان همکاری‌های شانگهای» طی 2 سال اخیر، ابتدا پذیرفته‌شدن عضویت هندوستان و پاکستان، 2 قدرت هسته‌ای و 2 کشور بزرگ آسیا در اجلاس هجدهم در آستانه به میزبانی قزاقستان و سپس اضافه شدن اعضای شریک در اجلاس شامل کشورهای  ترکیه، سریلانکا، ارمنستان، آذربایجان، نپال و کامبوج بوده است. در کنار دعوت مستمر پکن و مسکو به عنوان 2 قدرت محوری سازمان شانگهای از تهران برای عضویت دائمی در آن،  این تشکیلات امنیتی، اقتصادی و فرهنگی را از حیث نفوذ سیاسی و هژمونیک در نیمه شرقی جهان بی‌رقیب می‌کند، بویژه که 11 عضو دائم و ناظر اس‌سی‌او در کنار هم بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان انرژی به عنوان شریان جهان امروز به شمار می‌روند. «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین در نشست دیروز بر توسعه روابط اقتصادی جهت تقویت صلح، امنیت و ثبات در منطقه تأکید کرد. از نگاه او سازمان شانگهای فرصت‌های جدی برای توسعه همکاری‌های تجاری- اقتصادی را ایجاد کرده و دولت‌های عضو سازمان باید از آنها استفاده کرده و به سمت پیشرفت حرکت کنند.
اما کمتر از 3 ماه پس از درگیری‌های مرزی هند و پاکستان در منطقه کشمیر، حضور «عمران خان» نخست‌وزیر پاکستان و «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند در کنار هم در این اجلاس، نشان‌دهنده اهمیت سازمان شانگهای در امنیت جهان بود. عمران‌خان در سخنانش به معرفی ظرفیت‌های پروژه  راه ابریشم نوین یا «یک کمربند یک مسیر» پرداخته و بر لزوم افزایش مبادلات تجاری بین‌المللی با استفاده از واحدهای پولی ملی کشورهای عضو سازمان خبر داد. «مودی» نیز از اجرای برنامه‌های اقتصادی و ارتباطی در هند گفت و تلاش‌های گروه تماس شانگهای و افغانستان برای عادی‌سازی وضعیت این کشور را  از اهدف استراتژیک سازمان معرفی کرد.
بیشکک 2019 همچنین شاهد نخستین حضور «قاسم توقایف» رئیس‌جمهور جدید قزاقستان در یک اجلاس بین‌المللی مهم بود. در پایان این نشست حدود 20 سند همکاری به تصویب اعضا و امضای آنان رسید که بیانیه بیشکک و اسنادی در زمینه‌های دیگر همچون گوشزد کردن لزوم اجرای توافق هسته‌ای (برجام) بویژه به آمریکا و اروپا، حفظ وحدت سوریه و ادامه گفت‌وگوهای صلح در این کشور و مبارزه با قاچاق مواد مخدر و مقابله با تروریسم در اولویت قرار داشت.
معاون وزیر کشور قرقیزستان از مردم پایتخت این کشور به‌خاطر ایجاد ترافیک طی روزهای 13 و 14 ژوئن (جمعه و شنبه) عذرخواهی کرد. «الماس اراز عالی‌اف» از حضور 5 هزار پلیس و 250 ماشین ویژه در خیابان‌های بیشکک برای تأمین امنیت نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای تا فردای روز دوم اجلاس خبر داد. بیش از 500 خبرنگار خارجی و محلی به نمایندگی از رسانه‌های مختلف این نشست را در بیشکک پوشش دادند.
اجلاس بیستم در مسکو
در پایان اجلاس دیروز بیشکک، رئیس‌جمهور روسیه از برگزاری نشست بعدی (بیستم) سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای در مسکو، پایتخت این کشور خبر داد. ولادیمیر پوتین گفت: «شرکای روسیه در سازمان همکاری‌های شانگهای را برای حضور در نشست سران این مؤسسه بین‌المللی در مسکو در تاریخ 23- 22 جولای سال 2020 دعوت می‌کنیم». او برنامه کشورش را اولویت دادن به مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم و متوقف کردن منابع تأمین مالی تروریسم، مقابله با قاچاق مواد مخدر، جلوگیری از دسترسی تروریست‌ها به سلاح شیمیایی، بیولوژیکی و دیگر انواع سلاح کشتار جمعی عنوان کرد. پوتین همچنین بر توسعه همکاری با کشورهای سازمان در زمینه مقابله با تبلیغات سازمان‌های تروریستی در فضای مجازی و جرائم سایبری تأکید کرد.
 


Page Generated in 0/0069 sec