printlogo


کد خبر: 210439تاریخ: 1398/3/25 00:00
پایگاه‌‌های پنتاگون در آینده ترکیه و یونان جایی ندارند
اخراج نظامی آمریکا خواسته‌ای اروپایی- آسیایی

یکی از عجیب‌‌‌‌‌ترین تحولات هژمونیک در جهان این است که 2 کشور متخاصم همسایه در نقطه اتصال اروپا و آسیا در شرق دریای مدیترانه، با وجود سابقه چند قرن جنگ و اختلافات مرزی و آبی شدید، بیش از پیش خواهان اخراج نظامیان آمریکایی از کشورشان و تعطیلی پایگاه‌‌های پنتاگون هستند، آن هم در حالی که هر دوی این کشورها عضو ناتو هستند. نخستین‌بار حدود 2 ماه پیش (ماه آوریل) بود که باب منندز، سناتور دموکرات آمریکایی از احتمال تعطیلی قریب‌الوقوع پایگاه‌‌های نظامی این کشور در ترکیه و یونان خبر داده بود. اختلافات ترکیه و آمریکا بر سر تعاملات روزافزون نظامی آنکارا با مسکو بر کسی پوشیده نیست. علاوه بر تهدیدات مکرر دولت ترامپ، خانه نمایندگان کنگره آمریکا نیز طرح ضرب‌الاجلی تحریم دولت ترکیه را در جهت فشار برای صرف‌نظر کردن آن از خرید سامانه پدافند موشکی اس-400 از روسیه تصویب کرده است. همزمان نیروی هوایی پنتاگون دوره آموزش پرواز و کاربری جنگنده‌‌های اف 35 برای خلبانان اعزامی ترکیه را متوقف کرده و به احتمال زیاد معامله فروش این جنگنده‌‌های پیشرفته اما زمینگیرشده شرکت لاکهید مارتین به ترکیه نیز توسط واشنگتن ملغی می‌شود.
آمریکایی‌ها نگرانند که تسلط سامانه راداری اس400 در خاک ترکیه، باعث دسترسی روس‌ها به اسرار جنگنده‌‌های آمریکایی پایگاه اینجرلیک بویژه اف 35 ‌شود و این موضوع را هم صریحا به ترکیه اعلام کرده‌اند.
بدین ترتیب طبق دیدگاه منندز، آمریکا چاره‌ای نخواهد داشت جز اینکه در صورت وخیم شدن ارتباطات سیاسی و راهبردی‌‌‌‌اش با ترکیه، تسلیحات خود را از پایگاه اینجرلیک ترکیه به یونان منتقل کند.
او آن زمان حتی با روزنامه یونانی کاتیمرینی مصاحبه کرده و گفته بود: «ما در ارتباط با ماده 5 ناتو وظایف خود را اجرا می‌کنیم. ما هر کاری که لازم باشد انجام می‌دهیم از جمله جابه‌جایی پایگاه و نیروها به جایی که لازم است و جایی که کشور دوست ما محسوب می‌شود».
ماه گذشته میلادی (مه) سنتکام تروریستی اروپایی پنتاگون (شاخه ناتو)، پایگاه نظامی لاریسا در خاک یونان در نزدیکی دریای اژه را به منظور پرتاب پهپادهای آمریکایی مورد بازسازی قرار داد. در حالی که کارشناسان این پایگاه را بدل یونانی اینجرلیک برمی‌شمرند اما نه ترک‌ها و نه یونانی‌ها روی خوش به این موضوع نشان نمی‌دهند، چرا که این را حربه‌ای آمریکایی برای ایجاد تنش نظامی در آب‌های مشترک 2 همسایه قدیمی می‌دانند؛ آب‌هایی که محل درآمد اصلی 2 کشور در حوزه حمل‌ونقل و توریسم محسوب می‌شود و حضور نظامی آمریکا اقتصاد هر دو کشور را تهدید می‌کند.
به‌رغم آنکه سفارت آمریکا در آتن، ماه گذشته میلادی اعلام کرد که سربازان نیروی زمینی تروریستی پنتاگون به منظور شرکت در رزمایش‌های تابستانی در مدیترانه 700 دستگاه خودروی حامل محموله‌های نظامی را به بندر الکساندروپلیس منتقل کرده‌‌‌‌اند اما واکنش‌ها به این خبر چنان در جامعه یونان تند بود که بلافاصله پنتاگون مجبور به صدور تکذیبیه شد. اریک پاهون، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده، آن زمان به خبرگزاری آناتولی گفت که پنتاگون هیچ هدفی جز شرکت در رزمایش‌های تابستانی را از انتقال لجستیکی مزبور دنبال نمی‌کند و  به هیچ‌وجه قصد ایجاد پایگاه در یونان را ندارد. سال گذشته ملی‌گرایان و چپ‌گرایان یونانی- که به طور تاریخی با هم دشمنی داشته‌‌اند- در اتحادی باورنکردنی نخستین تظاهرات بزرگ علیه حضور نظامی آمریکا و انگلیس در کشورشان را برگزار کردند و درباره احتمال کشیده شدن یونان به درگیری‌‌های خاورمیانه و شرق و شمال مدیترانه هشدار دادند.
حالا نوبت حزب کمونیست یونان است که درباره نقشه‌‌های خطرناک آمریکا در خاورمیانه و علیه ایران به دولت آتن هشدار بدهد.
به گزارش اسپوتنیک، این حزب دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «آخرین حملات به تانکرهایی در خلیج عمان دوباره دینامیت را زیر شرایط اطراف ایران قرار داد. ایالات متحده همانطور که از قبل آماده شده است، ایران را به عنوان هدف شناسایی کرده و نیروهای نظامی جدیدی را در منطقه متمرکز کرده است».
احزاب یونانی افزایش تخاصم و تحریم‌‌های آمریکا علیه ایران در ماه‌‌های اخیر را از منظر اقتصادی هم به ضرر کشور خود می‌دانند، چرا که شرکت‌‌های نفتی و کشتیرانی یونانی به طور سنتی مشتری و واسطه و حمل‌کننده نفت ایران بوده‌اند.


Page Generated in 0/0071 sec