printlogo


کد خبر: 210440تاریخ: 1398/3/25 00:00
چهارگوشه

تروریست قاتل مسلمانان نیوزیلند: من‌ بی‌گناهم!
رنتون تارانت ۲۹ ساله که یک استرالیایی است، اوایل مارس به 2 مسجد «النور» و «لینوود» در شهر کرایست‌چرچ در نیوزیلند حمله کرد و ۵۱ مسلمان را کشت. حالا منابع دادگاهی در نیوزیلند می‌گویند او هیچ‌کدام از اتهامات خود را نپذیرفته است. دادگاه این تروریست سفیدپوست به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، چون پلیس بشدت به مسائل امنیتی این دادگاه حساس است. ۸۰ نفر از خانواده‌های قربانیان این دو حمله و جمعی از مسلمانان در بیرون از دادگاه تجمع کرده بودند و خواستار اشد مجازات برای این تروریست شدند. گفتنی است تارانت به ۵۱ فقره قتل و حمله تروریستی متهم است.

کاخ سفید بدون سخنگو شد
سارا سندرز هم از تیم ترامپ جدا شد. سخنگوی کاخ سفید که روابط نزدیکی  با رئیس‌جمهور آمریکا داشت حالا دیگر جزو تیم او نیست و بخشی از جداشدگان به شمار می‌رود. دونالد ترامپ در حساب توئیتری خود نوشت که سندرز بعد از 5/3 سال کار از کاخ سفید به خانه‌اش در ایالت آرکانزاس بازمی‌گردد. رئیس‌جمهوری آمریکا درباره او نوشت: سندرز «شخص خیلی خاص» و «با توانایی‌های ویژه» است که در این مدت کارهای باورنکردنی انجام داده است. سارا هاکبی سندرز دومین سخنگوی کاخ سفید از زمان روی کار آمدن ترامپ بود و حال کاخ سفید باید در انتظار سومین سخنگوی خود در دوران ترامپ باشد. با این حال هنوز گزینه جایگزینی سخنگوی کاخ سفید معرفی نشده است. دولت ترامپ رکورددار بیشترین میزان استعفاها در یک دولت در تاریخ آمریکاست. بی‌ثباتی تصمیم‌های سیاسی رئیس‌جمهور آمریکا یکی از عوامل اصلی افزایش تعداد استعفاها عنوان می‌شود.

کودتای مجدد در سودان شکست خورد
شورای نظامی انتقالی سودان از ناکام گذاشتن چند تلاش برای کودتا علیه خود خبر داد. شورای نظامی انتقالی سودان اعلام کرد چندین تلاش برای کودتا علیه خود را ناکام گذاشته است. در همین راستا، شمس‌الدین کباشی، سخنگوی شورای نظامی انتقالی سودان اظهار کرد: در حال حاضر 2 گروه در این زمینه بازداشت شده‌اند که یک گروه متشکل از 5 فرد و گروه دیگر شامل دست‌کم ۱۳ شخص است. وی همچنین اذعان کرد، این شورای نظامی بود که اخیرا تصمیم بر متفرق کردن تحصن‌کنندگان گرفت و برای آن برنامه‌‌ریزی کرد. هاشم احمد بابکر، رئیس جدید ستاد مشترک ارتش سودان نیز در این باره تأکید کرد: این تلاش‌ها به کودتا منجر نشده و در نطفه خفه شدند. اقدامات قانونی در این زمینه انجام شده و تحقیقات در جریان است. وی افزود: پیچیدگی داخلی اوضاع سیاسی کشور و پیامدهای منطقه‌ای و بین‌المللی آن باعث می‌شود تا چنین تلاش‌هایی انجام شود.

جوکو ویدودو رئیس‌جمهور اندونزی نیست
اپوزیسیون اندونزی می‌گوید «جوکو ویدودو» رئیس‌جمهور این کشور که در انتخابات ریاست‌جمهوری بار دیگر پیروز شده بود، در این انتخابات تقلب کرده است. نتایج رسمی انتخابات ریاست‌جمهوری اندونزی که ماه گذشته میلادی توسط کمیسیون عالی انتخابات این کشور منتشر شد، نشان داد جوکو ویدودو موفق شد تا پرابووو سوبیانتو، یک ژنرال بازنشسته را شکست دهد و در انتخابات پیروز شود اما مخالفان رئیس‌جمهوری این شکست را نپذیرفته‌اند. این مناقشه باعث ناآرامی چندین هفته‌ای در این کشور آسیایی شد و خشونت‌هایی نیز بین حامیان دو طرف در جاکارتا، پایتخت اندونزی به‌وجود آمد. در جریان این درگیری‌ها 8 تن کشته و بیش از ۹۰۰ نفر دیگر نیز زخمی شدند. پلیس ده‌ها تن را نیز دستگیر کرده که بسیاری از آنها متحدان نزدیک رقیب شکست خورده ویدودو هستند. پرابووو و تیم وی از دادگاه قانون اساسی اندونزی خواسته‌‌اند تا نتایج رسمی را باطل، عدم صلاحیت ویدودو و معاونش را اعلام یا یک انتخابات دیگر برگزار کند. این دادگاه قرار است حکم خود را در تاریخ ۲۸ ژوئن سال جاری میلادی اعلام کند.
 


Page Generated in 0/0061 sec