printlogo


کد خبر: 210451تاریخ: 1398/3/26 00:00
عضو دفتر سیاسی انصارالله یمن:
جنگ بزرگ در عربستان نزدیک است

گروه بین‌الملل: مجموعه تحولات 2 ماه اخیر در عربستان و فضای پیرامونی آن حاکی از آن است که حکومت سعودی بخش وسیعی از کنترل خود بر زیرساخت‌های کشور را از دست داده است. در این مدت بخشی از خاک عربستان در جنوب این کشور در پاسخ به تجاوز ائتلاف تحت امر ریاض به یمن به دست مبارزان انصارالله افتاده، تمام فرودگاه‌‌های اصلی نظامی و تجاری جنوب عربستان مورد حمله‌‌های دقیق پهپادی و موشکی ارتش یمن قرار گرفته و فعالیت اکثر آنها مختل شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، شبکه انتقال نفت صادراتی شرکت آرامکو از شرق به غرب جزیره‌العرب مورد حمله هوایی قرار گرفته و منهدم شده، مراکز فرماندهی نظامی مهم سعودی و متحدان و مزدورانش هدف قرار گرفته، نفتکش‌‌های سعودی در دهانه تنگه هرمز دچار انفجار شده‌‌ و منطقه شیعه‌نشین قطیف در استان نفت‌خیز شرقیه در ساحل جنوبی خلیج‌فارس در شرایطی شبیه جنگ داخلی به سر می‌برد.
انصارالله: «جنگ بزرگ» در داخل خاک عربستان در راه است
همزمان با افزایش حملات موشکی و پهپادی نیروهای یمنی علیه مواضع عربستان سعودی، «محمدناصر البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «موعد جنگ بزرگ نزدیک می‌شود». به گزارش فارس، او افزود: این حق مردم یمن است که به دشمن در خاک و مقر خود حمله‌ور شوند و خسارت‌های مادی خود را جبران کنند. به نوشته پایگاه خبری روزنامه القدس العربی این سخنان البخیتی نشان از تغییر موازنه جنگ به نفع حوثی‌ها و تغییر موضع دفاعی آنها به موضع حمله است و پس از گذشت 4 سال اکنون عربستان سعودی در موضع دفاع از خود قرار گرفته است.
 اما جدید‌‌‌‌‌ترین ضربه‌ای که آل‌سعود دریافت کرده نه نظامی، بلکه در عرصه جنگ نرم رسانه‌ای و روانی بوده است. هفته گذشته متعاقب حملات خرد‌کننده موشکی و پهپادی ارتش یمن به فرودگاه‌‌های 2 شهر جازان و نجران در نزدیکی مرزهای جنوبی عربستان، شبکه الاخباریه در حال پوشش زنده  خبر فرمایشی تحولات جنگ یمن بود که اتفاقی بی‌سابقه رخ داد که تسلط بن‌سلمان، ولیعهد دیکتاتور و فرمانده توأمان دستگاه امنیتی و نظامی سعودی را زیر سوال برد. شبکه خبری الاخباریه که برنامه‌هایش بیشتر رویکرد داخلی دارد، از سال 2004 تحت مدیریت «جاسر الجاسر» نیروی اطلاعاتی برجسته سعودی مشغول به کار است و از طریق ماهواره‌‌های عرب‌ست و نایل‌ست در خارج از عربستان در دسترس قرار دارد. جالب اینکه این شبکه از همان جایی ضربه خورد که شعار رسمی‌‌‌‌اش است یعنی «اخبار... از قلب وقایع». روز جمعه در حالی که مجری الاخباریه به عنوان دومین شبکه خبری مهم عربستان- پس از شبکه دولتی العربیه- در حال مصاحبه با یکی از ژنرال‌‌های ائتلاف عربی بود، ناگهان سیگنال ارسالی از مقر مرکزی شبکه در ریاض به شکلی آشکار قطع و با یک سیگنال ماهواره‌ای مهاجم جایگزین شد. بدین ترتیب برای دقایقی کلیپی حماسی از مبارزان یمنی پخش شد. ذیل سرود عربی حماسی این کلیپ با عنوان «حیدر بازمی‌گردد» تصاویر مستند جنگی کم‌نظیری از عملیات ارتش و کمیته‌‌های مردمی یمن علیه نظامیان متجاوزان سعودی پخش شد که نشان می‌داد چگونه تانک‌ها و زره‌پوش‌های سعودی منهدم شده یا سربازان‌شان به هلاکت می‌رسند. همچنین در این کلیپ خوش‌ساخت صحنه‌‌های انفجارهای بزرگ در چند مرکز نظامی و لجستیکی عربستان (احتمالا شامل مراکز نفتی و فرودگاه‌ها) همراه با شلیک موشک‌ها و تک‌تیراندازان و رژه و شعارهای ظفرمندانه سربازان یمنی و اهتزاز پرچم آنها بر ارتفاعات جنوب عربستان با سکانس کلیدی جنگ احد در فیلم مشهور محمدرسول‌الله(ص) ساخته کارگردان فقید اردنی «مصطفی عقاد» شامل صحنه‌‌های هلاکت فرماندهان لشکر کفار مکه در جنگ تن به تن با حضرت امیرالمومنین علی(ع) و حضرت حمزه، عموی پیامبر تلفیق شده بود. بدین ترتیب مخاطبان عربستانی با پیامی آشکار و تاثیرگذار از سوی مقاومت یمن مواجه شدند که نه‌تنها ارتش سعودی را شکست‌خورده و مضمحل‌شده همچون لشکر کفار توصیف می‌کرد، بلکه نفس هک کردن دومین شبکه خبری مهم رژیم سعودی و ارسال چنین پیامی از آن به سپهر رسانه‌ای داخلی و افکار عمومی عربستانی‌ها، گواه محکمی بر درست بودن پیام مزبور بود. هنوز مشخص نیست آیا انصارالله به چنان سطحی از فناوری ماهواره‌ای یا هک و جایگزینی امواج تلویزیونی مالتی‌پلسکر دست یافته‌‌ که می‌تواند برنامه خود را از یک شبکه ماهواره‌ای عربستانی پخش کند یا اینکه آنها از نقص درون‌سامانه‌ای رسانه‌‌های دولتی سعودی بهره برده‌‌‌اند. هر چه هست این دستاورد بزرگی در جنگ روانی یمنی‌ها علیه متجاوزان سعودی و حامیان غربی و اسرائیلی‌شان محسوب می‌شود که تمام ساختار رسانه‌ای و امنیتی رژیم ناکارآمد حاکم بر عربستان را از صدر تا ذیل برای آنها سوار کرده‌اند و در پشت‌ پرده اداره می‌کنند؛ رژیمی که نه می‌تواند امنیت آسمان و زمین فرودگاه‌هایش را تضمین کند و نه محتوای برنامه‌‌های رسانه‌ای را که برای مردم کشورش پخش می‌شود.
اعتراف سنگین سخنگوی ائتلاف به ناکارآمدی رژیم سعودی
این اتفاق در حالی رخ داد که وضعیت اخبار رسمی شبکه‌‌های سعودی نیز در 2 ماه گذشته روز به روز بغرنج‌‌‌‌‌‌تر شده و آنها تحت تاثیر شکست‌ها و ضربات غیر قابل انکار مجبور به پخش اعترافات تلخ گاه و بی‌گاه مقامات سیاسی و نظامی‌شان هستند؛ از آن جمله اعتراف سنگین چهارشنبه گذشته «ترکی مالکی» سخنگوی ائتلاف عربی. آن روز ساعتی پس از آنکه ژنرال «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن از شلیک موفق موشک‌های کروز از خاک این کشور به برج مراقبت فرودگاه ابها در منطقه عسیر در جنوب غربی عربستان خبر داد، نه‌تنها درجه‌دار سعودی عینا بر گفته‌‌های ژنرال یمنی صحه گذاشت، بلکه ضمن اعلام خبر تلفات 26 نفری در این حمله دست به اعتراف سنگین‌تری زد که خبرگزاری رسمی رژیم عربستان، به ناچار آن را از تارنمای خود حذف کرد. مالکی گفت ارتش سعودی بزودی سامانه‌‌های پدافندی موشکی خود را که نتوانسته جلوی حملات حوثی‌ها را بگیرد، با نسخه‌ای کارآمد جایگزین می‌کند. این به معنای اعتراف به ناکارآمدی سامانه بسیار گران‌قیمت پاتریوت بود که اربابان آمریکایی به بن‌سلمان، وزیر دفاع و ولیعهد سعودی فروخته‌‌اند یا به بیان بهتر اعترافی نظامی به ناکارآمدی سیاسی یک حکومت. تبعات این اعتراف به قدری برای سخنگوی ائتلاف عربی سنگین بوده که مالکی از روز چهارشنبه دیگر در هیچ کنفرانس یا برنامه تلویزیونی دیده نشده، حتی برای توضیح حملات جدید یمنی‌ها به فرودگاه ابها و حملات هوایی سنگین روز جمعه و شنبه ائتلاف متجاوز به مناطق مسکونی صنعا. تا جایی که برخی گمانه‌زنی کرده‌‌اند مالکی هم مانند خیلی از خاطیان دیگر به دستور بن‌سلمان تبخیر شده است.
برد ضربت انصارالله تا اسرائیل و سوئز
روز جمعه نیروی هوایی ارتش یمن از یک عملیات موفق دیگر بر فراز خاک عربستان خبر داد. طبق اعلام شبکه المسیره طی چهارمین حمله متوالی به فرودگاه‌‌های جنوب عربستان طی یک هفته که از اعلام راهبرد «فرودگاه در برابر فرودگاه» توسط انصارالله می‌گذرد، فرودگاه ابها در استان عسیر هدف حملات موشکی مقاومت قرار گرفت. متعاقب این خبر، سرهنگ ستاد «عبدالله جفری» سخنگوی نیروی هوایی یمن از تأثیر عملیات‌های موشکی و پهپادی کشورش علیه عربستان سخن گفت و تأکید کرد معادله جنگ تغییر کرده و ائتلاف سعودی-اماراتی بزودی مجبور می‌شود جنگ و محاصره یمن را متوقف کند. او در مصاحبه با تلویزیون اینترنتی مرآه‌الجزیره برای نخستین‌بار اعلام کرد برد موشک‌ها و پهپادهای یمنی نه‌تنها به ریاض، بلکه دورتر از ریاض از جمله به سرزمین اشغالی فلسطین و کانال سوئز خواهد رسید؛ جایی که به‌زعم او دروازه ورود روزانه 7/4 میلیون بشکه نفت و سوخت به جهان غرب است. سرهنگ جفری همچنین از صدور قریب‌الوقوغ اعلامیه «سیدعبدالملک بدرالدین الحوثی» رهبر جنبش انصارالله درباره وجود بانک اهداف خود متشکل از ۳۰۰ هدف برای حمله به کشورهای متجاوز به یمن و همدستان‌شان خبر داد؛ اهدافی که کاملا رصد شده و شامل فرودگاه‌ها، زیرساخت‌های حیاتی، نظامی و نفتی می‌شود. به گفته او  از زمان عملیات نهم ماه رمضان که خط لوله‌های «ینبع» (خط لوله شرق به غرب عربستان) هدف قرار گرفت، سلسله عملیات‌هایی آغاز شد و در پی آن فرودگاه نجران شامل آشیانه هواپیماها، مخازن سلاح و اتاق‌های عملیات و شبکه‌های راداری بمباران شد. در فرودگاه جیزان و ابها نیز در همین سطح عملیات شد. عبدالله جفری همچنین جزئیات حملات به پایگاه هوایی «ملک‌خالد» در منطقه «خمیس مشیط» (در عسیر) را که از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین پایگاه‌های نظامی عربستان سعودی به شمار می‌رود فاش کرد و از حضور کارشناسان اسرائیلی در آن سخن گفت.
هشدار به شرکت‌‌های هوایی عربستانی
از سوی دیگر عضو شورای سیاسی جنبش انصار‌الله با مشروع خواندن عملیات نیروی هوایی و پهپادهای یمنی در راستای دفاع از این کشور اعلام کرد این عملیات تا زمانی که رژیم عربستان به تجاوز خود به یمن پایان دهد و محاصره ظالمانه را بردارد، ادامه می‌یابد. «حمد البخیتی» ادعاهای سعودی‌ها مبنی بر سرنگون کردن پهپادهای یمنی بر فراز مراکز حساس جنوب عربستان را دروغ خواند و با اشاره به آخرین حمله پهپادی که روز جمعه انجام شد، گفت: «این پرنده‌ها از دقت بسیار بالایی در حمله به اهداف مورد نظر برخوردارند و این ‌بار سامانه رادارهای هوایی سعودی را هدف قرار داده و آن را نابود کردند و فعالیت فرودگاه ابها به‌خاطر این حمله متوقف شده است». به گفته البخیتی همچنین برخورد دقیق و حساب‌شده موشک‌ها و پهپادهای ارزان یمنی به اهداف خود در عربستان، در عمل ناکارآمدی سامانه پدافند هوایی عربستان بویژه پاتریوت‌‌‌هایی را که هر واحدشان صدها میلیون دلار و هر موشک‌شان 3 میلیون دلار قیمت دارد ثابت کرده است. او ضمن دعوت از سعودی‌ها برای تجدیدنظر در محاسبات‌شان به شرکت‌‌های هوایی و غیرنظامیان درباره مراجعه به فرودگاه‌‌های سعودی هشدار داد و گفت: «این فرودگاه‌ها هدف قانونی و مشروع حمله ارتش یمن است».
 

محاکمه خواهر بن‌سلمان در فرانسه به‌خاطر وحشی‌گری‌‌های مشابه
یکی از نشانه‌‌های سقوط اعتبار رژیم سعودی آن است که به‌رغم ریخت و پاش‌‌های فراوان بن‌سلمان، پسر و ولیعهد شاه عربستان برای تطمیع رسانه‌‌های جریان اصلی، این روزها رسانه‌‌های فرانسوی با لذت تمام در حال بازی کردن با آبروی بر باد رفته خواهر او هستند. هفته پیش بود که سرانجام منابع قضایی  فرانسوی از احتمال محاکمه غیابی دختر پادشاه سعودی و درخواست پاریس برای استرداد او به  این کشور خبر دادند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، «حصه بنت‌سلمان بن‌عبدالعزیز» متهم است در سال ۲۰۱۶ به نگهبان خود دستور داده یک طراح دکوراسیون داخلی را که در آپارتمان او در پاریس مشغول کار بوده، مورد ضرب و جرح، توهین و حتی شلیک گلوله قرار دهد. دکوراتور فرانسوی مضروب همان زمان از شاهزاده سعودی به دادگاه کشورش شکایت برده و گفته بود هنگام عکسبرداری از اتاقی بوده که باید تزئین می‌شده اما بنت‌سلمان وی را به تلاش برای عکسبرداری مخفیانه و فروش آن به رسانه‌ها متهم کرده و به محافظش دستور داده او را کتک بزند. سپس او را مجبور کرده زانو بزند و پای دختر شاه سعودی را ببوسد. وی چند ساعتی هم در این ساختمان در گروگان بوده و در نهایت تنها پس از ضبط وسایلش، به او اجازه داده‌اند ساختمان را ترک کند. محافظی که این طراح را کتک زده، یک ماه بعد از این حادثه به «خشونت مسلحانه»، «آدم‌ربایی»، «سرقت» و «تهدید دیگران به قتل» متهم شد اما دادگاه فرانسه در دسامبر سال ۲۰۱۷ (آذر و دی ۱۳۹۶) پرونده‌ای هم علیه خواهر بن‌سلمان گشوده که گویا وحشی‌گری ذاتی مشابه برادرش دارد. بدین ترتیب برای حصه قرار بازداشت صادر کرده و هم‌اکنون به دنبال محاکمه او است، اگرچه همان زمان مطبوعات فرانسوی دستگاه امنیتی فرانسه را زیر سوال برده بودند که چرا به یک متهم اجازه خروج از کشور را داده است.


Page Generated in 0/0070 sec