printlogo


کد خبر: 210471تاریخ: 1398/3/26 00:00
اخبار

رئیس کمیته امداد خبر داد
خودکفایی 37 هزار خانواده مددجو در سال 97
بهره‌برداری از ۵۲۰ نیروگاه خورشیدی برای خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی با حضور رئیس کمیته امداد در شهرستان بردسیر استان کرمان آغاز شد. پرویز فتاح در این مراسم با بیان اینکه ۱۸۰۰ طرح نیروگاه خورشیدی سال گذشته توسط این نهاد در کشور ساخته شد، افزود: از این تعداد ۷۰۰ مورد در استان کرمان احداث شده است که ۵۲۰ نیروگاه خورشیدی امروز به طور رسمی به بهره‌برداری می‌رسد. وی از سرمایه‌گذاری ۶۵۰ میلیارد تومانی کمیته امداد برای راه‌اندازی پنل‌های خورشیدی در سال گذشته خبر داد و تاکید کرد: امسال نیز ۶۰۰ واحد نیروگاه خورشیدی در شمال استان کرمان و ۴۰۰ واحد برای جنوب این استان اجرا خواهد شد. وی از افزایش سقف تسهیلات اشتغال کمیته امداد به ۵۰ میلیون تومان در سال جاری خبر داد و بیان کرد: ۶۵۰ هزار طرح اشتغال توسط کمیته امداد در سراسر کشور اجرا شده که در حال فعالیت است و سال گذشته ۳۷ هزار خانواده از محل طرح‌های اشتغال به خودکفایی رسیده و از حمایت امداد خارج شدند. فتاح اشتغال و توانمندسازی مددجویان را بالاترین هدف در کمیته امداد دانست و اضافه کرد: سال گذشته ۱۱۳ میلیارد تومان وام اشتغال به کمیته امداد استان کرمان اختصاص یافت و امسال هم ۲۶۵ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال برای استان کرمان در نظر گرفته شده است.


بیش از 100 هزار مدرسه در کشور وجود دارد
معاون سابق سازمان برنامه با بیان اینکه سرپرست آموزش‌وپرورش باید تمرکز خود را بر نرخ پایین پوشش تحصیلی دانش‌آموزان در سیستان‌وبلوچستان، کرمان و هرمزگان قرار دهد، گفت: بیش از ۹ درصد خانواده‌های ایرانی برای تحصیل فرزندان‌شان باید وسایل زندگی را بفروشند!
محمدرضا واعظ‌مهدوی در یک برنامه تلویزیونی درباره چالش‌های پیش روی وزیر جدید آموزش‌و‌پرورش اظهار کرد: طبق قانون اساسی، امر آموزش‌وپرورش بر عهده دولت است اما به معنای بی‌تفاوتی مردم نیست و خیران مدرسه‌ساز گام‌های خوبی در این زمینه برداشته‌اند. وی با اشاره به متوسط سال‌های تحصیل در ایران گفت: این شاخص در سال1990، 2/4 سال بود که در سال 2017 به 8/9 سال رسیده است؛ سال‌های مورد انتظار برای تحصیل نیز دیگر شاخص است که از 2/9 سال در سال 1990 به 9/14 سال رسیده است، یعنی از فردی که وارد مدرسه می‌شود انتظار می‌رود تا 15 سال در سیستم آموزشی بماند.
معاون سابق سازمان برنامه و بودجه افزود: وزن آموزش در شاخص توسعه انسانی وزن مهمی است و طبق گزارشات بین‌المللی، در ردیف کشورهای با شاخص توسعه انسانی بالا قرار گرفته‌ایم و جزو کشورهای خوب هستیم. وی با بیان اینکه بیش از 15 میلیون دانش‌آموز در بیش از 100 هزار مدرسه داریم، گفت: چالش اساسی در شرایط فعلی پوشش آموزش‌وپرورش است و بیش از 6/98 درصد جمعیت واجب‌التعلیم در دوره ابتدایی تحت پوشش قرار دارند؛ این نرخ در دوره دبیرستان 80 درصد است.
واعظ مهدوی افزود: آیا توزیع این 4/1 درصد عدم پوشش در همه کشور یکسان است؟ در استان سیستان‌وبلوچستان بیش از 6 درصد عدم پوشش داریم؛ در جنوب کرمان و شرق هرمزگان نیز عدم پوشش بیشتر است و اکنون زمان آن است که سرپرست جدید وزارت آموزش‌وپرورش تمرکز مدیریت را روی این موضوع قرار دهد.
وی افزود: شاخص هزینه‌های کمرشکن آموزش عبارت از خانواده‌هایی است که 10 درصد کل هزینه زندگی را بابت آموزش می‌پردازند و بیش از 9 درصد خانواده‌های ایرانی برای تحصیل فرزندان‌شان باید وسایل زندگی را بفروشند و از محل درآمدهای عادی خود نمی‌توانند خرج تحصیل را بدهند؛ دولت باید به این شاخص توجه کند.


Page Generated in 0/0397 sec