printlogo


کد خبر: 210508تاریخ: 1398/3/27 00:00
جلسه غیرعلنی مجلس برای بررسی توزیع کالاها در بازار برگزار شد
ناتوانی وزیر صمت در ساماندهی بازار کالاهای اساسی

گروه اقتصادی: به‌دنبال برگزاری جلسه غیرعلنی مجلس برای ساماندهی بازار مصرف با حضور رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، کمیسیون صنایع و معادن موضوع سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع معدنی و ساماندهی توزیع کالاهای اساسی را پیگیری می‌کند. به گزارش خبرگزاری‌ها، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در توضیح نشست غیرعلنی پارلمان اظهار داشت: این جلسه درباره بررسی وضعیت صنایع و کالاهای اساسی و توزیع آن بود؛ در این جلسه به ابعاد مختلف با موضوع صنعت و صنایع معدنی و همچنین شرایطی که سرمایه‌گذاران بتوانند با شرایطی قابل پیش‌بینی در آن فعالیت کنند پرداخته شد و همچنین نحوه ساماندهی توزیع کالاهای اساسی مورد ارزیابی قرار گرفت و قرار شد کمیسیون صنایع و معادن موضوعات طرح شده در این جلسه غیرعلنی را پیگیری کند.
نمایندگان قانع نشدند
در همین‌باره احمد علیرضابیگی، نماینده مردم تبریز در مجلس با بیان اینکه وزیر صنعت در نشست غیرعلنی مجلس پاسخ قانع‌کننده‌ای برای نمایندگان نداشت، گفت: وزیر صنعت عنوان کرد من تولید خودرو را به 2 برابر رساندم و تلاش می‌کنم این تولید افزایش هم پیدا کند. به‌گفته علیرضابیگی، در این جلسه نمایندگان در 2 محور مطالب خود را مطرح کردند که یکی درباره بحث تأمین کالای اساسی و دیگری درباره موضوع خودرو بود. نمایندگان درباره نظام توزیع کالای اساسی که صددرصد آن در کنترل و اختیار وزارت صنعت است عنوان کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ند وضعیت نظام توزیع کالای اساسی نمی‌تواند قابل قبول باشد و با گذشت 3 ماه از سال 98 در حوزه تأمین کالای اساسی و کنترل قیمت‌ها با مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم. وی اظهار داشت: ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌در این جلسه عنوان شد بخش قابل توجهی از سرمایه‌های کشور صرف ایجاد واحدهای صنعتی و تولیدی شود که بخش قابل توجهی از این واحدهای صنعتی از مدار فعالیت خارج شده است. علیرضابیگی خاطرنشان کرد: بخش دوم صحبت‌های نمایندگان درباره بحث خودرو و بی‌سروسامانی خودروهای ثبت‌نام‌شده توسط مردم و افزایش سرسام‌آور خودرو بود که مورد اعتراض نمایندگان واقع شد.
دولت بلاتکلیف است
علیرضابیگی تصریح کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: انتظار نمایندگان این بود که وزیر صنعت در این جلسه درباره سهم ۴۰ درصدی تولید از تسهیلات بانکی پاسخگو باشد اما وزیر صنعت عنوان کرد مشکل اصلی من در بحث تولید فقدان تسهیلات و سرمایه‌ در گردش است، این در حالی است که مصوبه قانونی مجلس این است که سهم تسهیلات صنعت و معدن از منابع بانکی ۴۰ درصد باشد و این امر که وزیر می‌گوید سرمایه در گردش و تسهیلاتی ندارد قابل پذیرش نیست و باید برود مشکل خود را با دولت حل کند. نماینده مردم تبریز در مجلس خاطرنشان کرد: وزیر صنعت درباره تأمین کالای اساسی نتوانست مطلبی را ارائه کند، توضیحات قابل قبولی نداشت و این موضوع بخش مسکوت‌مانده گزارش وزیر بود. وی افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: ما انتظار داشتیم وزیر با پاسخ‌های قاطع و قانع‌کننده در مجلس حاضر شود و لازم بود که در این نشست رئیس یا نماینده بانک مرکزی و اتاق بازرگانی نیز حضور می‌یافتند تا بتوان مسائل را بهتر بررسی کرد و به همین خاطر بخشی از بحث ناقص ماند. علیرضابیگی خاطرنشان کرد: در بحث تأمین کالای اساسی این‌گونه به نظر می‌رسد که کار در دولت بلاتکلیف است. این موضوع خارج از اختیار وزیر صنعت است و دولت باید تصمیم بگیرد ۱۴ میلیارد دلار تخصیص‌یافته به کالاهای اساسی را به مردم بازگرداند یا یک نظام کوپنی را برای این منظور طراحی کند. همچنین بشیر خالقی، نماینده خلخال در مجلس با اشاره به جزئیات این نشست، گفت: مسؤولان حاضر در جلسه نیز اعتقاد داشتند برخی گرانی‌های که در چند وقت اخیر ایجاد شده ناشی از افت ارزش پول ملی است. وزیر صنعت، معدن و تجارت در این جلسه برنامه‌ای را در 7 محور برای رونق تولید به نمایندگان ارائه داد.


Page Generated in 0/0367 sec