printlogo


کد خبر: 210512تاریخ: 1398/3/27 00:00
حاشیه‌های بسیار تاکسی‌های نرم‌افزار موبایلی، مسؤولان را مجبور کرد نظارت‌ها را افزایش دهند
تاکسی‌های اینترنتی تازه قانونی می‌شوند
معاون شهرداری تهران: آیین‌نامه نظارتی تاکسی‌های اینترنتی توسط وزیر کشور و وزارت صمت در راه است

 گروه اجتماعی: یک اتفاق و واکنش‌های شهروندان به آن در فضای مجازی باعث شد بار دیگر موضوع رگولاتوری تاکسی‌های اینترنتی مطرح شود. در حال حاضر هیچ نهاد بالادستی و ناظری به صورت مستقیم بر عملکرد تاکسی‌های اینترنتی نظارت ندارد. حتی در زمینه قوانین و قواعد هم تاکسی‌های اینترنتی به صورت خودمختار رفتار می‌کنند. طبق قانون این تاکسی‌ها برای فعالیت خود باید مجوز از سازمان تاکسیرانی داشته باشند اما تاکنون بدون هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای از این موضوع سر باز زده‌اند. بتازگی اما گمانه‌زنی‌هایی از تدوین آیین‌نامه نظارت بر فعالیت تاکسی‌های اینترنتی به گوش رسیده که باید دید این بار این شرکت‌های بزرگ خدمات شهری زیر بار آن می‌روند یا باز هم مانند گذشته این موضوع را رد می‌کنند. به گزارش «وطن‌امروز»، معاون شهردار تهران از تدوین آیین‌نامه نظارت بر فعالیت تاکسی‌های اینترنتی خبر داد و گفت: قرار است بزودی آیین‌نامه نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی بین وزارت کشور و وزارت صنایع به طور مشترک تنظیم شود. محسن پورسیدآقایی با اشاره به مانع‌تراشی نهادهای مختلف در مسیر نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی، گفت: متأسفانه وزارت صنایع به دلیل حمایت از اتحادیه‌های ذی‌ربط با وزارت کشور همراهی نمی‌کند و در مقابل تنظیم آیین‌نامه‌های نظارتی بر عملکرد شرکت‌های تاکسی اینترنتی مقاومت می‌کند. وی وزارت ارتباطات و فناری اطلاعات را از دیگر نهادهای موافق با نظارت بر فعالیت تاکسی‌های اینترنتی عنوان کرد و افزود: وزارت ارتباطات موافق است تاکسی‌های اینترنتی به‌صورت سازمان‌یافته در شهر تردد کنند و اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند اما معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با نظارت بر تاکسی‌های آنلاین مخالف است. او دلیل مخالفت این معاونت را تاکید بر وجه استارت‌آپی این نهادها عنوان کرد و افزود: متأسفانه آقای ستاری در بدنه دولت با نظارت بر فعالیت این شرکت‌ها مخالف است و توضیح ایشان این است که نظارت مانع رشد و شکوفایی این شرکت‌ها می‌شود اما به این نکته توجه نمی‌کند که بی‌قانونی و نبود یک نهاد ناظر و میدان دادن بی‌قید و شرط به استارت‌آپ‌ها هم مشکلات جدیدی در کشور ایجاد می‌کند و در برخی مواقع با آثار اجتماعی جبران‌ناپذیری همراه است.
ضرورت نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی
پورسیدآقایی گفت: در یک سال گذشته مذاکرات فشرده‌ای درباره مساله نظارت بر شرکت‌های تاکسی اینترنتی انجام شد که با مخالفت‌هایی مواجه شدیم. مخالفان نظارت معتقدند نظارت مانع فعالیت و توسعه شرکت‌های تاکسی اینترنتی می‌شود اما اتفاقات و رخدادهای اخیر نشان داد مساله نظارت بر فعالیت تاکسی‌های اینترنتی ضروری است، بویژه اکنون که هم جامعه حساس شده و هم دامنه فعالیت این شرکت‌ها مدام گسترش می‌یابد. ما امیدواریم با توجه به اتفاقات اخیر روند تدوین این آیین‌نامه تسریع شود. پورسیدآقایی با نقد عملکرد تاکسیرانی در این زمینه، گفت: وظیفه ذاتی تاکسیرانی، ساماندهی وضعیت حمل‌و‌نقل شهری است. از گذشته تاکنون شهرداری و تاکسیرانی نظارت بر حمل‌و‌نقل شهری و تاکسی‌ها را بر عهده داشته‌اند. اما جالب است که اکنون تاکسیرانی به جای پرداختن به وظایف اصلی خود، وارد حوزه مجوزدهی به تاکسی‌های آنلاین شده است. شاید بهتر باشد تاکسیرانی به جای صدور مجوز تاکسی آنلاین، ظرفیت‌های خاموش تاکسی‌های شهری را احیا کند، نه آنکه حمل‌و‌نقل را به افراد غیرمتخصص بسپارد و به اسم اشتغال‌زایی، بر مشکلات اجتماعی موجود اضافه کند. وی تاکید کرد: مشکل این است که شرکت‌های تاکسی اینترنتی نه نظارت را می‌پذیرند و نه حاضرند از مراجع رسمی برای استخدام رانندگان خود مجوز بگیرند. نتیجه چنین مسأله‌ای بروز مشکلات و ناهنجاری‌های جدید است و استخدام راننده از کنار خیابان! مساله ما دخالت در کار کسب‌وکارهای نوین نیست، بلکه تاکید ما این است که روند اشتباه کنونی باید تغییر کند و نهادهای قانونگذار نسبت به ثبت تعداد این تاکسی‌ها و مشخصات آنها در شهر اقدام کنند. باید آیین‌نامه‌های مشخصی در این زمینه نوشته شود و کار را تنها به اتحادیه‌ها واگذار نکنند.


Page Generated in 0/0115 sec