میکائیل دیانی: بیسامانی تاکسیهای اینترنتی و وضعیت رانندگان آنها موضوع دیروز و امروز نیست؛ از همان روز اول هم این نکته محل دعوا بود که باید سامانهای برای رسیدگی و کنترل و نظارت در اینباره وجود داشته باشد اما مدیران تاکسیهای اینترنتی زیر بار این موضوع نمیرفتند. حالا اعتراض رانندگان تاکسیهای اینترنتی هر روز بیشتر میشود. از طریق یکی از دوستانم که در تاکسی اینترنتی اسنپ کار میکند، عضو یکی از گروههای تلگرامی رانندگان آن شدم؛ گروهی حدود 8000 نفری از رانندگان تهران و کرج که تجربیات، گلایهها و... خود را با هم به اشتراک میگذارند. طرح بحث کردم و خواستم اگر کسی موافق گفتوگو است اعلام کند. ابتدا گاردشان بسته بود اما وقتی کمی حرف زدیم راحتتر شدند، هر کس ایرادی میگرفت؛ «نداشتن بیمه»، «کم بودن حقوق به نسبت کار»، «کمیسیون بالای شرکت» و... . دست آخر یکی به نمایندگی حاضر به گفتوگوی حضوری شد. «محمد فراهانی» راننده 50 سالهای است که 3 سال است در اسنپ مشغول کار است؛ پیش از آن لوازم خانگی میفروخته که به هم ریختن بازار اقتصادی در چند سال گذشته او را مجبور کرده به کار با خودرو روآورد. قرارمان ساعت 12 در دفتر روزنامه بود، ساعت 11 تماس گرفت که مسافری به سمت چهارراه ولیعصر دارد و از آنجا به سمت ما میآید. چهرهای آفتابسوخته و شکسته که مشخص بود کار در فضای باز باعث آن شده اما او دلی بزرگ دارد و فردی خوشبرخورد است. متن زیر گفتوگوی ما با آقا محمد است.
کارتان در اسنپ چطور است؛ بهتر از شغل سابق است؟
خب! من الان 3 سال است به صورت حرفهای در اسنپ کار میکنم؛ قبلا در بازار لوازم خانگی بودم. منطقا شغل قبلیام بهتر بود اما دیگر نمیچرخید؛ در این وضعیت اقتصادی که همه درگیرش هستیم خردهپاها از گردونه خارج میشوند و ما هم از گردونه خارج شدیم و افتادیم در اسنپ!
یعنی از کار در اسنپ راضی نیستید؟
راضی نه، مجبورم؛ یعنی همه مجبوریم با این شرایط کار بکنیم و خب شرکت هم که میبیند ما مجبوریم همه جوره فشار میآورد.
چه فشاری؟
ببینید! ما هیچ امکانات و مزایایی نداریم؛ بیمه نداریم، خدمات به ما تعلق نمیگیرد و در همه مسائلی که بین ما و مشتری ایجاد میشود شرکت طرف مسافر است. شرکت حقوق راننده و مسافر را متناسب لحاظ نمیکند. 80 درصد حق را به مسافر میدهد و شاید در برخی موارد 20 درصد حق را به راننده بدهد.
درباره این مسأله به صورت مصداقی صحبت میکنید.
مثلا همین اتفاقی که اخیرا برای خودم افتاد. خانمی ماشین خواست و من تایید کردم، 10 دقیقه زیر آفتاب در نقطه مبدأ منتظر ماندم ولی در نهایت مسافر، سفر را لغو کرد و زمانی که تماس گرفتم تا علت لغو سفر را بپرسم، رد تماس کرد. دوباره تماس گرفتم و گفتم این کار شما باعث اتلاف وقت بنده شد؛ گفتوگوی سادهای داشتم اما مسافر با شرکت تماس گرفته و از بنده شکایت کرد و در نهایت من که 10 دقیقه هم منتظر مانده بودم، مقصر شناخته شدم و شرکت بهراحتی حسابم را مسدود کرد.
شما این مسأله را به شرکت اطلاع ندادید؟
اطلاع دادم اما شرکت میگوید مبنا حرف مسافر است و مسافر هم گفته من به او بیاحترامی کردهام و چون نمیتوان مسأله را اثبات کرد، شرکت مسافر را محق میداند. بالاخره میگوید مسافر برای من حکم پول و سرمایه است.
اسنپ قبل، حین و بعد از سفر نسبت به شما و مسافر مسؤولیتی را میپذیرد؟
خیر! هیچگونه مسؤولیتی را قبول نمیکند.
زمانی که شما با شرکت قرارداد بستید، مفاد قرارداد چگونه بوده است؟
قرارداد مبهمی را جلوی رانندگان میگذارند و شما از هر رانندهای بپرسید که 2 بند از قرارداد را برای شما بگوید، نمیتواند این کار را انجام دهد؛ چون اصلا نمیداند مفاد قرارداد چه بوده است. مفاد یکطرفه به نفع شرکت است، مثلا ما متعهد میشویم «هیچ رابطه کاری و استخدامی مشمول قانون کار با شرکت نداریم». این یعنی ما شما را استثمار میکنیم و بیمه و خدمات قانون کار به شما تعلق نمیگیرد. طبق قرارداد حتی گواهی اشتغال هم به ما نمیدهند. اسنپ مجموعهای است که 500 هزار نیرو دارد و بیش از 95 درصد آنها نیز راننده هستند و در فراخوان جدیدی که برای امضای قراردادها اعلام کرد، از این 95 درصد رانندگان حتی به یک نفر نگفته بر قرارداد جدیدی که در حال تدوین است، نظارت داشته باشد تا نظر رانندگان را هم لحاظ کند.
اسنپ خدمات و امکاناتی برای رانندگان لحاظ میکند؟
به هیچ عنوان اینگونه نیست. سرویسدهی به رانندگان ندارد اما طبق شرایطی که برای رانندگان تعیین میکند، ما باید کار کنیم. مثلا من راننده الان میخواهم بروم خودم را بیمه کنم، هیچ جا نیست که به من معرفینامه بدهد که من رانندهام! اسنپ خودش که نمیدهد، اتحادیه هم که نداریم؛ زیر نظر تاکسیرانی هم که نیستیم.
شرایط فعالیت در اسنپ به چه شکلی است؟
مسأله این است که کلا خط قرمزها، تعرفهها، کرایهها، هزینهها و کمیسیونها و همه چیز را خود اسنپ تعیین میکند و حق اعتراض نیز وجود ندارد. محترمانه به رانندگان میگوید حرف مسافر بر حرف آنها ارجحیت دارد و در صورتی که مشکلی ایجاد شود، برای شرکت مسافر اولویت است.
شرکت اسنپ کمیسیون دریافتی از رانندگان را افزایش داده است؟
بله! در قرارداد جدید 15 درصد کمیسیون لحاظ کرده است و از رانندگان میخواهد حتی اگر این میزان به 20 درصد هم رسید، کسی اعتراض نکند. به عبارت دیگر، این ذهنیت را برای رانندگان ایجاد کرده که هرگاه صلاح دید، میتواند کمیسیون را به 20 درصد هم افزایش دهد.
شغلتان پیش از اینکه وارد اسنپ شوید، چه بود؟
شغل آزاد داشتم و در حوزه خرید و فروش لوازم خانگی در سهراه امینحضور فعالیت میکردم اما زمانی که قیمتها ناگهان افزایش پیدا کرد، ما که جزو خردهفروشها محسوب میشدیم، مجبور شدیم از این شغل کنارهگیری کنیم، البته خیلی از همکارانم مانند من این شغل را کنار گذاشتند. ما کانال تلگرامی در اسنپ داریم که 8 هزار عضو دارد و افرادی با تحصیلات دانشگاهی فوقلیسانس و ... در آن عضو هستند که جزو رانندگان اسنپ محسوب میشوند، چرا که مجبور هستند. همه از این شرایط ناراضیاند اما چارهای هم ندارند.
اتحادیهای ندارید که خواستههایتان را پیگیری کند؟
یکی از خواستههای رانندگان اسنپ این است که نه یک اتحادیه، بلکه حداقل مرکزی باشد که بتواند هر گاه مشکلات حاد شد، از حقشان دفاع کند ولی چون اسنپ ارتباطی با رانندگان ندارد، خودش شرایط را تعیین میکند.
بر اساس قانون جدید شرکتهایی مانند اسنپ و تپسی باید ذیل خدمات شهری قرار بگیرند، به نظرتان این مسأله از طرف رانندگان مورد استقبال قرار میگیرد؟
قطعا این کار باعث میشود اسنپ از جنبه شخصی خارج شود؛ شاید الان بتوانم به دیدار رئیس تاکسیرانی تهران بروم اما نهتنها مدیر اسنپ، بلکه ردههای پایینتر از مدیریت را هم ما نمیتوانیم ببینیم. قطعا با نظارت دولت بر اسنپ میتوان از کانالهای مختلف به آن فشار آورد و از آنجایی که تعداد رانندگان اسنپ نیز کم نیست، میتوان اتحادیهای برای آنها ایجاد کرد تا از این طریق حق رانندگان پیگیری شود. اگر ژوبین علاقبند در مصاحبههایش عنوان میکند اسنپ خدمات خوبی انجام میدهد، باید یادی هم از رانندگان کند، چرا که اگر کار خوبی هم در اسنپ انجام میشود بهخاطر شرافت رانندگان است. ما فراموششدگان هستیم و شما نمیدانید اسنپ چگونه با رانندگان برخورد میکند تا رضایت مسافران را جلب کند اما چون رانندگان مجبور هستند، تحمل میکنند.
آیا در پایان سفر نرمافزار از راننده هم سؤالاتی میپرسد؟
بله! شما بیا سوالات پایان سفر را ببین. از راننده تنها یک سوال میشود؛ آیا از مسافر راضی بوده یا خیر؟ ولی در مقابل برای مسافر از رضایت او درباره پخش موزیک تا نحوه رانندگی، بوع مطبوع یا نامطبوع، اخلاق راننده و... سوال میشود؛ با کمترین نمره منفی مسافر یا حتی تماس دروغین، راننده مسدود میشود اما ما همان یک پاسخ را داریم و از آن طرف اگر هم شکایتی داشته باشیم باید با پشتیبان تماس بگیریم. این در حالی است که اگر مسافر زودتر تماس بگیرد حق را به مسافر میدهند و اما اگر ما زودتر هم زنگ بزنیم ترتیب اثری نمیدهند چون در نهایت مسافر پول میدهد! اسنپ برای اینکه قضاوت درستتری نسبت به تماس مسافر یا راننده خود داشته باشد، باید پس از پایان سفر از راننده نیز سوالات بیشتری بپرسد؛ مسافری که در ماشین مخدر میکشد، مسافری که با حیوان سوار ماشین میشود، مسافری که بر سر راننده داد و بیداد میکند و اعصاب راننده را خرد میکند و موارد دیگر؛ این حقوق باید دوطرفه باشد.
«وطنامروز» هیچگونه قضاوتی درباره انتقادات این راننده اسنپ ندارد و آمادگی این را دارد که توضیحات شرکت اسنپ را نیز در اینباره منتشر کند.