printlogo


کد خبر: 210527تاریخ: 1398/3/27 00:00
چهارگوشه

انتخابات شهرداری اسپانیا نقش افراطی‌ها در ائتلاف‌‌های جدید سیاسی را برملا کرد
محافظه‌کاران در مادرید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌  چپ‌های افراطی در بارسلونا
روز شنبه گذشته «خوزه لوئیس مارتینز آلمیدا» به عنوان شهردار جدید مادرید سوگند یاد کرد تا به این ترتیب کنترل شهرداری پایتخت اسپانیا همچنان در اختیار محافظه‌کاران «حزب مردم» باقی بماند. آلمیدا در انتخابات شهرداری مادرید پس از نامزد چپ‌‌های افراطی در جایگاه دوم قرار گرفته بود اما حزب محافظه‌کار مردمی در نهایت با ائتلاف با حزب راست افراطی «وکس» باعث پیروزی آلمیدا شد. دیگر حزب راست میانه، «سیودادانوس» نیز از شهردار شدن خوزه لوئیس مارتینز ‌آلمیدا حمایت کرد که این موضوع باعث افزایش نگرانی‌ها درباره ائتلاف راست‌‌های میانه و افراطی در کشوری شده که سابقه فاشیسم در میانه قرن بیستم را داشته است. همچنین در بارسلونا، دومین شهر بزرگ اسپانیا و مرکز ایالت کاتالونیا، خانم «آدا کولائو» نماینده چپ‌‌های افراطی با حمایت‌های حزب حاکم سوسیالیست اسپانیا و همچنین حمایت‌های مانوئل والس، نخست‌وزیر پیشین فرانسه که در حال حاضر عضو شورای  این شهر است به شهرداری برگزیده شد. این در حالی است که او ابتدا در شمارش آرای انتخابات شهرداری‌ها دوم شده بود اما با توافق دو حزب چپ و راست میانه، قدرت را در مادرید تصاحب کرد و برای جلوگیری از قدرت گرفتن استقلال‌‌‌‌‌‌طلبان کاتالونیا به شهرداری انتخاب شد. بدین ترتیب ایجاد ائتلاف‌‌های متعدد در جریان  انتخابات شهرداری‌های در اسپانیا، دسته‌بندی‌های سیاسی پیچیده‌ای را که در این کشور متعاقب افول 2 حزب سنتی چپ و راست میانه به‌وجود آمده بود، شفاف‌تر کرد. همزمان با برگزاری مراسم ادای سوگند کولائو، صدها نفر در بیرون ساختمان شهرداری بارسلونا در حمایت و مخالفت از او تجمع کردند.

درگیری در جهنم دره ترکیه
در درگیری‌های صبح دیروز در شرق ترکیه 3 عضو تروریست پ‌ک‌ک کشته شدند. به گزارش روزنامه ملیت به نقل از اطلاعیه وزارت کشور ترکیه، این درگیری‌ها در منطقه جهنم‌دره در اطراف ایدیل در استان مرزی شرناخ بین نظامیان و گروه پ‌ک‌ک روی داد. وزارت دفاع ترکیه مجموع تلفات  پ‌ک‌ک در جریان عملیات کماندویی برون‌مرزی اخیر موسوم به چنگال در شمال عراق را تا روز شنبه 54 نفر برآورد کرده است.

تبادل آتش با نیروهای ترکیه در ادلب
ترکیه مدعی شد یکی از مراکز دیده‌بانی‌اش در خاک سوریه به عمد هدف حمله توپخانه ارتش این کشور قرار گرفته است. به گزارش آناتولی، وزارت دفاع  ترکیه از هدف قرار گرفتن مقر دیده‌بانی نیروهای این کشور در منطقه نهم دیده‌بانی در «تل بازان» که آنکارا به بهانه مناطق کاهش تنش در استان ادلب آن را اشغال کرده، خبر داد. درگیری‌ها میان مسلحین  مورد حمایت ترکیه و ارتش سوریه در استان ادلب از اواسط اردیبهشت‌ماه با نقض مکرر توافق کاهش تنش از سوی تروریست‌ها شدت یافته است. ارتش سوریه معتقد است که آنکارا مراکز دیده‌بانی خود را به جای نظارت بر آتش‌بس به مکانی برای پشتیبانی تسلیحاتی و لجستیکی از تروریست‌ها در ادلب تبدیل کرده است.

حمایت خاخام انگلیسی از مرکز سعودی در اتریش
دولت اتریش در واکنش به حکم  اعدام مرتجی قریریص به عنوان یک زندانی سیاسی نوجوان اعلام کرد مرکز «گفت‌و‌گوی دینی» وابسته به دستگاه وهابیت سعودی را تعطیل می‌کند اما در کمال تعجب یک خاخام یهودی مرتبط با لابی صهیونیستی انگلیس در این ماجرا از مرکز وهابیون دفاع کرد. مرکز ملک عبدالله بن‌زاید العزیز با شعار فعالیت در راستای گفت‌وگوی میان فرهنگی از پاییز سال ۲۰۱۲ به وسیله رژیم سعودی در اتریش و اسپانیا گشایش یافت و بخش زیادی از هزینه‌های آن را ریاض با اختصاص مبلغ ۱۵ میلیون یورو در سال تامین می‌کرد.  در همین حال «دیوید روزن» خاخام انگلیسی و نماینده مرکز «ملک عبدالله» در پی رای شورای ملی اتریش این اتهامات را رد کرده است. روزن یکی از چهره‌های پیش‌رو در رایزنی‌های واشنگتن و لندن برای پیشبرد مذاکرات در جهان اسلام برای صلح با اسرائیل است.


Page Generated in 0/0629 sec