printlogo


کد خبر: 210627تاریخ: 1398/3/30 00:00
چمرانخوانی

به دلایل مختلف می‌توان منابع مکتوب و حتی تصویری تولید شده پیرامون شهید «مصطفی چمران» را منابع متعدد و غنی دانست، چه از آن رو که مجموعه تفصیلی از مکتوبات خود وی به میراث علاقه‌مندانش مانده است و چه از این جهت که سوژه او برای تعداد زیادی از نویسندگان و پژوهشگران سوژه‌ای جذاب به نظر آمده و به تولید آثاری با موضوع زیست و شهادت این شهید پرداخته‌اند. «خدا بود و دیگر هیچ نبود» را می‌توان مشهورترین کتابی دانست که به قلم خود شهید به حکایت زندگی او در مراحل مختلف می‌پردازد. «علی زیباترین سروده هستی» از دیگر کتبی است که شامل جمع‌آوری یادداشت‌ها و سخنرانی‌‌های شهید چمران با موضوع حضرت امیر(ع) است. «کتاب کردستان»، «کتاب لبنان»، «حماسه، عشق، عرفان»، «عارفانه‌ها»، «مجموعه بینش و نیایش»، «انسان و خدا» و «رقصی چنین میانه میدانم آرزوست» از دیگر آثار این شهید است.
اما از کتب تالیفی نویسندگان با موضوع شهید مصطفی چمران می‌توان به آثار متعددی اشاره کرد که مشهورترین و محبوب‌‌‌‌‌ترین آنها به شرح ذیل است:
چمران به روایت همسر شهید
خوانندگان در این کتاب با زندگی و احوال مصطفی چمران از زبان همسر لبنانی‌‌‌‌اش «غاده جابر» آشنا می شوند. وی از زمان آشنایی‌‌‌‌اش با شهید چمران در لبنان، چگونگی ازدواج‌شان، اتفاقات تلخ و شیرین در زندگی مشترک، ابعاد گوناگون زندگی علمی، سیاسی، هنری، فکری و اجتماعی چمران و درنهایت شهادت ایشان سخن می‌گوید.
مرگ از من فرار می‌کند
کتاب «مرگ از من فرار می‌کند» از مجموعه کتاب‌های انتشارات روایت فتح است. این کتاب خاطراتی از زندگی سراسر پررمز و سفرهای مصطفی چمران از آمریکا تا لبنان، از پاوه تا سوسنگرد، از اهواز تا دهلاویه و از زمین تا آسمان را روایت می‌کند. کتاب «مرگ از من فرار می‌کند» دربردارنده 7 بخش نظیر آمریکای مصطفی، لبنان مصطفی، پاوه مصطفی، سوسنگرد مصطفی، دهلاویه مصطفی و مرگ مصطفی است.
آیت مجاهدان
این اثر نوشته مجید نظری توسط مرکز پژوهش‌های اسلامی صداوسیما، در سال 1381 منتشر شده است. این کتاب در 3 بخش تنظیم شده که نویسنده در بخش اول به تفصیل به زندگی آن شهید پرداخته است و در بخش پایانی کتاب، با عنوان «همراه با برنامه‌سازان» پیشنهادهای برنامه‌ای و توصیه‌های کلی ارائه می‌دهد.
رستاخیز پاوه
کتابی داستانی و برگرفته از واقعیات غائله پاوه در مردادماه سال 1358 است که به قلم محترم استکی از سوی نشر ستارگان درخشان منتشر شده و فضای شهر پاوه را در روزهای فرماندهی مدافعان شهر توسط شهید دکتر مصطفی چمران به تصویر می‌کشد.
 کتاب عکس‌های شهید چمران از آمریکا، لبنان و دفاع‌مقدس
کتابی مشتمل بر بیش از 500 اسلاید و عکس از طبیعت زیبای کشورهای دنیا از جمله آمریکا و لبنان که توسط شهید مصطفی چمران گرفته شده، در کتابی با 3 زبان فارسی، عربی و انگلیسی منتشر شده است.
مرد رؤیاها
«مرد رؤیا‌ها» به قلم سیدمهدی شجاعی متنی است که در قالب فیلمنامه یک سریال تلویزیونی ۱۳ قسمتی با موضوع زندگی شهید مصطفی چمران در دوران زندگی پیش از شهادت وی نوشته شده است. در این فیلمنامه، نویسنده‌ای که مشغول تحقیق برای نوشتن داستانی درباره شهید چمران است، به دستنوشته‌های وی درباره خودش دست‌ می‌یابد و این دستنوشته‌ها او را به سال‌های جوانی و حضور شهید چمران در آمریکا می‌برد. «مرد رویاها» توسط انتشارات نیستان منتشر شده است.


Page Generated in 0/0052 sec