printlogo


کد خبر: 210649تاریخ: 1398/3/30 00:00
اخبار

 رئیس کمیسیون برنامه مجلس:
برخی وزرا موافق  بازگشت کارت کوپن هستند
گروه اقتصادی: رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره بازگشت کوپن گفت: وزرا در لفافه، پنهانی و یواشکی بارها موافقت خود را با اجرایی شدن این طرح بیان کرده‌اند اما روی هم رفته رئیس‌جمهور و دولت چندان اعتقادی به این موضوع ندارند و نگاه رئیس‌جمهور هنوز محتاطانه است. غلامرضا تاجگردون در گفت‌وگوی ویژه خبری افزود: بازار ارز این روزها متاثر از تشکیل بازار متشکل ارزی است؛ آنچه به چشم می‌خورد این است که قیمت‌ها در گذر از رقابت در حد منطقی و پرثبات باقی بماند. تاجگردون تصریح کرد: با اینکه بانک مرکزی بسیار محتاطانه عمل می‌کند اما حرکت رو به جلوی خوبی را در پیش گرفته و در آینده شاهد اتفاقات بهتری خواهیم بود. وی درباره وضعیت ارز 4200 تومانی در بازار و اقتصاد گفت: کارشناسان اقتصادی بر این باورند که دیگر نباید ارز 4200 تومانی به شکل و شمایل امروزی در بازار وجود داشته باشد. تاجگردون اضافه کرد: چندی قبل مجلس در جلسه‌ای غیرعلنی به موضوعی پرداخت که کارت‌هایی تحت عنوان کوپن پیشرفته یا مدرن دوباره به اقتصاد برگردد اما تا این لحظه نگاه رئیس‌جمهور به این موضوع بسیار محتاطانه بوده است، البته نباید از این موضوع غافل بود که تقاضای ارز برای کالاهای وارداتی هر روز افزایش می‌یابد و این امر علامت خطرناکی برای سیستم ارزی و بودجه کشور تلقی می‌شود. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: وزرا در لفافه، پنهانی و یواشکی بارها موافقت خود را با اجرایی شدن این طرح بیان کرده‌اند. تاجگردون تصریح کرد: مدتی است اقلامی همچون گوشت دیگر از ارز 4200 تومانی عبور کرده و این ارز دیگر شامل این کالا نمی‌شود؛ ما تصمیم داریم اگر مردم می‌خواهند 10 کیلو برنج بخرند، نحوه واریز به کارت کوپن مدرن طوری باشد که پاسخگوی نیاز 10 کیلو برنج باشد اما دولت و شخص رئیس‌جمهور هنوز به این باور نرسیده‌اند که این اقدام اثر تورمی ندارد. وی ادامه داد: در جلسات انجام شده، بانک مرکزی از آمادگی بانک‌ها برای فعال‌سازی عابر بانک‌هایی به منظور کالابرگ الکترونیکی خبر داده و همزمان وزارت تعاون هم از عرضه گوشت طبق این طرح به‌عنوان یک اقدام موفق یاد کرده و موضوع مورد بحث و حساس را کالاهای دارویی عنوان کرده است.


وزیر نفت:
نمی‌توانیم به اسم ایران نفت صادر کنیم
وزیر نفت درباره وضعیت فروش نفت ایران در شرایط تحریم گفت: شرایط امروز از دوران جنگ هم سخت‌تر است، زیرا زمان جنگ مشکلی در صادرات نفت نداشتیم و تنها صدام واحدهای ما را هدف قرار می‌داد، ضمن آنکه پول نفت را می‌گرفتیم اما الان این فرآیند به سختی انجام می‌شود و اکنون نمی‌توانیم به اسم ایران نفت صادر کنیم. به گزارش فارس، بیژن زنگنه در این‌باره افزود: شرایط بسیار دشوار و سخت شده است اما چون دود و آتش و خون نیست خیلی حس نمی‌شود که جنگ است. وی با بیان اینکه مشکل تنها نفت خام نیست، بلکه در رابطه با فرآورده‌ها و محصولات پتروشیمی نیز دچار مشکلیم، ادامه داد: ان‌شاءالله خداوند کمک کند تا از این شرایط عبور کنیم؛ اگر داخل درست باشد، می‌توان خارج را کاری کرد.


رئیس بانک مرکزی:
نرخ نیمایی حذف نمی‌شود
رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه چهارشنبه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: نرخ نیمایی حذف نمی‌شود و الان قیمت آن به ارز حواله‌ای آزاد نزدیک است. عبدالناصر همتی در ادامه افزود: ساتما نهاد متناظر اینستکس است و ایران کاملا آماده همکاری است؛ اروپا یا باید از ما نفت بخرد یا خط مالی ایجاد کند. به گزارش ایسنا، وی افزود: درباره ارز 4200 تومانی همچنان در بانک مرکزی گشایش صادر می‌شود، حجم پرداختی‌ها افزایش یافته و منابع کم نشده است. وی درباره کاهش منابع قرض‌الحسنه گفت: درحال حاضر مبلغ وام ازدواج بالا رفته و برای آسیب‌دیدگان حادثه سیل نیز قرار است 5 هزار میلیارد تومان پرداخت کنیم، ضمن اینکه به برخی مشاغل کمیته امداد هم پرداختی داریم، بنابراین حجم پرداختی‌ها افزایش پیدا کرده است اما منابع همانی است که بود. وی تاکید کرد: امیدوارم مردم سپرده‌های قرض‌الحسنه بیشتری داشته باشند تا ما هم بتوانیم وام‌های بیشتری را
ارائه کنیم.
 


Page Generated in 0/0048 sec