printlogo


کد خبر: 210650تاریخ: 1398/3/30 00:00
2 طرح شهرداری تهران از اول تیرماه ترافیک پایتخت را به اوج می‌رساند
تابستان داغ ترافیکی!

گروه اجتماعی: آغاز اجرای 2 تصمیم مهم شهرداری تهران از اول تیرماه، تابستان داغ ترافیکی را در پایتخت رقم خواهد زد؛ جمع‌‌آوری پل شریانی نصر (گیشا) و آغاز طرح اعتباری ترافیک در محدوده زوج و فرد. به گزارش «وطن‌امروز»، از اول تیرماه محدود طرح زوج و فرد در تهران به محدوده شماره 2 ترافیکی تبدیل می‌شود و تهرانی‌ها مجازند در سال فقط 80 بار در این محدوده تردد کنند و بیش از آن باید عوارض بدهند!
محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در این‌باره گفته: طرح زوج و فرد ۱۴ سال است که اجرایی می‌شود اما نتوانسته به اهداف خود که همان کنترل آلودگی هواست برسد. قرار بود طرح زوج و فرد تردد خودروها را نصف کند اما حالا به جایی رسیده‌ایم که بیش از 2 برابر خودرو در تهران وجود دارد و عملاً زوج و فرد بی‌فایده است و نتوانسته کنترل آلودگی هوا را محقق کند. بر این اساس مقرر شد دیگر ملاک عمل، پلاک زوج یا فرد نباشد. در گذشته پلاک‌های فرد ۲۶ روز در فصل و پلاک‌های زوج ۳۶ روز در فصل تردد می‌کردند که موجب بروز مشکلاتی شده بود اما حالا ۲۰ روز ثابت برای هر خودرو با هر پلاکی در نظر گرفتیم که مالکان می‌توانند در هر روز که مایل هستند به صورت رایگان وارد محدوده شوند. همه خودروها برای استفاده از تخفیف و این ۲۰ روز رایگان باید در سامانه «تهران من» ثبت‌نام کنند. تاکنون یک میلیون خودرو اطلاعات خود را در سامانه تهران من ثبت کرده‌اند و این در حالی‌ است که در پایتخت 4 میلیون خودرو وجود دارد. او درباره روزهای پنجشنبه نیز گفت: تردد در روزهای پنجشنبه در محدوده طرح ترافیک رایگان است. پنجشنبه‌ها از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۳ طرح ترافیک در محدوده کنترل آلودگی هوا یا زوج و فرد سابق اجرایی می‌شود. عمار سعیدیان‌فر، مدیر واحد ساماندهی محدوده‌ها و طرح‌های ترافیک شهرداری تهران نیز اعلام کرد آنهایی که ساکن محدوده طرح ترافیک هستند از تخفیفاتی بهره‌مند می‌شوند. وی با بیان اینکه یک ‌بار خروج قبل از ساعت ۸:۳۰ و یک‌بار ورود بعد از ساعت ۱۷ نیز برای ساکنان رایگان خواهد بود، گفت: البته ساکنان محدوده دوم کنترل آلودگی هوا یا همان زوج یا فرد سابق دقت داشته باشند فقط برای عوارض همان محدوده دوم از تخفیف برخوردارند. مدیر واحد ساماندهی محدوده‌ها و طرح‌های ترافیک شهرداری تهران درباره وضعیت مستاجران نیز گفت: ساکنانی که در محدوده طرح ترافیک مستأجر هستند در صورتی که در بخش سکونت آنها در قولنامه و... تاریخ پایان سکونت درج‌شده باشد، باید هر ساله برای ثبت‌نام مجدد به‌عنوان ساکن محدوده طرح ترافیک اقدام کنند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی خانواده‌های ساکن در محدوده بیش از یک خودرو دارند، ادامه داد:  هر واحد مسکونی تنها برای یک خودرو می‌تواند از تخفیف بهره‌مند شود.
 مصائب گیشا
در این میان ساکنان مرکز و غرب تهران با یک تصمیم ترافیکی دیگر درگیر خواهند بود و آن جمع‌آوری پل نصر (گیشا) است که می‌تواند ترافیک خیابان جلال آل‌احمد و بزرگراه چمران را به اوج برساند. سرهنگ رضایی، معاون ترافیکی راهور تهران گفت: رانندگانی که از روی پل گیشا در جهت شرق به غرب و بالعکس تردد می‌کنند، باید از دوربرگردان‌های بزرگراه شهید چمران و سایر محور‌های جایگزین این پل بویژه بزرگراه شهید حکیم استفاده کنند. او افزود: با آغاز جمع‌آوری پل گیشا، سنگینی بار محور‌های منتهی به این پل، بدیهی خواهد بود و به شهروندان عزیزی که قصد سفر به این محدوده را خواهند داشت، توصیه می‌شود برنامه‌‌ریزی لازم را برای سفر داشته باشند و با صبر و حوصله رانندگی کنند. سرهنگ رضایی اظهار داشت: شهرداری موظف است نهایت تلاش خود را انجام بدهد تا قبل از پایان سال جاری در مرحله اول مسیر شرق به غرب زیر گذر پل گیشا را به بهره‌برداری برساند. صبوری، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: از چند روز آینده عبور و مرور پل گیشا مسدود می‌شود و جمع‌آوری آن ۴۵ روز تا 2 ماه طول خواهد کشید و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال عملیات ساخت پل جایگزین را انجام دهد.
2 تصمیم جنجالی
قطعا این دو تصمیم ترافیکی، می‌تواند ترافیک پایتخت را به اوج برساند. برخی شهروندان معتقدند رانندگان در سال از محدوده زوج و فرد بیش از 150 روز استفاده می‌کردند و حالا شهرداری برای 80 روز تردد در آن، منت هم می‌گذارد. برخی‌ها هم معتقدند شهرداری بابت افزایش درآمد خود به طرح جدید رو آورده و گرفتن عوارض دغدغه شهرداری‌چی‌ها بوده و حل معضل ترافیک در درجه بعدی اهمیت قرار داشته است. پایتخت‌نشینان اعتقاد دارند رانندگان برای اینکه عوارض ندهند باید مسافت بیشتری طی کنند و با دور شدن راه آنها آلودگی بیشتر می‌شود اما شهرداری به اجرای این طرح اصرار دارد. بدین ترتیب تهران روزهای داغ ترافیکی را در پیش دارد و گویا تهرانی‌ها باید صبورتر از قبل باشند تا بتوانند علاوه بر آلودگی، ترافیک سنگین را هم تحمل کنند.


Page Generated in 0/0055 sec