printlogo


کد خبر: 210664تاریخ: 1398/3/30 00:00
چهارگوشه

حمله به شرکت‌‌های نفتی در بصره و پایگاه مستشاران تروریستی پنتاگون در موصل
آمریکایی‌ها در عراق سیبل شده‌اند
حوادث روزهای اخیر در عراق گواهی بر این است که آمریکایی‌ها چه در پوشش نظامی یا سیاسی و اقتصادی، در بین‌النهرین سیبل شده‌‌اند و این نشان می‌دهد بسیج و مقاومت مردمی عراق، قرار گرفتن نیروهای ستاد مرکزی پنتاگون در فهرست تروریستی را جدی تلقی کرده‌اند. کمتر از 2 روز پس از اصابت 3 راکت گراد (کاتیوشا) به پایگاه التاجی که محل استقرار نیروها و مشاوران نظامی سنتکام تروریستی آمریکا بود، حملات بیشتری به اهداف آمریکایی در عراق انجام می‌شود.
پلیس عراق دیروز از حمله راکتی به تاسیسات شرکت‌‌های نفتی خارجی در شهر بصره در جنوب شرق این کشور خبر داد. به گزارش رویترز، کارگران شاغل در این محدوده گفته‌اند صدای 3 انفجار را از محدوده‌ای شنیده‌‌اند که شرکت‌های اکسون موبیل، رویال داچ شل و انی به ترتیب متعلق به آمریکا، هلند و انگلیس و ایتالیا در آن مستقر هستند.
طبق گزارش خبرنگار شبکه آمریکایی ان‌بی‌سی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، موشک در فاصله 100 متری ساختمان اصلی متعلق به شرکت اکسون موبیل در منطقه البرجسیه در نزدیکی میدان نفتی زبیر نزدیک بصره اصابت کرده است.
پلیس از مجروح شدن 2 کارمند عراقی در این حملات خبر داده‌ است. متعاقب این حملات رویترز به نقل از منابع امنیتی خبر داد شرکت اکسون موبیل، بزرگ‌‌‌‌‌ترین شرکت نفتی آمریکا قصد دارد 20 نفر از کارمندان خارجی خود در بصره را بعد از اصابت راکت به مقر خود خارج کند. این در حالی است که ماه گذشته وزارت خارجه آمریکا به این شرکت هشدار داده بود که کارکنان خارجی خود را از عراق خارج کند. البته مسؤولان حوزه نفتی بصره اعلام کرده‌‌اند روند صدور نفت جنوب عراق از این حادثه متاثر نشده و طبق روال قبل ادامه دارد. تقریبا همزمان با این حملات، بامداد چهارشنبه یک فروند موشک کاتیوشای دیگر در داخل مجتمع کاخ‌های ریاست‌جمهوری در بخش شرقی شهر موصل فرود آمد که محل استقرار مشاوران نظامی تروریست آمریکاست. این مجتمع در ساحل چپ رودخانه دجله قرار دارد. شبکه اسکای‌نیوز عربی مستقر در امارات مدعی شده راکت مزبور به نزدیکی مقر نیروهای آموزش‌دهنده آمریکایی در موصل اصابت کرده است. ارتش عراق در بیانیه‌ای با اعلام اینکه راکت شلیک‌شده یک کاتیوشای کوتاه‌برد بوده تاکید کرد حادثه مزبور تلفات جانی نداشته است. فرمانده نظامی موصل نیز گفته این راکت از سمت غرب موصل شلیک شده و در یک فضای باز فرود آمده و هیچ خسارتی ایجاد نکرده است. دوشنبه نیز 3 راکت گراد به پایگاه  هوایی التاجی واقع در ۳۰ کیلومتری شمال بغداد شلیک شد که 2 موشک به داخل بخش عراقی این پایگاه اصابت کرد و یک موشک نیز در نزدیکی محل استقرار نظامیان و مستشاران آمریکایی منفجر شد. این حادثه نیز تلفات جانی نداشت. اما در تحولی دیگر که به نظر می‌رسد واکنشی به این حوادث باشد، یک حمله موشکی به مقر عملیات بسیج مردمی عراق (حشدالشعبی) در موصل انجام شد. به گزارش شبکه الفرات، موشک مزبور به نزدیکی مقر فرماندهی عملیات حشدالشعبی در مرکز استان نینوا برخورد کرده اما تلفاتی در بر نداشته است. موصل نزدیک به 2 سال پیش از اشغال تروریست‌‌های داعش آزاد شد اما اخیرا مقامات امنیتی عراق از تلاش‌‌های سنتکام تروریستی آمریکا برای احیای داعش در بین‌النهرین و مسلح کردن عشایری که قبلا نیز با تکفیری‌ها همکاری داشته‌‌‌‌اند، ابراز نگرانی کرده‌اند.

بیش از 91 هزار نفر قربانی تجاوز به یمن
موسسه گردآوری اطلاعات مکانی و رخدادهای درگیری‌های مسلحانه (ACLED) در آمار جدید خود که پس از تکمیل گزارش نخستین ماه‌های جنگ یمن در سال 2015 ارائه کرد، اعلام کرده تاکنون در جنگ داخلی یمن دست‌کم 91 هزار و 600 نفر کشته شده‌اند. این موسسه غیردولتی، در گزارش خود که دیروز منتشر شد، اعلام کرد که در جنگ به سرکردگی ائتلاف متجاوز سعودی علیه مردم مظلوم یمن فقط حدود 11 هزار و 700 نفر در نتیجه حمله مستقیم به غیرنظامیان جان‌شان را از دست داده‌اند. بر این اساس تنها طی سال 2019 بیش از 11 هزار و 900 نفر در یمن کشته شده‌اند که این رقم در سال گذشته، 30 هزار و 800 نفر بود که بالاترین رقم تلفات این جنگ تاکنون محسوب می‌شود. این رقم شامل افرادی که بر اثر فجایع انسانی ناشی از جنگ، بویژه قحطی جان‌شان را از دست داده‌اند، نمی‌شود. رژیم سعودی از ماه مارس 2015 با تشکیل ائتلافی متشکل از رژیم‌های مرتجع عربی، از جمله امارات، جنگ ویرانگری را علیه یمن آغاز کرد. تلاش‌های سازمان ملل برای دستیابی به راه‌حلی جهت پایان دادن به این جنگ که قربانیان آن عمدتا غیرنظامیان هستند، تاکنون بی‌نتیجه مانده است.


Page Generated in 0/0056 sec