printlogo


کد خبر: 210741تاریخ: 1398/4/2 00:00
نخست‌وزیر مالزی، آمریکا را عامل تنش در منطقه معرفی و از تحریم‌های ضدایرانی انتقاد کرد
دفاع تمام‌قد ماهاتیر محمد از ایران

گروه سیاسی: نخست‌وزیر مالزی با بیان اینکه این آمریکاست که اقدامات تحریک‌آمیز در خلیج‌فارس انجام می‌دهد، تاکید کرد ترامپ یک دوره دیگر انتخاب شود کل دنیا آسیب می‌بیند.
به گزارش «وطن‌‌امروز»، همزمان با افزایش اقدامات خصمانه و یکجانبه آمریکا علیه ایران طی ماه‌های اخیر، بسیاری از سران کشورها نسبت به رویکرد ضدایرانی این کشور اعتراض کرده و آمریکا را مسبب تنش‌های کنونی در منطقه دانسته‌اند. در همین راستا و پس از انفجار چند روز پیش 2 نفتکش در دریای عمان و در شرایطی که آمریکا تلاش می‌کرد به‌واسطه چند عکس و فیلم جمهوری اسلامی را عامل این حادثه معرفی کند، بسیاری از کشورهای دنیا از جمله متحدان اروپایی آمریکا نیز این ادعا را باور نکردند. چنانکه ژاپن نیز به عنوان مالک یکی از نفتکش‌ها به صراحت ادعای ضدایرانی آمریکا را زیر سوال برد.
در جریان ساقط شدن پهپاد جاسوسی آمریکا توسط نیروی هوافضای سپاه نیز کمتر کشوری ادعای آمریکا مبنی بر هدف قرار گرفتن این پهپاد در حریم آب‌های بین‌المللی را باور کرد.
در چنین شرایطی، ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر مالزی به عنوان یکی از کشورهای بزرگ اسلامی و آسیایی طی سخنانی ایران را شریک تجاری خوب مالزی نامید و در عین حال آمریکا را عامل اقدامات تحریک‌آمیز در منطقه معرفی کرد. نخست‌وزیر مالزی عصر دیروز درباره حوادث اخیر پیش آمده در خلیج‌فارس اظهار داشت، این آمریکاست که در حال تحریک ایران است و خطر فزاینده محاسبات غلط می‌تواند منجر به «جنگ جهانی» شود. ماهاتیر محمد در گفت‌وگو با شبکه خبری «سی‌ان‌بی‌سی» در «بانکوک» در پاسخ به این سوال که چه کشوری مسبب اتفاقات اخیر است، گفت: «فکر می‌کنم تا آنجا که در جریان هستم این آمریکا است که همه اقدام‌های تحریک‌کننده را انجام می‌دهد». وی در ادامه افزود: «آنها نخست از معاهده هسته‌ای خارج شدند و اکنون کشتی‌های جنگی به خلیج‌فارس اعزام می‌کنند و کارهایی انجام می‌دهند که ایران را تحریک می‌کند».
نخست‌وزیر مالزی در ادامه این گفت‌و‌گو هشدار داد: «اگر آنها وارد جنگ شوند، ایران تنها علیه آمریکا نخواهد بود، بلکه جنگ جهانی رخ می‌دهد». وی افزود: البته کشورهای دیگر نمی‌خواهند شاهد استفاده سلاح‌های هسته‌ای باشند و باید با وارد شدن در این غائله به آن خاتمه دهند. نخست وزیر
93 ساله مالزی با هشدار درباره بالا رفتن احتمالی قیمت انرژی در صورت وقوع جنگ در خلیج‌فارس گفت: «این بدین خاطر است که ما ایران را یکی از تامین‌کنندگان بزرگ انرژی می‌دانیم». ماهاتیر محمد گفت: «در واقع این تحریم علیه مالزی نیز هست، زیرا نمی‌توانیم با یک شریک تجاری خوب که ایران برای ما فراهم می‌کند، داد و ستد کنیم».
به گزارش فارس، او با مخالفت با تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران گفت: «این نوع بازی اعمال تحریم‌ها و مجبور کردن کشورهای دیگر به موافقت کردن با تصمیم یک قدرت بزرگ کاملا غیردموکراتیک است ... این قلدری است».
ماهاتیر محمد در خاتمه این گفت‌و‌گو «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا را «کاملا غیرقابل پیش‌بینی» خواند و گفت: «او شخصی است که با انتخاب شدن در یک دوره دیگر می‌تواند آسیب زیادی به کل دنیا بزند».
 


Page Generated in 0/0135 sec