printlogo


کد خبر: 210748تاریخ: 1398/4/3 00:00
گزارشی از آخرین وضعیت توسعه متروی تهران؛ شهردار باید به دنبال پول برود
قطار وعده‌ها

گروه اجتماعی: رئیس شورای شهر تهران در واکنش به وعده شهرداری تهران برای افتتاح ماهانه یک ایستگاه مترو گفت: مسؤولان قبل از هر وعده اگر می‌گذارند و معمولا این اگرها انجام نمی‌شود.
محسن هاشمی دیروز درباره وعده‌های رنگارنگ دولت و شهرداری برای توسعه متروی تهران سخن گفت. وی اعلام کرد نامه وعده جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور به بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه ارسال شده و شهرداری باید پیگیر وعده‌های دولت باشد. رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: سن فرسودگی واگن‌‌های مترو ۳۰ سال است که هنوز هیچ واگنی به این سن نرسیده است. وی در پاسخ به پرسشی درباره سرانجام نامه‌ای که پس از دیدار جهانگیری از کارخانه واگن‌‌سازی به وی نوشته بود، گفت: متن نامه منتشر شده و در حال حاضر به بانک مرکزی در این‌باره نامه‌ای نوشته شده که باید مسؤولان ترافیکی آن را پیگیری کرده تا عملیاتی شود. ما بیش از این نمی‌توانستیم در این‌باره دخالت کنیم، زیرا دخالت در امور اجرایی محسوب می‌شود و مدیران شهری باید این نامه را تا رسیدن به نتیجه پیگیری کنند. رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به سوال دیگری درباره وعده شهردار تهران درباره بهره‌برداری ماهی یک ایستگاه مترو، اظهار داشت: این وعده آقای شهردار یک اگر داشت. یعنی اگر پول بدهید قابلیت این در شهرداری وجود دارد که ماهی یک ایستگاه به بهره‌برداری برسد. مسؤولان معمولاً وقتی وعده می‌دهند یک اگر ابتدای آن می‌گذارند و معمولاً این اگرها انجام نمی‌شود! وی تأکید کرد: در حال حاضر مترو تجهیزات متحرک ندارد و اگر ایستگاه جدید به بهره‌برداری برسد و تعداد سفرها افزایش پیدا کند، دچار مشکل واگن خواهیم شد. در حال حاضر از خطوط قبلی یعنی خط یک، 2، 3 و 4 برای ایستگاه‌‌های مورد بهره‌برداری در خط ۶ و ۷ واگن گرفته و به این خطوط تزریق شده است.
هاشمی درباره سن فرسودگی واگن‌‌های مترو توضیح داد: تا ۳۰ سال واگن‌‌های مترو فرسوده نیستند و هر واگن بعد از طی مسافتی اورهال می‌شود و دوباره می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. در حال حاضر ما واگنی با سن ۳۰ سال نداریم.
 وعده‌های جهانگیری
اسحاق جهانگیری که 2 هفته پیش از کارخانه واگن‌سازی تهران بازدید کرده، وعده‌های رنگارنگی به شهرداری داده بود. اسحاق جهانگیری در این بازید گفته است که توسعه قطار شهری در کلانشهرها و بویژه تهران به طور خاص مورد توجه دولت بوده است و پس از برجام یکی از موضوعات اولویت‌دار برای جذب منابع خارجی قلمداد می‌شد. حقیقت این است که دولت همیشه در کلام توسعه حمل‌ونقل ریلی را از اولویت‌های اصلی خود عنوان کرده اما مدت‌هاست به این اولویت خاص کمکی نکرده است. جهانگیری از روند استفاده از 2 میلیارد یورو فاینانس تخصیص داده شده برای مترو هم گلایه کرده و گفته است: بنده نسبت به اینکه روند استفاده از 2 میلیارد یورو فاینانس تخصیص داده شده برای متروی تهران طولانی شده است گلایه دارم و این گلایه وقتی جدی‌‌‌‌‌‌تر می‌شود که می‌بینیم امروز فضا برای استفاده از این ظرفیت فاینانس محدودتر هم شده است. این انتقاد جهانگیری نشان می‌دهد مدیران حمل‌ونقل تهران نیز پیگیری‌های لازم را برای امکاناتی که در اختیار داشتند نکرده‌اند.
متروی تهران چند قطار دارد؟
بر اساس آخرین آمار، سرجمع قطارهای فعال در خطوط مترو که به مسافران سرویس‌دهی می‌کنند ۱۰۶ رام قطار است و ۱۵ رام قطار نیز در خط ۵ مترو (صادقیه- کرج) فعال هستند که در مجموع ۱۲۱ رام قطار در کل خطوط متروی پایتخت خدمات‌رسانی می‌کنند. محمدعلی کرونی، دبیر کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در گفت‌وگویی، عمده مشکل واگن‌های مترو را کمبود قطعه عنوان کرده و گفته است: عمده مشکل این قطارها نبود قطعه است که به دلیل نبود اعتبارات نتوانسته‌اند آنها را به چرخه خدمات‌رسانی بازگردانند. ۱۵ رام قطار در خطوط داخل شهر تهران و در خط ۵ نیز ۲۵ واگن و ۱۱ لکوموتیو خارج از سرویس داریم که به دلیل نبود قطعات یدکی یا سانحه از سرویس خارج شده‌اند. همچنین تعدادی قطار نیز به صورت رزرو برای زمان‌های خاص و ویژه مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما چقدر می‌توان به وعده دولتی‌ها در حوزه حمل‌ونقل امیدوار بود؟ شهردار تهران به دستاوردهای این بازدید امیدوار است، او در جمع مدیرانش نمایش ظرفیت‌های کارخانه واگن‌‌سازی و مطرح کردن بدهی‌های دولت به مترو را 2 دستاورد این بازید عنوان کرده است. محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران هم در پاسخ به این پرسش که چقدر به وعده دولتی‌ها می‌توان امیدوار بود به مهر می‌گوید: وعده‌های داده شده از سوی معاون اول رئیس‌جمهور حتماً اجرایی می‌شود. وقتی در این سطح، قولی به مردم شهر داده شده، حتماً درباره تحقق آن نیز برنامه‌ریزی شده است. ما به عنوان شورای شهر، تنها می‌توانیم این سخنان را پیگیری کنیم یا درباره آن تذکر دهیم اما مدیران شهری که جایگاه اجرایی دارند، باید از ظرفیت‌هایی که برای توسعه حمل‌ونقل عمومی ایجاد شده، مانند فاینانس و کمک‌های دولتی استفاده کنند. وی ادامه می‌دهد: در گذشته حق قانونی شهر تهران از کمک‌های دولتی در حوزه حمل‌ونقل به دلایل مختلف از جمله دعواهای سیاسی، اجرایی نشده است اما در حال حاضر که این هماهنگی وجود دارد، شاید کم‌کاری از سمت شهرداری بوده که نتوانستیم هنوز از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم. حالا که معاون اول رئیس‌جمهور امکانات موجود را مشخص کرده، باید مدیران شهری تحقق آن را پیگیری کنند. مثلی قدیمی است که می‌گوید «تا بچه گریه نکند، مادر شیرش نمی‌دهد»؛ بالاخره شهرداری باید این مطالبات را پیگیری کند که دولت نیز آن را به شهر بدهد.
 


Page Generated in 0/0162 sec