printlogo


کد خبر: 210832تاریخ: 1398/4/4 00:00
معامله قرن مرده به دنیا آمد
منامه، نشستی برای شکست

گروه بین‌الملل: نشست اقتصادی منامه که امروز برگزار خواهد شد، نخستین گام عملی برای اجرای طرح آمریکایی موسوم به «معامله قرن» است. آمریکا مدعی است که هدف از این نشست در پایتخت بحرین که قرار است 2 روز به طول بینجامد، تحقق شکوفایی اقتصادی و ارائه طرح‌هایی برای پیشرفت مردم فلسطین است که به عنوان مقدمه‌ای برای تحقق صلح فراگیر با اسرائیل معرفی می‌شود ولی به نظر بسیاری از کارشناسان، هدف واقعی این نشست، نابودی رؤیای مردم فلسطین برای داشتن یک کشور مستقل است، البته بسیاری از تحلیلگران و مقامات سیاسی بر این باورند این ایده جنینی است که مرده به دنیا آمده و به همین جهت نشست منامه را پیش از برگزاری باید شکست خورده دانست. خبرگزاری آناتولی با مقدمه بالا، به بررسی ابعاد این نشست پرداخت و نوشت معادله «صلح اقتصادی یا پول در برابر زمین» که آمریکا با تمام قدرت و نفود سیاسی خود در تلاش است آن را اجرایی کند، یک مسأله آسان و مبتنی بر واقعیت نیست، زیرا همه اقشار مردم فلسطین، با وجود اختلافات سیاسی عمیق، بر عدم پذیرش این معامله اتفاق نظر دارند. تاکنون به صورت رسمی از طرح «معامله قرن» رونمایی نشده است ولی بر اساس آنچه در گوشه و کنار گفته می‌شود، مشخص است بر مبنای این طرح، مردم فلسطین مجبور خواهند شد درباره شهر قدس و حق بازگشت آوارگان به فلسطین، امتیازات زیادی به طرف صهیونیستی بدهند. این در حالی است که آمریکا شنبه هفته جاری ابعاد اقتصادی «معامله قرن» را تشریح و تأکید کرد این طرح شامل سرمایه‌گذاری به مبلغ 50 میلیارد دلار در نوار غزه، کرانه باختری و کشورهای مجاور فلسطین خواهد بود. حسن لافی، کارشناس فلسطینی مسائل سیاسی اما بر این باور است هدف آمریکا از نشست منامه و «معامله قرن» این است که مردم فلسطین را مجبور کند از رؤیا و حق خود درباره داشتن یک کشور مستقل به پایتختی قدس دست بردارند و در مقابل شرایط اقتصادی آنان بهبود یابد. لافی به آناتولی گفت هدف واشنگتن این است که ملت فلسطین را به گروهی از مردم تبدیل کند که فقط به فکر تأمین نیازهای اساسی خود باشند و به فکر حق خود در تعیین سرنوشت و نجات از دست اشغالگری [صهیونیست‌ها] نباشند. وی با اشاره به اینکه آمریکا در تلاش است سرزمین فلسطین را به اسرائیلی‌ها بدهد و اموال کشورهای عربی را به مردم فلسطین ببخشد، خاطرنشان کرد آمریکا فکر می‌کند می‌تواند کاری کند که آنان حقوق مشروع خود را از یاد ببرند ولی سرنوشت تلاش‌های آمریکا، تا زمانی که طرف فلسطینی آن را به صورت کامل رد می‌کند، به شکست محکوم است.
این کارشناس فلسطینی ادامه داد: «هیچ‌کس نمی‌تواند به نیابت از مردم فلسطین این معامله را امضا کند، بلکه موضع آنان است که همه چیز را تعیین خواهد کرد. تا زمانی که از طریق مقاومت مردمی، نظامی و سیاسی آن را نپذیرند، سرنوشت نشست منامه و طرح صلح آمریکا، شکست است». لافی با اشاره به مخالفت صریح همه طرف‌های فلسطینی با نشست منامه و «معامله قرن» اظهار داشت تلاش‌های آمریکا برای حل قضیه فلسطین از طریق اقتصاد، به این دلیل است که طرف اسرائیلی هیچ راهکار سیاسی را نمی‌پذیرد.
نشست منامه برای فروش فلسطین
در همین ارتباط، «فایز ابو شماله» تحلیلگر مسائل سیاسی فلسطینی با بیان اینکه نشست منامه برای فروش سرزمین فلسطین است، تصریح کرد هدف آمریکا، ایجاد طرح‌های اقتصادی «برای ملت فلسطین با پول‌های عربی و نظارت اسرائیلی است تا در مقابل آنان، از حق خود درباره کشوری به پایتختی قدس صرف‌نظر کنند». ابوشماله به آناتولی گفت شعار نهایی نشست منامه این است که «ملت فلسطین، پول به دست آورند تا در خدمت تسلط اسرائیل بر سرزمین [فلسطین] باشند و امنیت راهبردی آن را تأمین کنند». وی با اشاره به تلاش آمریکا برای «تثبیت همکاری و عادی‌سازی [روابط] بین رژیم‌های عربی و اسرائیل»، اعلام کرد اگر توافق ملی فلسطینی بر سر مخالفت با نشست منامه شکل گیرد، اسرائیل متزلزل خواهد شد و آمریکا نیز به اهدافش دست نخواهد یافت. این کارشناس سیاسی در پایان خاطرنشان کرد جنبش «حماس» در غزه، تشکیلات خودگردان در کرانه باختری و مردم فلسطینی حاضر در اراضی اشغالی، باید دست به تحرک عملی بزنند که نشست منامه و «معامله قرن» را به شکست بکشانند.


Page Generated in 0/0075 sec