printlogo


کد خبر: 210859تاریخ: 1398/4/5 00:00
چهارگوشه

پیروزی حزب حاکم موریتانی
کاندیداهای اپوزیسیون انتخابات ریاست‌جمهوری موریتانی پیروزی نامزد مورد حمایت حزب حاکم را رد و اعلام کردند تظاهرات خود را به زمان دیگری موکول می‌کنند. آنها قرار بود برای اظهار مخالفت با نتایج رای‌گیری این انتخابات در مقر کمیته انتخابات تجمع کنند. به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، پس از درگیری‌هایی که روز یکشنبه میان نیروهای پلیس و مخالفان معترض موریتانی به نتایج شمارش آرا در نواکشوت و نواذیبو (پایتخت اقتصادی) رخ داد، احمدو ولد عبدالله، وزیر کشور موریتانی با 4 نامزد اپوزیسیون این کشور نشستی برگزار کرد و از آنها خواست حامیان خود را به آرامش دعوت کنند.

بازگشت رأی روسیه در شورای اروپا
پس از چند ساعت مذاکره، اعضای گروه موسوم به «مجمع پارلمانی گروه شورای اروپا» که سازمانی متشکل از ۴۷ کشور است، با احیای حق رأی روسیه موافقت کردند. بنا بر گزارش خبرگزاری آلمان، در پی تنش میان روسیه و اتحادیه اروپایی در زمینه مالکیت شبه‌جزیره کریمه، حق رأی مسکو در این سازمان به مدت 5 سال تعلیق شده بود. در بیانیه‌ای که مجمع پارلمانی شورای اروپا اواخر وقت دوشنبه منتشر کرد، آمده است که این نهاد حق اعضا برای رای دادن، اعمال موضع و حضور در شورا و نهادهای وابسته به آن را تایید می‌کند. این نتیجه در پی ۱۱۸ رای مثبت در برابر ۶۲ رای منفی و ۱۰ رای ممتنع به‌دست آمد.

جانشین می، اول مرداد
حزب حاکم محافظه‌کار انگلیس سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد نخست‌وزیر این کشور روز سه‌شنبه ۲۳ جولای سال جاری میلادی (اول مرداد) انتخاب می‌شود. در بیانیه صادره از سوی حزب حاکم محافظه‌کار انگلیس در این‌باره آمده است که انتخاب جانشین ترزا می، ‌نخست وزیر مستعفی این کشور از میان «جرمی هانت» و «بوریس جانسون» به انجام خواهد رسید. این در حالی است که چهارمین مرحله از رأی‌گیری میان ۳۱۳ نماینده حزب محافظه‌کار انگلیس موسوم به «توری» به منظور تلاش برای انتخاب جانشین «ترزا می» نخست‌وزیر مستعفی این کشور روز پنجشنبه گذشته برگزار شد.  این در حالی است که «بوریس جانسون» وزیر خارجه پیشین این کشور با کسب ۱۵۷ بار دیگر بالاترین رأی را به‌دست آورد. پس از وی «مایکل گوو» وزیر محیط‌زیست و «جرمی هانت» وزیر خارجه کنونی به ترتیب با ۶۱ و ۵۹ رأی در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند.

محاکمه عمر البشیر
شورای نظامی سودان به موضع‌‌‌گیری درباره محاکمه عمرالبشیر، رئیس‌جمهور برکنار شده این کشور پرداخت. این شورا اعلام کرد محاکمه عمر البشیر در خارطوم برگزار خواهد شد و به طور مستقیم جریان محاکمه از رسانه‌ها پخش خواهد شد. صلاح عبدالخالق از اعضای شورای نظامی سودان گفت: عمر البشیر درباره همه اتهامات مربوط از سوی دادگاه بین‌المللی کیفری به ارتکاب جنایات در دارفور محاکمه خواهد شد. دستگاه قضایی سودان توان محاکمه شفاف و با استقلال کامل را دارد و قضات اروپایی از قضات سودانی چه از نظر اخلاقی و چه از نظر علمی برتر نیستند و بیشتر از آنها به حقوق سودانی‌ها تمایل ندارند.

حمله به نمازگزاران مسجد اسپانیایی
خبرگزاری رسمی اسپانیا از حمله مسلحانه به نمازگزاران مسلمان در مسجدی در شهر «سئوتا» خبر داد. بر اساس گزارش افه، یک یا ۲ فرد مسلح دست‌کم 4 بار از بیرون ساختمان مسجد «مولی المهدی» بزرگ‌ترین مسجد شهر سئوتا در جنوب اسپانیا که مردم در آن نماز می‌خواندند تیر‌اندازی کردند. سئوتا در جنوبی‌‌‌‌‌ترین سرحدات اسپانیا در آن سوی تنگه جبل‌الطارق و شمال کشور مراکش قرار گرفته است که ۴۳ درصد جمعیت آن مسلمان هستند. پلیس این منطقه ویژه در نخستین مرحله از تحقیقات درباره این حمله اعلام کرده به کسی آسیب وارد نشده است.


Page Generated in 0/0058 sec