printlogo


کد خبر: 210875تاریخ: 1398/4/5 00:00
کدام کارگردانان سینمای ایران این روزها دست به کار تولید شده‌اند؟
یک سال پر خبر سینمایی

احسان سالمی: عادت سینمای ایران است که معمولا در 6 ماه نخست سال هر آنچه دارد را صرف تبلیغ فیلم‌هایی می‌کند که در جشنواره فیلم فجر سال گذشته به نمایش درآمده‌اند و حالا به گیشه آمده‌اند تا سرمایه صرف شده برای آنها را بازگردانند؛ هر چند که بسیاری از این فیلم‌ها در زمینه بازگشت سرمایه در نهایت شکست می‌خورند اما این مانع از این نشده که فیلمسازان هر ساله باز هم به ساخت اثری جدید مشغول نشوند. امسال برخلاف چند سال قبل، خبرهای مربوط به ساخت پروژه‌های جدید کارگردان‌های مهم خیلی زودتر از رسیدن به فصل رقابت‌ اصلی سینمایی کشور در نیمه دوم سال، سر از رسانه‌ها درآورده؛ خبرهایی که نشان می‌دهد امسال سینمای ایران شاهد رقابت نام‌های بزرگی خواهد بود و از این نظر احتمالا هم جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر، جشنواره پروپیمانی می‌شود و هم فصل اکران سینمایی سال بعد می‌تواند از الان روی حضور چهره‌هایی نامدار حساب باز کند. هر چند تجربه یکی دو سال اخیر نشان داده که نمی‌توان به شکل قطعی نسبت به حضور همه این آثار در جشنواره فیلم فجر امسال با قطعیت صحبت کرد.
بهروز افخمی/ کاغذ شطرنجی
بهروز افخمی از چند سال پیش که درگیر اجرای برنامه سینمایی «هفت» شد، از دنیای فیلمسازی تا حدودی فاصله گرفت. هر چند در این مدت خبرهای متفاوتی درباره ساخت پروژه‌های جدید افخمی از جمله «خمسه خمسه»، «سن‌پطرزبورگ 2»، نسخه سریالی «خوب، بد، جلف» و سریالی درباره سیل اخیر منتشر شد اما تازه‌ترین خبر رسمی در ارتباط با او، خبر دریافت پروانه ساخت فیلم سینمایی «کاغذ شطرنجی» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی خودش است که هنوز خبری در ارتباط با قصه یا بازیگران آن منتشر نشده است.
داریوش مهرجویی/ لامینور
سازنده «هامون» با «لامینور» به سینما بازمی‌گردد. این خبری بود که چند وقت پیش از صدور مجوز ساخت پروژه تازه داریوش مهرجویی توسط رسانه‌ها مخابره شد. داریوش مهرجویی، کارگردان سرشناس سینمای ایران بعد از 6 سال فیلم تازه‌‌‌‌اش را جلوی دوربین می‌برد. مهرجویی که چند سالی خبرهای جسته‌وگریخته‌ای در ارتباط با ساخت «سنتوری 2» توسط او شنیده می‌شد، قرار است «لامینور» را با تهیه‌کنندگی رضا درمیشیان و نویسندگی مشترک وحیده محمدی‌فر و خودش جلوی دوربین ببرد. «اشباح» آخرین پروژه مهرجویی در سینما بود.
نیکی کریمی/ آتابای
زوج نیکی کریمی و هادی حجازی‌فر از سریال «ممنوعه» حالا وارد سینما شده‌اند تا این بار به جای بازیگر در قامت کارگردان و نویسنده «آتابای» را تولید کنند. کریمی که در چند سال اخیر جدی‌ترین فعالیت سینمایی‌اش مربوط به تهیه‌کنندگی فیلم سینمایی «آذر» می‌شد، پیش از این کارگردانی فیلم «شیفت شب» را بر عهده داشت که استقبال نسبتا خوبی هم از آن شد. حجازی‌فر هم این روزها در کنار بازیگری، مدیریت تماشاخانه «باران» را برعهده گرفته و به نظر می‌رسد قصد دارد فعالیت‌هایش را در حوزه‌هایی غیر از بازیگری گسترش بدهد. احتمال دارد حجازی‌فر و کریمی هر 2 از بازیگران «آتابای» باشند.
برزو نیک‌نژاد/ دوزیست
«دوزیست» هم از جمله پروژه‌های پربازیگر امسال سینمای ایران است؛ اثری اجتماعی به کارگردانی برزو نیک‌نژاد که گویا تصمیم گرفته بعد از چند سال کار در حوزه فیلم‌های کمدی دوباره سراغ ساخت فیلم‌های اجتماعی برود. فیلمبرداری این پروژه که از اواسط فروردین آغاز شده بود مدتی پیش به پایان رسید. جواد عزتی، هادی حجازی‌فر، مانی حقیقی، سعید پورصمیمی، پژمان جمشیدی و ستاره پسیانی از جمله بازیگران «دوزیست» هستند. هر چند هنوز زمان اکران پروژه نیز مشخص نشده ولی احتمالا از جمله آثاری باشد که در جشنواره فجر امسال حضور دارد. سعید خانی تهیه‌کننده این اثر است.
شهرام مکری/ جنایت بی‌دقت
هر چند شهرام مکری در سال‌های گذشته همیشه با نگاهی به اکران آثارش در گروه کم‌مخاطب «هنر و تجربه» فیلم ساخته ولی واقعیت آن است که او فیلمساز محبوب جشنواره‌های سینمایی است. مکری در «جنایت بی‌دقت» با فیلمنامه‌ای که به طور مشترک توسط او و نسیم احمدپور نوشته شده، قصد دارد با همکاری نگار اسکندرفر که عموما او را به واسطه مدیریت موسسه آموزشی سینمایی «کارنامه» می‌شناسند، کارش را پیش ببرد. فیلم سینمایی «هجوم» آخرین پروژه مکری بود که با وجود درخواستش برای حضور در جشنواره فجر در نهایت نتوانست به این جشنواره راه پیدا کند.
مجید مجیدی/ خورشید
«خورشید» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مجید مجیدی و نویسندگی مشترک مجید مجیدی و نیما جاویدی دیگر پروژه مهم امسال است که احتمالا در جشنواره فجر سی‌وهشتم رونمایی می‌شود. مجید مجیدی که پس از ساخت پروژه عظیم «محمدرسول‌الله(ص)» سراغ ساخت فیلم هندی «در میان ابرها» رفت، پس از شکست تجاری این فیلم هم در گیشه سینمای هند و هم در سینمای ایران، حالا به نظر می‌رسد تصمیم گرفته با همکاری نیما جاویدی که سال گذشته فیلم موفق «سرخپوست» را در جشنواره فجر داشت، کمی از ناکامی فیلم آخرش فاصله بگیرد. حضور جواد عزتی به‌عنوان بازیگر این فیلم قطعی شده است.
کمال تبریزی/ در کمال بیشعوری
«در کمال بیشعوری» عنوان پروژه تازه کمال تبریزی، کارگردان همواره پرکار سینمای ایران است. تبریزی که این روزها پروژه پرحاشیه «ما همه با هم هستیم» را در گیشه سینماها دارد، در شرایطی تصمیم گرفته فیلم جدیدش را با نام «در کمال بیشعوری» جلوی دوربین ببرد، که در کنار او، محمد آفریده، تهیه‌کننده فیلم ضدملی و پرحاشیه «یک خانواده محترم» در قامت تهیه‌کننده و حسین مهکام، نویسنده و کارگردان فیلم «بی‌حسی موضعی» قرار دارند. تبریزی البته سریال پخش نشده «سرزمین مادری» یا همان «سرزمین کهن» را هم دارد که پس از جنجال‌های ایجاد شده، هنوز هم سرنوشت پخش آن از تلویزیون مشخص نیست.
پیمان قاسمخانی/ خوب، بد، جلف 2
احتمالا پیمان قاسمخانی زمانی که برای نخستین‌بار تصمیم گرفت به جای نویسندگی مقابل دوربین بیاید، فکر نمی‌کرد روزی با ساخت اولین اثر سینمایی‌اش تبدیل به کارگردانی پرفروش شود. او که چند سال پیش فیلم سینمایی «خوب، بد، جلف» را روانه پرده سینماها کرده بود، این روزها درگیر ساخت قسمت دوم این اثر سینمایی با عنوان «خوب، بد، جلف: ارتش سری» شده است. در این پروژه در کنار پژمان جمشیدی و سام درخشانی که 2 بازیگر اصلی قسمت اول بودند، حامد کمیلى، ریحانه پارسا، گوهر خیراندیش، فرهاد آئیش، امیرمهدى ژوله و مارال فرجاد نیز ایفای نقش می‌کنند.
مصطفی کیایی/ مطرب
مصطفی کیایی هم از آن دسته کارگردان‌هایی است که در این سال‌ها تبدیل به یک برند شناخته‌شده در سینمای ایران شده است. او این روزها درگیر ساخت فیلم سینمایی «مطرب» است که قصه آن به چند دهه از زندگی یک خواننده با بازی «پرویز پرستویی» می‌پردازد؛ فیلمی که با توجه به سابقه کارگردانش به نظر می‌رسد از همین حالا باید آن را یکی از فیلم‌های پرفروش سینمایی امسال دانست. با توجه به خبرهای منتشر شده در رسانه‌ها، به احتمال زیاد این فیلم پیش از برگزاری جشنواره فجر امسال روانه گیشه سینماها خواهد شد. محسن کیایی و الناز شاکردوست از دیگران بازیگران این فیلم هستند.
مسعود کیمیایی و دیگران...
این روزها خیلی از کارگردان‌های شناخته‌شده سینمای ایران دست به کار تولید شده‌اند اما هنوز خبری قطعی و نهایی از پروژه‌های آنها منتشر نشده است. جدی‌ترین آنها مسعود کیمیایی است که از سال گذشته خبر رسید قرار است پروژه «خون شد» را کلید بزند ولی هنوز خبری رسمی از آن منتشر نشده است. «محمدحسین لطیفی» هم دیگر چهره‌ای است که بر اساس خبرهای منتشر شده بزودی کارگردانی فیلم جدید خود را با موضوع پرچم ایران آغاز می‌کند. «آژیر بی‌صدا» هم عنوان دومین ساخته سینمایی رضا مقصودی، سناریونویس سرشناس سینماست که پیش از این فیلم موفق «خجالت نکش» را ساخته بود و بتازگی برای کار جدیدش پروانه ساخت گرفته است.

 


Page Generated in 0/0072 sec