printlogo


کد خبر: 210931تاریخ: 1398/4/9 00:00
مسکو خواستار ایجاد دیوار حفاظتی علیه تحریم‌های ضدایرانی آمریکا شد

معاون وزیر خارجه روسیه بعد از اتمام نشست کمیسیون مشترک برجام خواستار ایستادگی سایر طرف‌های توافق هسته‌ای در برابر تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران شد.
به گزارش فارس، «سرگئی ریابکوف» روز جمعه بعد از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام از سایر طرف‌های توافق هسته‌ای با ایران خواست در برابر تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران ایستادگی کنند. وی گفت: «طرف‌های باقی‌مانده در برجام باید در برابر تحریم‌های آمریکا علیه ایران دیوار محافظتی ایجاد کنند». او با بیان اینکه سازوکار کشورهای اروپایی برای تسهیل تجارت با ایران، موسوم به «اینستکس» عملیاتی شده است، گفت مسکو از این موضوع استقبال می‌کند اما این فقط یک گام اولیه است. ریابکوف گفت روسیه معتقد است اینستکس باید برای کشورهای ثالث و قراردادهای نفتی هم قابل استفاده باشد. او گفت اتحادیه اروپایی پاسخ روشنی به پیشنهادها در این‌باره نداده است. معاون وزیر خارجه روسیه همچنین خواستار پیوستن روسیه به این کانال شد. او گفت: «روسیه باید به اینستکس متصل شود». معاون وزیر خارجه روسیه در ادامه بیانیه‌های طرف‌های آمریکایی مبنی بر اینکه ایران می‌تواند ظرف چند ماه به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند را «گمانه‌زنی صرف» خواند. او تأکید کرد گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطمینان ایجاد می‌کند برنامه هسته‌ای ایران کاملاً صلح‌‌‌آمیز است. ریابکوف همچنین تصریح کرد طرح بازسازی رآکتور اراک در ایران باید تسریع شود.
عصر جمعه گذشته همچنین نماینده چین در کمیسیون مشترک برجام گفت این کشور با سیاست آمریکا درباره به صفر رساندن صادرات نفت ایران مخالف است. «فو کانگ»، مدیر کل اداره کنترل تسلیحاتی وزارت خارجه چین در پاسخ به این سوال که آیا چین به خرید نفت از ایران ادامه خواهد داد، گفت: «ما تحمیل یکجانبه تحریم‌ها را رد می‌کنیم و برای ما امنیت انرژی حائز اهمیت است. ما با سیاست صفرکردن صادرات نفت ایران توسط آمریکا مخالف هستیم». یک تحلیلگر نفتی روز پنجشنبه بر اساس ردیابی تانکرها گفته به‌رغم تحریم‌های آمریکا یک میلیون بشکه نفت ایران به چین رسید و چندین تانکر نفت هم در مسیر است و طی هفته‌های آینده به این کشور خواهد رسید.
آمارهای قبلی هم نشان می‌دهد چین محصولات نفتی ایران شامل نفت خام و گاز مایع را به‌رغم تحریم‌های آمریکا خریداری کرده است. چندین محموله نفتی دیگر هم در هفته‌های آینده به چین خواهد رسید.
دومین شرکت بزرگ انرژی چین اعلام کرده چین همچنان به خرید نفت ایران در چارچوب سیاست‌های دولت ادامه خواهد داد.


Page Generated in 0/0053 sec