printlogo


کد خبر: 210981تاریخ: 1398/4/10 00:00
«وطن امروز» از آیین افتتاح دومین دوره آموزش تسهیل‌گران اقتصادی– اجتماعی بنیاد برکت گزارش می‌دهد
اجرای 30 هزار طرح اشتغال‌زایی در سال 98

اسدالله خسروی: دومین دوره‌ آموزش تسهیل‌گران اقتصادی– اجتماعی بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با حضور محمد امید معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، عیسی منصوری، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای سعید جعفری و محمود عسکری‌آزاد مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره‌ بنیاد برکت و معاونان و مدیران ستاد اجرایی فرمان امام(ره) آغاز به‌کار کرد. به گزارش «وطن امروز» مدیرعامل بنیاد برکت در آیین افتتاحیه‌ این دوره آموزشی با اشاره به ایجاد 10 هزار طرح اشتغال‌زایی توسط این بنیاد در سال 97 از راه‌اندازی و بهره‌برداری از 30 هزار طرح اشتغال‌زایی با ایجاد 84 هزار فرصت شغلی توسط این بنیاد در سال 1398  بر اساس سیاست‌گذاری و تأکیدات رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) خبر داد. سعید جعفری 25 استان، 155 شهرستان و 6 هزار روستا را مناطق هدف اجرای این 30 هزار طرح اشتغال‌زایی برشمرد و تصریح کرد: برگزاری دومین دوره آموزشی تسهیل‌گران اقتصادی- اجتماعی بنیاد برکت با هدف تأمین و پرورش تعداد تسهیل‌گران مورد نیاز برای ایجاد این تعداد طرح‌ اشتغال‌زایی در کشور است. وی خاطرنشان کرد: راه‌اندازی این تعداد طرح ‌اشتغال‌زایی با قابلیت ایجاد بیش از 84 هزار فرصت شغلی در مناطق روستایی و محروم، ضمن ایجاد اشتغال پایدار، نقش عمده‌ای در رفع محرومیت و توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی مردمان این مناطق دارد. جعفری با اشاره به اقتدار ایران در سطح منطقه و جهان گفت: آنچه امروز در صحنه امنیت و اقتدار کشور شاهدیم که تحسین حتی دشمنان نظام را برانگیخته است، نتیجه ایثار و جان‌فشانی‌های مردمی است که در 40 سال گذشته از جان و مال خود گذشته‌اند. وی ادامه داد: بخش اقتصادی کشور نیز باید اینچنین مقتدر و توانمند باشد. متأسفانه در حوزه اقتصاد دچار مشکلاتی هستیم. با وجود پیشرفت‌های چشمگیر و غیرقابل کتمان کشور که حتی قابل قیاس با پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نیست اما همچنان شاهد برخی مشکلات اقتصادی و عدم توزیع عادلانه و منصفانه امکانات، فرصت‌ها و درآمدها هستیم.  جعفری با تأکید بر مردمی کردن اقتصاد، اظهار داشت: نگاه، رویکرد، سیاست‌ها، برنامه‌ها، راهبردها و اقدامات ما در حوزه‌های اقتصادی نیاز به یک بازنگری اساسی دارد. وجود برخی محرومیت‌ها در کشور زیبنده مردم این سرزمین نیست و باید برای رفع این معضل، برنامه‌ریزی کنیم. این مهم انجام نمی‌شود مگر اینکه با تکیه بر توانایی‌های جوامع محلی و با یک نگاه شبکه‌ای، تعاملی و ارزش‌آفرینی بتوانیم روش‌های نوین و مؤثر را به‌کار ببریم. با شناخت اصولی از پدیده محرومیت و با نگاهی هدفمند و جهادی و بهره‌گیری از دانش روز و تجربه دیگر کشورها می‌توانیم فقر را در کشور ریشه‌کن کنیم.
مدیرعامل بنیاد برکت در ادامه خاطرنشان کرد: در همین راستا، بنیاد برکت‌ با توجه به سیاست‌ها و راهبردهای ابلاغی از سوی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و دکتر محمد مخبر (رئیس ستاد)، مبحث الگوهای اجتماع‌محور در حوزه اشتغال‌زایی را در دستور کار خود قرار داده است. ایجاد اشتغال منجر به تأمین معیشت پایدار، یکی از مؤثرترین عوامل رفع محرومیت در مناطق روستایی و کمتر توسعه‌یافته است. جعفری با تأکید بر اینکه سال گذشته شاهد یک دگرگونی و تغییر در حوزه اشتغال‌زایی بودیم، تصریح کرد: سال گذشته با 200 تسهیل‌گر، موفق به راه‌اندازی 10 هزار طرح اشتغال‌زایی با قابلیت ایجاد 40 هزار فرصت شغلی در 15 استان و 80 شهرستان شدیم. وی تسهیل‌گران را به نوعی رسولان و پیام‌آوران توسعه و پیشرفت و رشد و ترقی جوامع محروم و روستایی خواند و خطاب به شرکت‌کنندگان در دومین دوره آموزش تسهیل‌گران اقتصادی– اجتماعی گفت:‌ با حضور شما تسهیل‌گران، چرخ اقتصاد در این مناطق می‌چرخد و جوامع محلی به سوی توسعه پایدار هدایت می‌شوند.  گفتنی است، بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در راستای مأموریت‌های محول شده از سوی ستاد اجرایی و با هدف توسعه اشتغال پایدار در مناطق محروم، دومین دوره آموزش تسهیل‌گران اقتصادی– اجتماعی را با حضور 210 شرکت‌کننده از 25 استان کشور برگزار می‌کند.
۱۲ میلیون شغل باید ایجاد شود
در ادامه مراسم رئیس هیات مدیره بنیاد برکت با بیان اینکه باید ۱۲ میلیون شغل در کشور ایجاد کرد، گفت: ولی مشکل اشتغال تنها با تخصیص منابع حل نخواهد شد و باید برای آن برنامه داشته باشیم. محمود عسکری‌آزاد در این‌باره اظهار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: در حال حاضر به ازای هر 3/3 نفر یک نفر در کشور شاغل است و باید تعداد شاغلان ما به ۱۲ میلیون‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نفر افزایش یابد. اگر ما شاهد افزایش تعداد شاغلان در کشور باشیم، یعنی تولید ناخالص داخلی بیشتر می‌شود، عدالت توسعه پیدا می‌کند و رفاه اجتماعی و اقتصادی ایجاد می‌شود. وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از مشکلات کشور پایین بودن بهره‌وری نیروی کار است، گفت: نبود شغل موجب مهاجرت می‌شود و ظرفیت‌های ایجاد اشتغال در مناطق برخوردار شکل می‌گیرد و در نتیجه مناطقی که توسعه یافته‌اند، توسعه‌یافته‌تر خواهند شد.
رئیس هیات مدیره بنیاد برکت اظهار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: علت اینکه مردم در روستاها ساکن نمی‌شوند این است که کار، شغل و درآمد ندارند و ما برای این موضوع هیچ طرح و برنامه‌ای نداشته‌ایم و در ۳۰ سال گذشته تنها به تخصیص منابع مالی برای توسعه اشتغال توجه داشته‌ایم، در صورتی ‌که مشکل اشتغال با پول حل نمی‌شود. 5/1 میلیارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دلار از طریق سیستم بانکی به مردم پول داده‌ایم تا در اشتغال هزینه شود ولی این پول را به افرادی که شغل را می‌فهمند، توسعه می‌دهند و ایجاد اشتغال می‌کنند، پرداخت نکرده‌ایم. وی خاطرنشان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کرد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خوشبختانه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و بنیاد برکت به موضوعی مهم‌تر از ایجاد اشتغال پرداخته‌اند و راهکارهایی را با مطالعات کارشناسان برای ایجاد اشتغال پایدار اجرایی کرده‌اند. در واقع امروز با اقدامات علمی و مطالعات کارشناسی اشتغال پایدار ایجاد کرده‌ایم. وی ابراز‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: با حرف، سخنرانی و نمایش نمی‌توان ایجاد اشتغال کرد و با اختصاص منابع بدون هدف نیز نمی‌توانیم کاری را به پیش ببریم. توسعه و محرومیت‌زدایی تنها با ایجاد اشتغال بر پایه ظرفیت‌های اجتماعی، فیزیکی، طبیعی و مالی امکانپذیر است. عسکری‌آزاد بیان داشت:‌ نخستین سرمایه برای ایجاد اشتغال سرمایه‌های مردم است و مردم می‌توانند کار نو و جدید انجام دهند و ظرفیت یک فرد به اجتماع تبدیل می‌شود. امروز ۴۵۰ نفر تسهیل‌گر در 6هزار روستا فعالیت می‌کنند. طی حدود ۶ ماه با تسهیل‌گران مبتدی ۱۰ هزار طرح را اجرایی کردیم و تمام طرح‌ها نیز مستند در سامانه اشتغال‌زایی به ثبت رسیده است. وی افزود: امسال نیز ۳۰ تا ۵۰ هزار طرح اشتغال‌زایی را در سراسر کشور اجرایی می‌کنیم.
افزایش 25 درصدی اشتغال روستایی
همچنین معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در این آیین گفت: سال 97 ایجاد اشتغال در روستاها 25 درصد افزایش یافته است و باید اقداماتی در جهت تبدیل طرح‌های اشتغال‌زایی به کارآفرینی شود. محمد امید اضافه کرد: به‌طور معمول بنیاد برکت را از جهت مدرسه‌سازی می‌شناسیم اما در کنار ساخت هزاران مدرسه در مناطق محروم به دیگر مسائل روستاها و مناطق محروم نیز توجه داشته است. وی با اشاره به اینکه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و بنیاد برکت به کمک دولت آمده است، گفت: اقدامات محرومیت‌زدایی و اشتغال در مجموعه بنیاد برکت رو به رشد است و روز به روز پیشرفت‌های بیشتری دارد. وی تصریح کرد: در حال حاضر 38 هزار روستای کشور از نعمت آب و برق برخوردار و 95 درصد روستاها نیز گاز دارند.  امید یادآور شد: با بررسی سوابق اقدامات معاونت روستایی، مراکز معتبر آماری در دنیا اعلام کرده‌اند جمهوری اسلامی در خدمت به محرومان منصفانه عمل کرده است؛ به عنوان مثال برای روستایی که 30 خانواده دارد و برق‌کشی به آن توجیه اقتصادی نداشته، برق برده است. وی یادآور شد: در حال حاضر می‌بینیم که جمعیت روستاها کاهش یافته است. اکنون 26 درصد جمعیت کشور روستایی و 74 درصد شهری است، البته جمعیت فعلی روستاها 21 میلیون نفر برآورد می‌شود که قبل از انقلاب نیز همین جمعیت بوده است. معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری افزود: یک و نیم میلیارد دلار معادل 18 هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی به توسعه روستاها اختصاص یافته و امروز شاهدیم که وضعیت اشتغال در روستاها مناسب‌تر شده است.  امید با اشاره به اینکه فرصت‌های شغلی در روستاها افزایش یافته، گفت: سهم اشتغال روستایی در سال گذشته، 25 درصد افزایش یافت، البته ایراداتی در طرح‌های اشتغال‌زایی وجود دارد که باید نسبت به رفع آن اقدام شود. وی یادآور شد: بر اساس آسیب‌شناسی‌های انجام شده متوجه شدیم اشتغال روستایی نیاز به نظارت دقیق و مداوم دارد و اگر این اقدام نشود اشتغال ایجاد شده آسیب‌پذیر است. در واقع اشتغال‌های کوچک از ابتدا تا انتها باید رصد شود.  معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری یادآور شد: برای ایجاد اشتغال 6 مرحله وجود دارد که شامل استعدادیابی فرد، استعدادیابی منطقه، اهلیت فرد، آموزش، تأمین منابع و نظارت است.  امید یادآور شد: امروز در کشور مشکل منابع مالی برای ایجاد اشتغال وجود ندارد و برای ایجاد اشتغال روستایی در کشور منابع متعددی وجود دارد. وی بیان داشت: مهم‌ترین رکن ایجاد اشتغال بازاریابی است و می‌توان از بازار 500 میلیونی در اطراف کشور نیز استفاده کرد.
 

معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری در گفت‌وگو با «وطن‌‌امروز» خبر داد
برگزاری جلسه کارگروه ستاد اقتصاد مقاومتی برای تأمین مابقی اعتبار اشتغال روستایی
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: بحث تسهیل روند تامین مابقی اعتبار اشتغال روستایی کشور امروز در کارگروه ستاد اقتصاد مقاومتی مطرح می‌شود. محمد امید در گفت‌وگو با  «وطن‌‌امروز» درباره اینکه چرا روند تامین اعتبار 5/1 میلیارد دلاری اشتغال‌زایی روستاییان کشور به کندی انجام می‌شود، گفت: پرداخت منابع شروع شده  اما هنوز کل این منابع تامین اعتبار نشده است. وی با بیان اینکه حدود 7 هزار و 500 میلیارد تومان در وهله اول به متقاضیان اشتغال در روستاها پرداخت شده است، گفت: قرار است در جلسه‌ای که امروز از سوی کارگروه ستاد اقتصاد مقاومتی برگزار می‌شود، بحث تسهیل روند تامین اعتبار برای 18 هزار طرح ارائه شده مطرح شود تا مابقی این منابع به صورت ارزی از سوی صندوق توسعه ملی تامین و به بانک‌ها برای پرداخت ارائه شود. معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری تصریح کرد: تا کنون13هزار و500 میلیارد تومان برای اشتغال روستایی تامین اعتبار شده است. وی در پاسخ به اینکه طرح اشتغال‌زایی روستاییان با تامین اعتبار 5/1 میلیارد دلاری چه اندازه می‌تواند در اقتصاد روستاییان و ایجاد اشتغال برای آنها موثر باشد، گفت: از آنجایی که اجرای این طرح از منابع کلانی برخوردار است بنابراین می‌تواند اشتغال‌زایی فراوانی را در کشور به دنبال داشته باشد، چرا که حجم پرداخت‌ها در این طرح به نسبت طرح‌های گذشته بالاست؛ به طور مثال برای یک رشته شغلی در روستاها 15 میلیارد تومان پرداخت می‌شود. به گفته وی این اعتبار می‌تواند بین 300 تا 350 هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد کند و نرخ بیکاری را کاهش دهد. این مقام مسؤول تصریح کرد: امیدواریم روند تامین مابقی اعتبار طرح مذکور سرعت بیشتری به خود گیرد تا شاهد رشد اشتغال‌زایی در بخش روستایی کشور باشیم.


Page Generated in 0/0199 sec