printlogo


کد خبر: 211008تاریخ: 1398/4/10 00:00
اخبار

چه کسی رئیس کمیسیون اروپا خواهد شد؟
فنلاند رئیس دوره‌ای اتحادیه
رهبران ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپایی در بروکسل نشست ویژه‌ای را برگزار کردند. رهبران کشورهای اروپایی در نشست ویژه شب گذشته درباره پست‌های مدیریتی اتحادیه اروپا از جمله ریاست کمیسیون اروپا بحث و تبادل نظر کردند. «مارگارت وستاگر»، «مانفرد وبر» و «فرانس تیمرمانس» از جمله کاندیداهای مطرح برای برخورداری از کرسی ریاست کمیسیون اروپا هستند. کشورهای اتحادیه اروپایی هنوز نتوانسته‌اند بر سر انتخاب یک کاندیدای واحد به اتفاق نظر دست  یابند.
فنلاند از امروز دوشنبه برای 6 ماه ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپایی را بر عهده خواهد داشت. موضوعات مهم اتحادیه اروپایی در دوره پیش رو، مهاجرت، روند بودجه، اصلاحات در زمینه کشاورزی و همچنین سیاست‌های دفاعی و امنیتی خواهد بود و انتظار می‌رود فنلاند تمام توان خود را در این زمینه‌ها به کار بگیرد. این در حالی است که بتازگی «یوها سیپیلا» نخست‌وزیر فنلاند به دلیل عدم موفقیت اصلاحات دولت در حوزه بهداشت و سلامت اجتماعی از سمت خود کناره‌گیری کرد. از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون رومانی عهده‌دار ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپایی بود.

جرمی هانت: انگلیس اروپا را رها خواهد کرد
 وزیر خارجه انگلیس اظهار داشت در صورتی که اوایل اکتبر روشن شود پارلمان به توافق بریگزیت رأی نمی‌دهد، انگلیس ۳۱ اکتبر بدون توافق از اتحادیه اروپایی خارج می‌شود. «جرمی هانت» اعلام کرد به عنوان وزیر خارجه موظف است در موعد مقرر از این اتحادیه خارج شود. وی در مصاحبه با تلویزیون «بی‌بی‌سی» عنوان کرد: اختلاف من و جانسون، وزیر خارجه سابق آنقدرها هم که مردم فکر می‌کنند زیاد نیست. اگر اوایل اکتبر امیدی نباشد که بتوان با پارلمان درباره توافق بریگزیت به تفاهم رسید با توجه به تعهدی که به مردم دارم، آخر اکتبر از اتحادیه اروپایی خارج می‌شوم. پس از گذشته 3 سال و 2 ضرب‌الاجل، انگلیس باید اتحادیه اروپایی را در ۳۱ اکتبر (۹ آبان) سال جاری ترک کند. کمیسیون اروپا نیز تأکید کرده است مذاکره مجددی درباره خروج انگلیس از اتحادیه اروپایی موسوم به «بریگزیت» نخواهد داشت.


آتش‌سوزی بزرگ درکاتالونیا
شعله‌های آتش همچنان روز شنبه هم بخش‌هایی از شمال شرق و جنوب اسپانیا را درگیر کرد. در منطقه کاتالونیا، دولت محلی از یک آتش اصلی و وجود موارد کوچک‌تر خبر داده است. روز جمعه پس از آغاز آتش‌سوزی در شهر «آلموروکس» که به مناطق اطراف نیز سرایت کرد، مقامات محلی روستایی کوچک در نزدیکی مادرید را تخلیه کردند. آتش تاکنون به ویرانی 2 هزار هکتار از اراضی منجر شده است. نیروهای امدادی همچنان در تلاش برای خاموش کردن آتش در آلموروکس هستند و شماری از ساکنان را در نزدیکی شهر «تولدو» تخلیه کرده‌اند. با تداوم موج گرما بویژه در آخر هفته، صدها نفر از نظامیان و آتش‌نشانان در مرکز اسپانیا و منطقه کاتالونیا برای مهار آتش‌سوزی به منطقه اعزام شده‌اند.

پاسخ اردوغان به تهدیدات حفتر
رئیس‌جمهور ترکیه به تهدیدات اخیر ارتش ملی لیبی مبنی بر هدف قرار دادن کشتی‌های ترکیه در آب‌های منطقه‌ای واکنش نشان داد. رجب طیب اردوغان در کنفرانس خبری خود در ژاپن تاکید کرد: در صورت تأیید صدور این دستور از سوی خلیفه حفتر، فرمانده ارتش ملی لیبی، ترکیه تدابیر لازم را در این خصوص خواهد اندیشید. سخنگوی ارتش ملی لیبی اعلام کرده بود حریم هوایی این کشور در برابر هواپیماهای ترکیه بسته می‌شود و با هر هواپیمای ترکیه‌ای که قصد فرود در خاک این کشور را داشته باشد به‌مثابه اهداف متخاصم برخورد می‌شود، همچنین کشتی‌های ترکیه‌ای هدف قرار می‌گیرند.


Page Generated in 0/0055 sec