printlogo


کد خبر: 211071تاریخ: 1398/4/12 00:00
اخبار

نوسانات نرخ کالاها در خرداد اعلام شد
افزایش قیمت از 20 تا 296 درصد
گروه اقتصادی: روز گذشته جدول متوسط قیمت برخی کالاهای اساسی در خرداد 1398 و درصد تغییر آن نسبت به اردیبهشت 98 و خرداد 98 از سوی مرکز آمار منتشر شد. به گزارش «وطن‌امروز» بررسی نوسانات نرخ کالاها در این ماه نشان می‌دهد قیمت کالاهایی مثل گوشت گوساله، برنج خارجی، مرغ، تخم‌مرغ، موز، سیب درختی، خیار، گوجه‌فرنگی، پیاز و شکر نسبت به اردیبهشت 98 کاهش داشته اما دیگر کالاها گران شده‌اند. علاوه ‌بر این قیمت همه کالاهای منتخب نسبت به خرداد پارسال با افزایش تا 300 درصدی نیز روبه‌رو بوده‌ است. به ‌عنوان نمونه سیب زمینی8/296 درصد، رب گوجه فرنگی 6/245 درصد، پیاز4/156 درصد، گوجه‌فرنگی 9/143 درصد، شکر  4/119 درصد، گوشت گاو و گوساله 119 درصد و قند 115 درصد افزایش قیمت داشته است.
افزایش قیمت نان غیرقانونی است
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، تأمین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد هرگونه افزایش قیمت نان از سوی نانوایی‌ها غیرقانونی بوده و همچنین نانوایی‌های به اصطلاح آزادپز نیز به ‌دلیل دریافت آرد یارانه‌ای، مشمول قیمت‌گذاری هستند و نمی‌توانند نان تولیدی را به هر نرخ دلخواه عرضه کنند. به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، محمدرضا کلامی افزود: در حال حاضر ۸۰ درصد نانوایی‌های کشور آرد را بر پایه گندم ۶۶۵ تومانی دریافت می‌کنند و ۲۰ درصد نانوایی‌ها که با نام آزادپز فعالیت می‌کنند نیز آرد را بر پایه گندم ۹۰۰ تومانی تحویل می‌گیرند. وی درباره تغییر قیمت نان با تاکید بر اینکه هیچ تصمیمی در این زمینه اتخاذ نشده است، اضافه کرد: بررسی آنالیز هزینه‌های ناشی از مؤلفه‌های مرتبط با نان نظیر قیمت گندم و آرد، دستمزد و سایر موارد در کمیته‌ها در حال بررسی است. کلامی ادامه داد: با این وصف به دلیل تحویل آرد یارانه‌ای، چه به نانوایی‌های آزادپز و چه به نانوایی‌های دولتی، قیمت نان در هر دو مورد مشمول قیمت‌گذاری است و افزایش قیمت آن در شرایط کنونی منع قانونی دارد.
 

5/18 میلیارد دلار  ارز صادراتی بازگشت
وزیر امور اقتصادی و دارایی از بازگشت 5/18 میلیارد دلار ارز صادراتی به کشور خبر داد. فرهاد دژپسند در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با بیان این مطلب اظهار داشت: در بهار  98 بخشی از ارز‌های صادراتی سال گذشته به کشور بازگشت. وی اضافه کرد: خوشبختانه در بهار امسال بیش از 5 میلیارد دلار ارز صادراتی به کشور بازگشته که یک میلیارد دلار از ارز‌های صادراتی بازگشته به چرخه اقتصادی کشور، از طریق SME یا بنگاه‌های کوچک و متوسط به کشور بازگشته است. دژپسند خاطرنشان کرد: براساس آخرین آمارها تا امروز بیش از 5/18 میلیارد دلار ارز صادراتی مربوط به سال گذشته و امسال به کشور بازگشته است.
 


Page Generated in 0/0059 sec