printlogo


کد خبر: 211072تاریخ: 1398/4/12 00:00
اخبار

«وطن‌امروز» از خرید و فروش  واحدهای مسکونی تهران گزارش می‌دهد
فروش خانه‌های 3 میلیارد ی  در صدر معاملات ملکی
گروه اقتصادی: در بهار 1398 در مجموع 21 هزار و 573 واحد مسکونی در سطح شهر تهران با متوسط قیمت هر مترمربع 12 میلیون و 400 هزار تومان معامله شده است. میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی معامله‌شده در بهار امسال نسبت به بهار 97 رشد
 107 درصدی داشته اما تعداد معاملات رشد منفی 45 درصدی داشته است. در بهار 98 بیش از 15 درصد آنها ارزشی بین 300 تا 450 میلیون تومان در هر واحد مسکونی داشته‌اند. یکی از تغییرات قابل توجه درباره معاملات خرداد 98 افزایش سهم تعداد معاملات با ارزش بیش از 3 میلیارد تومان در هر واحد مسکونی از 5/5 درصد در خرداد 97 به 2/9 درصد در خرداد 98 است که همین رقم برای فروردین و اردیبهشت امسال به ترتیب حدود 1/6 درصد و 8/7 درصد برآورد شده و نشان از سیر افزایشی سهم اینگونه معاملات از ابتدای امسال می‌دهد.
در این میان کاهش عرضه مسکن به همراه کاهش تقاضا به دلیل افت قدرت خرید، منجر به افزایش قابل توجه متوسط قیمت واحدهای مسکونی معامله‌شده در بهار 1398 شده است. در این فصل حدود 5/40 درصد آپارتمان‌های مسکونی معامله‌شده در شهر تهران مربوط به واحدهای مسکونی با عمر کمتر از 5 سال بوده است و بیش از 15 درصد آنها ارزشی بین 300 تا 450 میلیون تومان در هر واحد مسکونی داشته‌اند.


درخواست وزارت راه‌وشهرسازی
استارت‌آپ‌ها وارد بخش مسکن شوند
مدیرکل اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه از استارت‌آپ‌ها در 5 زمینه خواسته‌ایم که ورود جدی به بخش مسکن داشته و پیشنهادات خود را ارائه دهند، گفت: مبانی نظری نظام اجاره‌داری تا یک ماه آینده نهایی می‌شود. عباس فرهادیه در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به اینکه آیا فکر نمی‌کنید برای نظم دادن این استارت‌آپ‌ها در نظام اجاره‌داری نیازمند اپراتورهایی هستیم، گفت: معاونت فناوری ریاست جمهوری قرار است این استارت‌آپ‌ها را تنظیم مقررات کند. وی ادامه داد: نخستین زمینه ورود این استارت‌آپ‌ها، مشارکت در ساخت مسکن است که تاکنون هیچ فردی دنبال آن نبوده است، یعنی اگر یک متقاضی قصد مشارکت در ساخت کند یا مشارکت در ساخت بگیرد فقط به بنگاه‌های مسکن مراجعه می‌کند اما اگر امکانی ایجاد شود که مشارکت در ساخت‌ها را هم برای متقاضی و هم برای سازنده (پذیرنده و پذیرا) پیگیری کند، این امکان می‌تواند از طریق استارت‌آپ‌ها عملیاتی شود. وی اضافه کرد: زمینه دوم فعالیت استارت‌آپ‌ها بحث پیش‌خرید مسکن است؛ زمینه سوم و چهارم، خرید و فروش و رهن و اجاره است و زمینه آخر نظام اجاره‌داری حرفه‌ای است.


سفته‌های جدید وارد بازار شد
سفته‌های جدیدی که توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه شده در شعب بانک ملی ایران عرضه شد. البته با وجود عرضه سفته‌های جدید، سفته‌های قدیمی همچنان دارای اعتبار است و متقاضیان سفته می‌توانند از آنها نیز در داد و ستدها و معاملات خود استفاده کنند. این سفته‌ها توسط وزارت اقتصاد تهیه شده و بانک ملی ایران به عنوان بانک عامل، عرضه آنها را به موازات سفته‌های قبلی در شعب آغاز کرده است. سفته‌های جدید نسبت به نمونه قبلی از نظر ظاهری با تغییراتی همراه بوده است. با این حال هنوز جزئیات دقیق این تغییرات اعلام نشده است.


Page Generated in 0/0056 sec