printlogo


کد خبر: 211073تاریخ: 1398/4/12 00:00
چرا جزئیات قرارداد مربیان خارجی به صورت روشن اعلام نمی‌شود؟
پنهان‌کاری برای محکوم نشدن!

باشگاه پرسپولیس در معرفی سرمربی جدید خود همان راهی را رفت که باشگاه‌های الاهلی عربستان و بنی‌یاس امارات در امضای قرارداد با برانکو ایوانکوویچ  و وینفرد شفر رفته بودند. در شرایطی که قرار بود مراسم معارفه و امضای قرارداد گابریل کالدرون، سرمربی جدید پرسپولیس برگزار شود اما این باشگاه به یکباره خبر از لغو مراسم داد. هر چند درباره دلیل این تصمیم شفاف‌‌سازی نشده است اما گفته می‌شود تعویق در امضای قرارداد کالدرون بی‌ارتباط با پیگیری حقوقی فسخ قرارداد برانکو ایوانکوویچ با پرسپولیس نیست.
برانکو در شرایطی از پرسپولیس جدا شد و به الاهلی عربستان رفت که یک سال دیگر با سرخپوشان قرارداد داشت. برانکو اما با استناد به ‌‌‌بندی از قراردادش (فسخ یک‌طرفه قرارداد در صورت تعویق 2 ماهه در دریافت مطالبات) اقدام به فسخ قراردادش کرد. پرسپولیسی‌ها که شکایتنامه‌ای را هم به فیفا علیه باشگاه الاهلی به‌خاطر مذاکره با برانکو فرستاده‌اند، امیدوارند از این طریق حداقل در چانه‌زنی با برانکو تخفیف بیشتری بگیرند و «دست بالا» را در مذاکرات داشته باشند. پنهانکاری در اعلام رسمی توافق با کالدرون هم احتمالاً بی‌ارتباط به این مسأله نیست. برانکو بعد از آنکه به عربستان سفر کرد، تمرینات تیم الاهلی را آغاز کرده و هفته آینده هم با این تیم به اتریش می‌رود ولی هنوز عکس یا خبری از امضای رسمی قراردادش در رسانه‌‌های عربستانی منتشر نشده است.
مشابه این اتفاق به شکلی دیگر برای وینفرد شفر در تیم بنی‌یاس امارات افتاده است. شفر اواخر فصل گذشته از استقلال اخراج شد و طبیعتاً به‌خاطر قراردادی که با این باشگاه داشت، باید یک میلیون دلار فصل آینده‌‌‌‌اش را هم می‌گرفت. در کش و قوس جریان شفر با استقلال، این مربی با بنی‌یاس امارات به توافق رسید اما با درخواست این مربی، خبر توافق به صورت رسمی اعلام نمی‌شود چرا که در این صورت و طبق قانون فیفا، این مربی آلمانی نمی‌تواند برای قرارداد سال آینده‌‌‌‌اش از استقلال دریافتی داشته باشد. پنهانکاری شفر در توافق با تیم اماراتی بدون شک ادامه‌دار نخواهد بود و باید دید سرنوشت وی و 2 مربی دیگر که در شرایط مشابهی قرار گرفته‌‌اند چه می‌شود.
جزئیاتی که رسانه‌ها به آن دست یافتند
رایزنی‌ها برای انتخاب جانشین برای پروفسور کروات در نهایت به جایی ختم شد که مرد مشهور آرژانتینی فوتبال حاشیه خلیج‌فارس این‌بار مسیر پایتخت ایران را در پیش گرفت.
یک هفته بعد از ورود برانکو ایوانکوویچ به جده برای نظارت بر تمرینات پیش‌فصل الاهلی عربستان، سران باشگاه پرسپولیس برای پر کردن جای خالی مربی موفق سال‌‌های گذشته عملیات ویژه‌ای را در دستور کار قرار دادند. سفر 24 ساعته به استانبول برای مذاکرات مستقیم با گزینه‌‌های خارجی در نهایت به جایی ختم شد که گابریل کالدرون آرژانتینی سرانجام در دومین مقطعی که مورد توجه تیم پرطرفدار ایرانی قرار گرفته بود سر از پایتخت ایران درآورد.
کالدرون با سابقه درخشان در فوتبال حاشیه خلیج‌فارس، در یک دهه گذشته روی نیمکت بسیاری از باشگاه‌‌های صاحب‌نام عربستان، امارات و قطر حضور داشته؛ از جمله الهلال، القطر و... مرد آرژانتینی که 3 روز پیش به تهران آمد و دیروز هم قراردادش را رسمی کرد و در تمرینات پرسپولیس به بازیکنان معرفی شد، بنا به ادعای روزنامه گل مفاد جالب توجهی در قرارداد 800 هزار دلاری خود گنجانده است که می‌تواند او را مربی میلیون دلاری لقب دهد.
جزئیات زیادی در پیش‌‌‌‌‌‌‌‌نویس قرارداد کالدرون با پرسپولیسی‌ها وجود داشت که این جزئیات بند به بند در قرارداد نهایی گنجانده شده است از جمله پاداش 10 هزار دلاری برای شکست استقلال در داربی پایتخت، 6 بلیت بیزنس‌کلاس برای سفرهای خروجی و ورودی و... ضمن اینکه قرارداد او به عنوان جانشین برانکو نیز 800 هزار دلار ارزش دارد.
کالدرون در ابتدا 300 هزار دلار به عنوان پیش‌قرارداد دریافت می‌کند. 300 هزار دلار در نیم‌فصل به او پرداخت می‌شود و مابقی قرارداد 800 هزار دلاری، یعنی 200 هزار دلار نیز در پایان فصل تسویه خواهد شد. 100 هزار دلار پاداش قهرمانی در لیگ برتر و 150 هزار دلار نیز پاداش قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا در نظر گرفته شده تا انگیزه این مربی را بالاتر ببرد. اما پرسپولیسی‌ها برای فسخ قرارداد احتمالی با این مربی در صورت ناکامی نیز تدابیری اندیشیده‌‌اند از جمله اینکه اگر تا نیم‌فصل باشگاه برای فسخ پیش‌قدم شد تنها پیش‌پرداخت ابتدایی (300 هزار دلار)+ 150 هزار دلار دیگر به او پرداخت شود. همچنین اگر خود کالدرون برای فسخ پیش‌قدم شود باید 50 درصد تمام پیش‌پرداخت و واریزی‌ها را به حساب پرسپولیس عودت دهد. حال با انتشار جزئیات ریز قرارداد کالدرون با پرسپولیس باید منتظر واکنش این باشگاه به آن بود، واکنشی که می‌تواند معادلات قرارداد جانشین برانکو ایوانکوویچ با آن کارنامه درخشان را به سمت و سوی دیگری ببرد.


Page Generated in 0/0084 sec