printlogo


کد خبر: 211088تاریخ: 1398/4/12 00:00
10 فرمان دولت عراق ابهامات درباره آینده بسیج مردمی را به پایان رساند
رؤیای انحلال حشدالشعبی به باد رفت

گروه بین‌الملل: 10 فرمان دولت عراق تمام شبهات درباره نیروهای مردمی حشدالشعبی را به پایان رساند. عدم ادغام حشدالشعبی در داخل ارتش عراق عملا به این نیروها اجازه می‌دهد به صورت مستقل بتوانند به فعالیت‌های خود ادامه دهند و در عین حال به عنوان یک نیروی مسلح بتوانند در ساختار امنیتی عراق فعال باشند. در واقع اقدام نخست‌وزیر عراق توانست شبهات و حواشی‌ای را که علیه حشدالشعبی توسط آمریکایی‌ها و رژیم صیهونیستی شکل گرفته بود، به حاشیه براند و اکنون شاهد یک قدم مهم در سیاست داخلی عراق هستیم. در همین حال «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق  با صدور این فرمان به یکی از چالش‌هایی که می‌توانست در آینده سیاسی عراق تاثیرگذار باشد پاسخی قاطع داد. عبدالمهدی در این فرمان 10 ماده‌ای  بر ضرورت ارتباط رسمی نیروهای حشدالشعبی با فرماندهی کل نیروهای مسلح و حذف اسامی مورد استفاده این نیروها در دوران جنگ علیه داعش و جایگزینی آن با سمت‌های تشکیلات نظامی شامل لشکر، تیپ، گردان و گروهان تاکید کرد. در فرمان صادره از سوی نخست‌وزیر عراق در این باره آمده است: «نیروهای حشدالشعبی به عنوان بخش جدایی‌ناپذیر از نیروهای مسلح عراق فعالیت می‌کنند و تمام قوانین حاکم بر نیروهای مسلح، به نیروهای حشد نیز تسری می‌یابد، مگر مواردی که صریحاً در حکم ویژه مشخص شود. این گروه‌ها به صورت فردی و تشکیلاتی، باید تمام ارتباطات خود با گروه‌های سیاسی را قطع کنند. گروه‌هایی که به عضویت نیروهای مسلح در نمی‌آیند، می‌توانند به تشکیلات سیاسی پیوسته و زیر نظر احزاب در آیند». نخست‌وزیر عراق در فرمان ۱۰ ماده‌ای خود درباره حشدالشعبی همچنین آورده است: «پادگان‌های محل استقرار نیروهای حشدالشعبی همانند دیگر نیروهای مسلح سازماندهی و مشخص می‌شود و محل استقرار این نیروها در میدان نبرد برابر با چیدمانی است که نیروهای مسلح عراق تعیین می‌کنند». نخست‌وزیر عراق اعلام کرده است دستور صادره طی ۳۰ روز آینده اجرا و حشدالشعبی رسماً به ساختار نیروهای مسلح عراق الحاق می‌شود. از سوی دیگر، اقدام نخست‌وزیر عراق درباره حشدالشعبی رؤیاهای ایالات متحده آمریکا برای انحلال این گروه مقاوم و مبارز در عراق را به باد داد و تمام تلاش‌های واشنگتن برای از بین رفتن حشدالشعبی را با ناکامی مواجه کرد. فرمان ۱۰ ماده‌ای درباره حشدالشعبی همچنین پاسخ محکمی به تلاش‌های ریاض برای ضربه زدن به حشدالشعبی و مخدوش کردن چهره آن نزد مردم عراق بود. واقعیت این است که ایالات متحده آمریکا بارها و در مناسبت‌های مختلف برای انحلال حشدالشعبی در عراق تلاش کرده است. آخرین تلاش‌های ایالات متحده آمریکا در این زمینه به زمانی باز می‌گردد که بغداد تلاش می‌کرد به معافیت از تحریم‌های ضد ایرانی واشنگتن دست پیدا کند. در همان زمان، بسیاری از رسانه‌ها با انتشار اخبار مختلف اعلام کردند واشنگتن سوءاستفاده از درخواست بغداد در زمینه تحریم‌های ایران را در دستور کار خود قرار داده است. در این راستا، اینگونه عنوان شد که واشنگتن، انحلال حشدالشعبی را به عنوان یکی از شروط اعطای معافیت از تحریم‌های ضد ایرانی به بغداد مطرح کرده است. در همان زمان نیز «برهم صالح» رئیس‌جمهوری عــراق پاســخ قاطعانه‌ای به شبهات
در این باره داد. وی در این ارتباط گفته بود: «بغداد هیچ‌گاه حشدالشعبی را منحل نخواهد کرد و خدمات این گروه را ارج خواهد نهاد». در هر صورت، آنچه واضح به نظر می‌رسد، این است که تلاش‌های خارجی با محوریت ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی برای انحلال حشدالشعبی جملگی با شکست مواجه شده و طی یک ماه آینده شاهد آن خواهیم بود که این گروه به جزئی جدایی‌ناپذیر از نیروهای مسلح عراق تبدیل خواهد شد و طرف‌های خارجی نیز نخواهند توانست براحتی علیه آن اقدامی کنند. این بدان معناست که آمریکایی‌ها دیگر همچون گذشته نمی‌توانند مواضع حشدالشعبی در نقاط مختلف عراق را هدف قرار داده و سپس در عین وقاحت، آن را یک اشتباه تلقی و بابت آن عذرخواهی کنند! فرمان ۱۰ ماده‌ای نخست‌وزیر عراق درباره حشدالشعبی بدان معناست که هر گونه تعرض از سوی طرف‌های خارجی به این گروه، به مثابه تعرض به نیروهای مسلح عراق و در نهادهای بین‌المللی قابل پیگرد است. حالا باید دید طی یک ماه آینده آمریکایی‌ها چه اقدامات تخریبی انجام خواهند داد. دولت ترامپ نشان داده ناامنی در منطقه خاورمیانه و توطئه علیه امنیت ملی کشورهای این منطقه را به عنوان یکی از مکانیزم‌های اعلام فشار خود در نظر دارد، از این رو به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها به سرعت برای تخریب دولت قانونی عراق و تصمیم هیات حاکمه این کشور اقداماتی را انجام خواهند داد.

1- تمام نیروهای حشدالشعبی به عنوان بخش جدایی‌ناپذیری از نیروهای مسلح عراق عمل می‌کنند و هرگونه قوانینی که برای نیروهای مسلح اعمال می‌شود، برای نیروهای حشدالشعبی نیز اعمال می‌شود، مگر آنکه به صورت صریح به آن اشاره شود. این نیروها به فرمان فرمانده کل نیروهای مسلح و بر اساس قوانین تصویب شده در پارلمان عراق و دستورات صادر شده عمل خواهند کرد و رئیس هیات حشدالشعبی مسؤول این تشکیلات خواهد بود که توسط فرمانده کل نیروهای مسلح تعیین می‌شود و تمام تشکیلات حشدالشعبی به آن مرتبط خواهد بود.
2- نامگذاری‌هایی که گروه‌های حشدالشعبی در جریان درگیری‌های شجاعانه خود برای پایان دادن به موجودیت گروه داعش تروریستی داشتند کاملا پایان می‌یابد و با نامگذاری‌هایی نظامی نظیر (لشکر، تیپ، گروهان و ...) جایگزین می‌شود که این نامگذاری‌ها شامل حشد عشایر و هرگونه تشکیلات محلی دیگر می‌شود و افراد آن نیز همان رتبه‌های نظامی مرسوم در نیروهای مسلح را خواهند داشت.
3- این گروه‌ها، چه فردی و چه تشکیلاتی باید تمام ارتباطات سیاسی خود را قطع کنند.
4- گروه‌هایی که به نیروهای مسلح نمی‌پیوندند می‌توانند به گروه‌های سیاسی که تحت قانون احزاب است تبدیل شوند و از هر گونه حمل سلاح منع خواهند شد، مگر با مجوز و در صورت نیاز برای حمایت از مراکز غیرنظامی و فرماندهی و شرایط آنها همانند بقیه گروه‌های سیاسی خواهد بود.
5- پادگان‌های میزبان نیروهای حشدالشعبی کاملا همانند دیگر نیروهای مسلح بوده و درباره مکان‌های حضور نیروهای حشدالشعبی برای جنگ بر اساس چارچوب‌های معمول در نیروهای مسلح تصمیم‌گیری خواهد شد.
6- تمام مراکزی که اسم گروهی از گروه‌های حشدالشعبی داشته باشند، چه در داخل شهرها و چه خارج از آن، بسته خواهند شد.
7- موجودیت هرگونه گروه مسلحی که پنهانی یا آشکارا خارج از این چارچوب فعالیت می‌کند، ممنوع بوده و تخطی از قانون به شمار می‌آید که موجب پیگرد خواهد شد.
8- تمام دفاتر اقتصادی یا ایست بازرسی‌ها و حضور یا منافع موسسات خارج از چارچوب جدید اعلامی، بسته خواهد شد و سازمان حشدالشعبی بخشی از نیروهای مسلح عراق به شمار می‌آید.
9- تاریخ 31/7/2019 (30 روز آینده) زمان پایانی برای پیاده‌سازی این اقدامات
است.
10- بزودی دستورات دیگری درباره ساختار حشدالشعبی و تشیکلات آن صادر خواهد شد.


 


Page Generated in 0/0071 sec