printlogo


کد خبر: 211101تاریخ: 1398/4/13 00:00
اخبار

رئیس سازمان برنامه و بودجه:
کمبود درآمدهای نفتی  را جایگزین می‌کنیم
«وزارت اقتصاد اعلام کرده می‌تواند 10 هزار میلیارد تومان از منابع غیرمنقول را واگذار کند و در صورت نیاز می‌توان از عملیات بازارِ باز استفاده کرد». رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان این مطلب در حاشیه جلسه هیأت دولت به خبرنگاران گفت: می‌توانیم هر قدر بخواهیم خودمان را از منابع نفتی در سال جاری جدا کرده و عواید نفت را از بودجه کاهش دهیم. محمدباقر نوبخت افزود: این امکان وجود دارد که هر قدر هم بخواهیم خودمان را از منابع نفتی در سال 98 جدا کرده و عواید نفت را از بودجه کاهش دهیم و با اطمینان می‌گویم بدون مشکل تا پایان سال پرداخت حقوق و مزایا و پرداخت‌های پرسنلی را انجام می‌دهیم. وی اضافه کرد: هر چند رشد اقتصادی منفی است اما کاهش این رشد نسبت به زمستان 97 باز هم مناسب‌تر شد و فکر می‌کنم به سوی پیش‌بینی بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول که اعلام کردند سال آینده رشد اقتصادی در ایران مثبت می‌شود، حرکت می‌کنیم.


رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز:
6 میلیون حساب فعال قاچاق کالا بسته شد
«با توجه به اقدامات دستگاه‌های مسؤول، میانگین قاچاق سوخت روزانه از ۱۱میلیون لیتر به 5/8 میلیون لیتر رسید و امسال با برنامه‌های جدید استانداران مرزی ‌دنبال کاهش قاچاق سوخت هستیم». به گزارش تسنیم، علی مؤیدی، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در نشست خبری با اشاره به آمار مقابله با قاچاقچیان در سال 97 اعلام کرد: با اقدام هماهنگ دستگاه‌های مقابله‌ای از جمله ناجا، واجا، قوه قضائیه و تعزیرات در سال 97 بالغ ‌بر 130 هزار پرونده قاچاق تشکیل شد که نسبت به سال 96 حدود 114درصد رشد داشت و ارزش آنها نیز بالغ بر 7هزار و 400 میلیارد تومان بود که از نظر ارزشی نیز 3 برابر قبل بود. مؤیدی درباره کشفیات ارز قاچاق نیز گفت: در سال 97 مجموع دلار و یوروی قاچاق مکشوفه حدود 13میلیون دلار بوده که توسط واجا و ناجا و دیگر دستگاه‌های کاشف به دست آمده است. وی همچنین از مسدود کردن 6 میلیون شماره حساب فعال در حوزه قاچاق کالا خبر داد و گفت: از سال 92 بالغ ‌بر 6 میلیون شماره حساب مربوط به اشخاص حقیقی، حقوقی و اتباع خارجی فعال در زمینه قاچاق کالا وجود داشته که با همکاری بانک مرکزی بخش بزرگی از این حساب ها مسدود شد. وی افزود: بر این اساس 2 میلیون شماره حساب مربوط به اشخاص حقیقی مسدود شد و از میان 3 میلیون شماره حساب مربوط به اشخاص حقوقی، 2 میلیون شماره حساب مسدود شد و 700 هزار شماره حساب حقوقی نیز در حال پالایش است. وی ادامه داد: همچنین 582 هزار شماره حساب مربوط به اتباع بیگانه بود که کمتر از 10 هزار شماره حساب باقی مانده و در حال
پالایش است.


ثبت‌سفارش دستگاه‌های ارزکاوی و تخصیص ارز
با وجود ممنوعیتی که گمرک برای ترخیص و واردات دستگاه‌های ارزکاوی اعمال کرده و اغلب واردکنندگان این دستگاه‌ها با مخالفت این نهاد به دلیل مصرف بالای برق دستگاه‌های مذکور مواجه شده‌‌اند اما حالا خبرهایی از اجازه ثبت‌سفارش این کالا در سال جاری به گوش می‌رسد. دیروز تسنیم در خبری یک سند از ثبت‌سفارش تعدادی دستگاه ارزکاوی منتشر کرد که به صورت ناباورانه ضمن پذیرش ثبت‌سفارش این کالا، ارز نیمایی هم به آن تخصیص داده شده بود. آنطور که مشخص است دست‌اندرکاران سامانه جامع تجارت به صورت سلیقه‌ای اجازه ثبت‌سفارش این کالا را داده‌اند و در سایه فشل بودن سامانه نیما ارز یارانه‌ای هم به این کالا تعلق گرفته است. با وجود اینکه این کالا احتمالا از سد گمرک نمی‌گذرد و در انبارهای گمرک رسوب می‌کند اما شاید واردکننده با رانت و با سودای اینکه بزودی روند واردات دستگاه‌های ارزکاوی قانونی می‌شود این کار را کرده‌ است.


Page Generated in 0/0076 sec