printlogo


کد خبر: 211102تاریخ: 1398/4/13 00:00
فرمانده نیروی انتظامی: ساعت 24 اماکن تعطیل می‌شوند و اجازه فعالیت بیشتر را نمی‌دهیم
زیست شبانه منتفی شد
آسیب‌های حیات شبانه بیشتر از مزایای آن است

گروه اجتماعی: چندی پیش اعضای شورای شهر پایتخت در حال بررسی طرحی بودند که فروشگاه‌های 5 خیابان اصلی و پرتردد تا صبح دایر باشند اما این اقدام با مخالفت صریح پلیس و کارشناسان اجتماعی روبه‌رو شد. به گزارش «وطن‌امروز» فرمانده نیروی انتظامی کشور آب پاکی را روی دست طرح زیست‌شبانه ریخت و اعلام کرد این طرح اجرایی نمی‌شود. حسین اشتری دیروز در این باره گفت: اماکن دارای یکسری ضوابط هستند و ساعتی در هر استان تعیین شده که اصولا ساعت ۱۲ شب باید اماکن تعطیل شوند و تردد غیرعادی نخواهیم داشت. وی با بیان این مطلب اظهار داشت: فروشگاه‌ها و اماکن باید ساعت کار داشته باشند و بیشتر از این را اجازه نمی‌دهیم. این نخستین واکنش پلیس به طرح زیست‌شبانه نیست و پیش از این هم ایوب سلیمانی، جانشین فرمانده ناجا در این باره گفته بود: «ماه رمضان، ماه ویژه و مناجات شبانه مورد تاکید دین ما است، در روزهای غیر از آن برای چه موضوعی این طرح را ادامه دهیم؟! حیات‌شبانه را قبول نداریم، این فرهنگ حتی در اروپا هم نیست و زیر بار آن نخواهیم رفت. ما در طول ماه رمضان می‌توانیم پاسخگوی نظم و امنیت باشیم اما در کل سال این ظرفیت برای برقراری نظم و امنیت وجود ندارد. ماه رمضان، ماه ویژه‌ای است و شب‌زنده‌داری و مناجات شبانه مورد تاکید دین ما است؛ بر همین اساس ‌غیر از این ماه، چرا باید طرح مزبور را انجام دهیم؟ برای اینکه پاسخگوی نظم و امنیت باشیم نمی‌توانیم مجموعه نیروهای ناجا را در طول سال، هر شب در آماده‌باش نگه داریم و از سوی دیگر نمی‌توانیم به مردم بگوییم در نیمه‌های شب در خیابان‌ها حضور داشته باشند اما نظم و امنیت آنها به ما ربطی ندارد، بویژه در نیمه‌های شب که اراذل و اوباش، سارقان و مجرمان تلاش می‌کنند با استفاده از چنین موقعیت زمانی که کمترین نظارت در آن وجود دارد و حتی دوربین‌های شهری نیز کمتر فعال است، اقدامات مجرمانه خود را انجام دهند. ابتدا باید روشن شود طرح حیات شبانه به چه علتی در طول سال ادامه پیدا کند. در صورتی که قصد تقلید از کشورهای اروپایی را داریم باید بدانیم در چنین کشورهایی سر ساعتی مشخص صنوف فعالیت خود را در شب تعطیل می‌کنند؛ بر همین اساس باید مشخص شود از کجا می‌خواهیم اقتباس بگیریم و با چه ضرورتی این کار را انجام دهیم و علت اینکه برخی مغازه‌ها و صنوف تا صبح باز باشند، چیست؟»
طرح حیات شبانه چیست؟
طبق اطلاعات اولیه‌ای که از این طرح عنوان شده، قرار بود فروشگاه‌های  ۵ محور پایتخت از جمله میدان ولیعصر- فاطمی، میدان قدس- تجریش، صادقیه، نازی‌آباد و تهرانپارس از ساعت 11 شب تا 3 بامداد ارائه خدمات کنند و در صورت موفق بودن این طرح این اتفاق در سراسر کشور اجرا شود. طرفداران این طرح ادعا کرده‌ بودند طرح حیات شبانه مغایرتی با سبک زندگی اسلامی ندارد و تنها برای رفع نیاز مردم پیش‌بینی شده است. اما رئیس شورای شهر خود یکی از مخالفان بزرگ این طرح بود. محسن هاشمی اعلام کرد حاضر نیست فرزندانش نیمه‌شب بیرون از منزل باشند و مخالفت خود را علنی کرده بود.
زیرساخت زیست شبانه را نداریم
بررسی‌ها نشان می‌دهد تحقق رویای حیات شبانه احتیاج به ایجاد زیرساخت‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی فراوانی دارد. برای مثال نیروهای خدماتی شهری مانند پلیس، ماموران شهرداری، ماموران راهنمایی و رانندگی و... در ساعات مذکور به تبع وظایفی که برای آنها تعریف شده و بر اساس آن حقوق دریافت می‌کنند، با نیمی از توان ساعت روز فعالیت می‌کنند اما در صورت فعال شدن 24 ساعته شهرهای بزرگ احتیاج است تعریف دوباره‌ای در حوزه وظایف خدمات شهری انجام شود. در کنار این باید پذیرفت بخش قابل توجهی از مردم بویژه شهروندان شهرهای بزرگ در پی مدرنیته و تغییر روش زندگی احتیاج به خدمات رفاهی و تفریحی در ساعات تعطیلی اصناف تا پاسی از شب را دارند و در صورت تحقق این موضوع مغازه‌داران هم می‌‎توانند از منافع مالی آن بهره‌مند شوند اما برای این کار ابتدا باید زیرساخت‌های لازم ایجاد شود و در صورت نادیده گرفتن موارد مطرح شده، به جای اینکه بتواند باعث رفاه شهروندان شود، می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری ایجاد کند.  
 


Page Generated in 0/0054 sec