printlogo


کد خبر: 211110تاریخ: 1398/4/13 00:00
ضیاء عربشاهی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز»:
برانکو دنبال فرصت برای رفتن از پرسپولیس بود

زهره فلاح‌زاده: تیم فوتبال پرسپولیس هم سرمربی جدید خود را انتخاب کرد و حالا با حضور گابریل کالدرون آرژانتینی تمریناتش را استارت زده است. قطعاً این مربی کار سختی در پرسپولیس خواهد داشت؛ چرا که جایگزین مربی‌ای شده که نزد هواداران این تیم تبدیل به یک نماد و سمبل شده است. باید منتظر ماند و دید کالدرون می‌تواند راه پرافتخار برانکو را در پرسپولیس ادامه دهد یا خیر. برای بررسی این موضوع سراغ پیشکسوت پرسپولیس رفتیم. در ادامه گفت‌وگوی «وطن‌امروز» با ضیا عربشاهی را می‌خوانید.

نظرتان درباره انتخاب گابریل کالدرون چیست؟
رزومه این مربی را خوانده‌ام. در لیگ عربستان حضور داشته و توانسته با برخی از این تیم‌ها به قهرمانی هم برسد اما ۲ سالی هم است که خانه‌نشین بوده و سرمربی تیمی نبوده است. پرسپولیس تیمی است که با برانکو ۳ سال قهرمان لیگ برتر شده و طبیعی است هواداران از کالدرون توقع ادامه این روند موفقیت‌آمیز را داشته باشند. کالدرون کار سختی در پرسپولیس دارد، البته هواداران باید کمی صبور باشند و بپذیرند دیگر برانکو رفته و باید از کالدرون حمایت کنند. نمی‌توان از الان نتایج تیم را پیش‌بینی کرد.
 احتمالاً هواداران در هفته‌های اول نتایج بازی‌ها را با دوران برانکو مقایسه می‌کنند.
نباید مقایسه شود. این مربی سبک و سلیقه‌اش با برانکو فرق دارد. از هفته چهارم به بعد می‌توان درباره او نظر داد. هواداران در هفته‌های اول باید کمی مدارا کنند.
 فکر می‌کنید آرژانتینی‌ها بهتر از کروات‌ها در پرسپولیس و فوتبال ما اثرگذار باشند؟
تیم‌هایی که در اختیار کروات‌ها بوده همیشه از نظر بدن‌سازی موفق بوده‌اند اما آرژانتینی‌ها از نظر تکنیک و تاکتیک جلوتر هستند. باید ببینیم کالدرون با چه شیوه‌ای در تیم پرسپولیس کار می‌کند. امیدوارم هواداران حمایت کنند چرا که 5/1 میلیون یورو (سالانه 800 هزار یورو) بابت حضور این مربی پول قرار است پرداخت کنند. ان‌شاءالله که مدیران در قرارداد او بند فسخ گنجانده باشند.
 کمی درباره برانکو هم صحبت کنیم؛ هواداران از رفتن یک مرتبه‌ او شوکه شدند، شما زرنگی برانکو را در رفتنش از پرسپولیس دیدید یا کوتاهی مدیران برای حفظ او؟
برانکو فرد باهوشی است. مدیران باشگاه می‌توانستند طلب او را تهیه کنند اما تعلل کردند. اعتقاد من این است که اگر برانکو در پرسپولیس می‌ماند کار به مراتب سخت‌تری نسبت به فصول گذشته داشت. مدیران در عدم حفظ این مربی بی‌تقصیر نبودند اما خود او هم مربی تیزهوشی بود و می‌دانست اگر این فصل هم در تیم بماند کارش سخت می‌شود.
 شما موافق ماندن برانکو بودید؟
بله! دوست داشتم در تیم بماند، چرا که زحمات زیادی کشید. به عنوان یک تجربه می‌گویم درست است که برانکو تمام تقصیرها را گردن مدیران باشگاه انداخت اما خود او دنبال فرصت بود که از پرسپولیس برود. تیم‌های استقلال، سپاهان و تراکتورسازی دارند برای قهرمانی تیم می‌بندند و کار برانکو در صورت ماندن سخت می‌شد. یک مقدار انتخاب برانکو توسط عربستانی‌ها جنبه سیاسی داشت و این مربی را با آغوش باز قبول کردند و قرارداد سفید جلویش گذاشتند. باشگاه پرسپولیس با قرارداد 5/1 میلیون یورویی کالدرون را به خدمت گرفته است. همین پول را می‌توانستند به برانکو بدهند تا او در تیم بماند.
 درحالی که تیم‌های مدعی در فصل نقل‌وانتقالات حضور پررنگی داشته‌اند اما پرسپولیس به طور جدی کارش را شروع نکرده است.
بله! وقتی مدیران باشگاه بی‌برنامه باشند و مدیرعامل دنبال عکس گرفتن و حاشیه باشد، دیگر تیم‌ها بازیکنان مدنظر خود را به خدمت می‌گیرند. پرسپولیس در گرفتن بازیکن در فصل نقل‌وانتقالات خیلی ضرر کرده است. البته همه بازیکنان علاقه دارند در 2 تیم پرسپولیس و استقلال بازی کنند.
 درباره بازگشت فرشاد احمدزاده هم صحبت کنیم؛ هواداران از حضور مجدد او در پرسپولیس ناراضی هستند، شما نظرتان درباره بازگشت این بازیکن چیست؟
احمدزاده به پرسپولیس بی‌مهری کرد و زود برای لژیونر شدن تصمیم گرفت. متأسفانه بازیکنان ما تیم‌های درجه ۳ اروپایی را برای پیشرفت در فوتبال‌شان انتخاب می‌کنند اما به نظر من لیگ ما بهتر از لیگ این کشورهاست. احمدزاده در پرسپولیس شناخته شد و می‌توانست یکی، دو فصل دیگر در تیم بماند و سپس به یک تیم بزرگ‌تر اروپایی برود. به شخصه فوتبال این بازیکن را دوست دارم. به هر حال او به پرسپولیس آمده و باشگاه حضور او را پذیرفته است.
 احمدزاده قبل از انتخاب مربی خریداری شد؛ با انتخاب چه کسی این بازیکن با پرسپولیس
۳ ساله بست؟!
سؤال خیلی خوبی کردید. من فکر می‌کنم مدیرعامل و سرپرست تیم این بازیکن را انتخاب کرده‌اند. به جرأت می‌گویم آقایان عرب و خلیلی با احمدزاده قرارداد بسته‌اند. من می‌خواهم بدانم آقای خلیلی کجای فوتبال پرسپولیس بوده است؟ ۲ سال برای این تیم بازی کرده و همه تیم‌های ایران را هم یک دوری زده، آخر سر هم آمده می‌گوید من پرسپولیسی هستم. ایشان پرسپولیسی نیست و کوچک‌تر از این حرفهاست که بخواهد سرپرست تیم پرسپولیس شود. آقای خلیلی در قد و قواره پرسپولیس نیست که بخواهد روی نیمکت پرسپولیس بنشیند.
 به حضور کالدرون در پرسپولیس خوشبین هستید؟
می‌خواهم سر تمرین تیم بروم و تمرینات این مربی را ببینم. به هرحال باید زمان داد و از حالا نمی‌توان نظر خاصی داد. یک مربی باهوش تا هفته سوم می‌تواند نقاط ضعف و قدرت تیم را شناسایی کند.


Page Generated in 0/0118 sec