printlogo


کد خبر: 211119تاریخ: 1398/4/13 00:00
چهارگوشه

نگرانی النجباء از تغییر دکترین حشدالشعبی
جنبش النجباء عراق نگرانی خود را از تغییر دکترین جهادی بسیج مردمی این کشور موسوم به حشدالشعبی در پی دستور اخیر نخست‌وزیر عادل عبدالمهدی ابراز داشت. «نصر الشمری» رئیس شورای اجرایی این جنبش در سخنانی تلویزیونی گفت: «بخشی از دستور عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق درباره حشدالشعبی از گذشته اجرا می‌شد. تیپ‌‌های حشدالشعبی براساس دستورات دفتر فرمانده کل نیروهای مسلح عمل می‌کنند. هیچ یک از گروه‌های زیرمجموعه حشدالشعبی بدون موافقت فرماندهان عالی در جایی مستقر نیستند. این گروه‌های مقاومت هستند که بیشترین حامی وحدت کشور و روند سیاسی‌ هستند». به گزارش تارنمای المسله، الشمری تغییر دکترین جهادی بسیج مردمی را که عامل آزادی کشور از چنگ تروریسم داعشی بود، مشکوک خواند و ادامه داد: «من همه صداهای نخراشیده را که خواهان انحلال حشدالشعبی هستند، به چالش می‌کشم تا خواهان انحلال یا ساختارسازی پیشمرگه شوند».

قتل 40 مهاجر توسط نیروهای حفتر در لیبی
نیروهای نظامی حامی کودتا در لیبی که تحت حمایت آمریکا، سعودی و امارات قرار دارند، شامگاه سه‌شنبه ده‌ها تن از مهاجران را در نزدیکی پایتخت به خاک و خون کشیدند. به‌گزارش رویترز، نیروهای ژنرال خلیفه حفتر، رهبر کودتاچیان که موسوم به ارتش ملی لیبی هستند در حمله‌ای به یک مرکز بازداشت مهاجران عمدتا از کشورهای آفریقای سیاه که در حومه تجوره در طرابلس قرار داشت باعث قتل دست‌کم 40 تن از پناهجویان و مجروحیت 80 تن دیگر شدند. 

30 قربانی در حادثه شکستن سد در هند
در نتیجه بارش شدید باران‌‌های موسمی در غرب شبه‌قاره هند، یک سد در ایالت «ماهاراشترا» هندوستان به‌خاطر حجم سنگین آب و نشست زمین شکست. این حادثه یک روز  بعد از انتشار اخباری درباره کشته شدن ده‌ها نفر بر اثر بارش‌های موسمی در بمبئی، پرجمعیت‌‌‌‌‌ترین منطقه هندوستان رخ داد. روز گذشته رسانه‌های این کشور از کشته شدن حداقل ۳۰ نفر و مفقود شدن ۲۳ تن متعاقب شکستن سد «تیوار» در منطقه کونکان در فاصله ۳۰۰ کیلومتری شهر بمبئی گزارش دادند. این سد شامگاه سه‌شنبه به دنبال افزایش حجم آب ناشی از بارش‌های موسمی دچار شکستگی شد.

صلح در ونزوئلا تا آخر سال 2019
رئیس‌جمهور ونزوئلا با اعلام وفاداری خود و دولتش به روند گفت‌وگوهای فعلی با مخالفان برای حل بحران سیاسی در این کشور اعلام کرد تا پایان سال میلادی جاری، صلح و ثبات به این کشور نفت‌خیز آمریکای لاتین باز خواهد گشت. به گزارش رویترز، نیکولاس مادورو این سخنان را ساعاتی بعد از آن ابراز کرد که خوآن گوایدو، رهبر شورشیان از مذاکره سر باز زد و اعلام کرد که هرگز زمان خوبی برای مذاکره وجود ندارد.

کشته شدن 14 ملوان زیردریایی روسیه
2 دهه پس از فاجعه غرق شدن زیردریایی هسته‌ای روسیه موسوم به کورسک، این حادثه در ابعادی کوچک‌‌‌‌‌‌تر در آب‌های ساحلی شمال این کشور تکرار شد. ولادیمیر پوتین دیروز وزیر دفاع روسیه را برای بررسی واقعه کشته شدن 14 تن از خدمه و ملوانان زبده یک زیردریایی اتمی و نظامی این کشور به‌دلیل وقوع آتش‌سوزی به محل حادثه فرستاد. پوتین از سرگئی شایگو خواسته هرچه سریع‌تر نتیجه تحقیقات و دلیل مرگ این ملوانان نیروی دریایی مشخص شود و آنها را قهرمان ملی خطاب کرده است. به گزارش تارنمای «آربی‌سی»، این زیردریایی اتمی مدل «آ.اس ۱۲ لوشاریک» یکی از پیشرفته‌‌‌‌‌ترین مدل‌ها بوده و هنگام تجسس در اعماق آب در حریم دریایی روسیه در بندرگاه نظامی سورمرسک، پایگاه ناوگان شمالی نیروی دریایی این کشور دچار آتش‌سوزی شده است. آخرین‌بار در سال ۲۰۰۸ میلادی بود که به دلیل نقض فنی در زیردریایی دیگری از ارتش روسیه، ۲۰ نفر جان خود را از دست دادند. اما بیشترین تلفات مربوط به انفجار و غرق شدن زیردریایی اتمی کورسک در سال ۲۰۰۰ بود که ۱۱۸ تن از نظامیان روسیه در جریان این سانحه جان باختند.


Page Generated in 0/0048 sec