printlogo


کد خبر: 211141تاریخ: 1398/4/15 00:00
با وجود اینکه رسانه‌های دولتی خبر فروش محموله ایران به چین را زودتر از تلویزیون منتشر کرده بودند اما خود را به آن راه زدند و به دروغ پردازی علیه رسانه ملی ادامه دادند
اسکی روی گاف!

گروه اقتصادی: ماجرای انتشار خبر فروش نفت ایران به چین بعد از پایان معافیت‌ها توسط تلویزیون و هیاهوی غریب و احمقانه رسانه‌های حامی دولت و حتی وزیر نفت بر سر اینکه صداوسیما راه‌های دور زدن تحریم‌ها را لو داده، نشان می‌دهد دولتی‌ها یا از نعمت عقل و منطق بی‌بهره‌اند یا خود را به خنگی زده‌اند و فعلا سود را در نشنیدن و نفهمیدن مسائل می‌بینند!
1- روز سه‌شنبه در برنامه «سلام، صبح به خیر» شبکه 3 سیما اعلام شد یک کشتی به نام سالینا در سواحل چین پهلو گرفته و یک میلیون بشکه نفت ایران را تخلیه کرده است؛ این مساله نشان می‌دهد آمریکایی‌ها از به صفر رساندن صادرات نفت ایران عاجز هستند و دولت بخوبی می‌تواند حتی با تحریم‌های ظالمانه نفت را بفروشد.
2- خبری که شبکه 3 سیما منتشر کرده بود یک خبر جدید نبود، بلکه هفته قبل از آن تقریبا همه رسانه‌های ایرانی در کنار رسانه‌های معتبر جهان مانند فایننشال‌تایمز، رویترز و نیویورک‌تایمز این خبر را منتشر کرده بودند؛ حتی جزئیات مبدا و مقصد و مسیر محموله انتشار یافته بود و هیچ چیز پنهانی در این باره وجود نداشت. به عبارت بهتر پهلو گرفتن محموله یک میلیون بشکه‌ای در چین یک خبر سوخته محسوب می‌شد که شبکه 3 با هدف مقابله با پروپاگاندای ضد ایرانی غربی‌ها که اخبار منفی کاهش صادرات نفت ایران را پوشش می‌دهند، این خبر را بازنشر کرد. طبیعی است که آمریکایی‌ها با دیدن این خبر سوخته در تلویزیون ایران، راه‌های دور زدن تحریم‌ها را نفهمیده‌اند، بلکه از چند روز پیش در جریان این محموله بوده‌اند. در چنین شرایطی اقدام شبکه 3 برای نشان دادن این موضوع که ایران همچنان توانایی فروش نفت را دارد، نه‌تنها خلاف امنیت ملی نبوده که در راستای آن بوده و به مردم این اطمینان را می‌دهد که دولت در دور زدن تحریم‌ها تاکنون موفق بوده است.
3- ساعاتی پس از این اطلاع‌رسانی مجدد، تیم رسانه‌ای دولت و حامیانش بشدت به تلویزیون تاختند که چرا راه‌های دور زدن تحریم‌ها را لو می‌دهید! هجمه علیه تلویزیون در حالی بود که رسانه‌های دولت  هم خود این خبر را منتشر کرده بودند. 5 تیر رسانه‌های الکترونیکی و 6 تیر ماه رسانه‌های مکتوب دولتی هم خبر فروش محموله نفتی را منتشر کرده بودند و حمله به تلویزیون به خاطر بازنشر خبری که خودشان منتشر کرده بودند یک گاف بزرگ بود. برنامه «سلام، صبح به خیر» چهارشنبه گذشته از این گاف دولتی‌ها پرده برداشت و از کسانی که به بهانه امنیت ملی و منافع ملی به صداوسیما اعتراض کرده بودند، انتقاد کرد. حتی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در همین برنامه حاضر شد و اعلام کرد این اطلاع‌رسانی و انتشار خبر سوخته نه‌تنها برخلاف امنیت ملی نبوده، بلکه در راستای منافع ملی بوده است.
4- زنگنه، وزیر نفت که انگار بهانه خوبی برای تخریب تلویزیون یافته بود، بعد از جلسه هیات دولت در گفت‌وگو با خبرنگاران بدون اشاره به اینکه رسانه‌های خود دولت هم این خبر را منتشر کرده بودند، موضع ضد رسانه ملی گرفت و گفت: «اگر این چیزها را درست بگویند، عملاً پنبه کردن آن چیزی است که ما رشته‌ایم. (با مسؤولان صداوسیما) صحبت کردم، ایشان گفتند کسانی دیگر قبل از ما این کار را کرده‌اند؛ گفتیم تکثیر اشکال رفع اشکال نمی‌کند. هیچ‌کس نباید کار خلاف کند؛ بعضی رسانه‌های خارجی دشمن ما هستند و این کار را می‌کنند؛ حتی بازنشر آن کار خوبی نیست و کار خلافی است. اینهایی که اینها می‌گویند مثل رویترز و بقیه دروغ می‌گویند و رسانه‌های داخلی گول دروغ‌ها را نباید بخورند، باید حواس‌شان جمع باشد. در مورد صادرات نفت خواهش من این است که رسانه‌ها آنچه را منتشر کنند که مورد تایید وزارت نفت است». قبل از صداوسیما حداقل 50 رسانه دولتی و غیردولتی موضوع فروش نفت ایران را منتشر کرده بودند و طبیعی است اگر خبر کذب بود باید وزارت نفت آن را تکذیب می‌کرد اما زنگنه با پاسخ مبهم به خبرنگاران خوراک خوبی برای رسانه‌های اصلاح‌طلب به وجود آورد تا تیتر صفحه اول روزنامه‌های آنها در روز پنجشنبه باشد. روزنامه‌های اصلاح‌طلب در گزارش‌های خود اصلا و ابدا اشاره‌ای به این موضوع نکرده بودند که خودشان هم این خبر را 5 روز قبل از شبکه 3 منتشر کرده بودند. به عبارت بهتر آنها ترجیح دادند خود را به خنگی بزنند و با هیزمی که زنگنه برای‌شان فراهم آورده بود، آتشی علیه شبکه 3 برافروزند.
5- در کنار اظهارات زنگنه، محمود واعظی، رئیس دفتر روحانی مواضع آرام‌تری گرفت و گفت: این برنامه بر اساس مقاله نوشته شده در یک نشریه خارجی بوده و آقای علی‌عسکری (رئیس صداوسیما) هم گفتند هدف از پخش آن نشان دادن قدرت ایران در فروش نفت بوده و اینکه ایران اجازه به صفر رساندن فروش نفت خود را نخواهد داد. البته اگر می‌خواهند چنین موضوعی را اعلام کنند به روش دیگری انجام دهند. باید مراقبت کنند با اهدافی از این دست به نوعی اطلاعات خود را در اختیار دشمن قرار ندهیم.
6- اینکه خبری را رسانه‌هایی منتشر کرده‌اند و یک هفته بعد از رسانه‌ای دیگر بابت انتشار همان خبر گلایه شود، فقط می‌تواند 2 احتمال داشته باشد؛ یا اینکه معترضان به صداوسیما از قوه عقل و هوش بهره‌ای نبرده‌اند یا اینکه خود را به نفهمیدن زده‌اند. خنگ‌بازی و خواب‌زدگی آگاهانه بازی کم‌سابقه دولتی‌ها بویژه اصلاح‌طلبان است، چرا که این نمایش هزینه زیادی نزد افکار عمومی دارد. این مساله نشان می‌دهد دولتی‌ها تحت فشار شدید رسانه‌ای قرار دارند و به سرعت استعداد این را دارند که از در بی‌منطقی وارد شوند و بر سر هیچ هیاهو راه بیندازند و با سیاسی‌کاری و حاشیه‌سازی آتش بی‌تدبیری را به طرف رقیب سیاسی پرتاب کنند. همزمان با اعتراض بی‌منطق دولتی‌ها رسانه‌های معاند نیز به این مساله اعتراض کرده بودند تا حجت بر اهل حقیقت تمام شود. اگر به دولتی‌ها سلام کردید و گفتند سلامِ تو باعث شد نرخ دلار افزایش پیدا کند تعجب نکنید، چون آنها راه دیگری برای فرار از فشار انتقادات ندارند و براحتی مستعد آسیب زدن رسانه‌ای به دیگران هستند.
 


Page Generated in 0/0066 sec