printlogo


کد خبر: 211154تاریخ: 1398/4/15 00:00
گزارش «وطن امروز» از ادامه انتقادها به اجرای پر حرف و حدیث طرح کاهش آلودگی هوا در تهران
پول بدهید تردد کنید

گروه اجتماعی: 2 هفته از آغاز طرح جدید ترافیک تهران می‌گذرد و هنوز شهروندان نتوانسته‌اند خود را با شرایط جدید وفق دهند و از وضعیت جدید اظهار نارضایتی کرده‌اند.
به گزارش «وطن‌امروز»، بررسی میدانی طرح جدید ترافیک نشان می‌دهد درصد رانندگانی که از جزئیات این طرح خبر ندارند قابل توجه است و خیلی‌ها فقط می‌دانند قرار است برای ورود به محدوده زوج و فرد سابق پول بدهند اما نمی‌دانند با چه روشی و به چه میزان. در محدوده طرح جدید که محدوده مقابله با آلودگی هوا نامگذاری شده، رانندگان می‌توانند هر فصل سال 20 روز رایگان تردد کنند اما اگر قصد دارند بیشتر از آن از این محدوده تردد کنند باید عوارض بپردازند. پرداخت عوارض هم با ثبت‌نام رانندگان در سامانه شهرداری تهران و شارژ پروفایل شهروندان امکان‌پذیر است؛ سامانه‌ای که اختلال مقطعی در آن گزارش شده و بسیاری از شهروندان برای ثبت‌نام در آن با مشکل مواجه هستند. با توجه به اینکه محدوده طرح جدید ترافیک همان محدوده زوج و فرد سابق است، شهرداری با محدود کردن روزهای استفاده از آن (5/1 روز در هفته به جای 3 روز در هفته) عملا درآمد خوبی کسب می‌کند و گام بلند برای پولی کردن‌‌‌‌‌‌ بیش از پیش تردد تهرانی‌ها برداشته است.
یکی از رانندگان پایتخت‌نشین به خبرنگار ما گفت: از ابتدای تابستان طرح جدید ترافیک اجرا شده اما اطلاع‌رسانی دقیق نشده و فقط می‌دانیم هر فصل 20 روز می‌توانیم به محدوده زوج و فرد بیاییم. قبلا هر فصل حدود 40 روز بدون اینکه پولی پرداخت کنیم می‌توانستیم در این محدوده تردد کنیم اما شهرداری برای درآمد بیشتر خود زوج و فرد را هم پولی کرده است. راننده دیگری اعتقاد دارد: نحوه پرداخت عوارض طرح جدید ترافیک که به طرح کاهش آلودگی هوا معروف شده بسیار سخت است و سیستمی که شهرداری معرفی کرده اختلال زیادی دارد. چرا شهرداری وقتی زیرساخت‌های الکترونیکی این طرح آماده نبود آن را اجرا ‌کرد؟ قطعا یکی از اهداف این طرح افزایش درآمد شهرداری است و آنها به بهانه مقابله با آلودگی هوا می‌خواهند از شهروندان عوارض بگیرند. یکی دیگر از شهروندان تهرانی معتقد است: شهرداری نباید بابت 20 روز تردد رایگان در محدوده زوج و فرد بر سر تهرانی‌ها منت می‌گذاشت، چرا که طرح قبلی تعداد روزهای رایگان بیشتری در اختیار رانندگان قرار می‌داد و مقابله با آلودگی هوا بهانه‌ای برای پولی کردن تردد در تهران است. هنوز بسیاری از رانندگان نمی‌دانند ورود به محدوده زوج و فرد چه عواقبی دارد و حتما با افزایش جریمه‌های راهنمایی و رانندگی بسیاری از شهروندان متوجه نکات منفی این طرح خواهند شد. در این میان با توجه به اعتراض شهروندان، معاون فرمانداری تهران از بررسی مجدد این طرح در فرمانداری خبر داد.
راهکار شهرداری برای موتوسیکلت‌های برقی
شهردار تهران با اشاره به ضرورت حمایت شهرداری از توسعه استفاده از موتوسیکلت‌های برقی، راهکاری برای کمک به تولید موتوسیکلت‌های برقی مطرح کرد. موضوع استفاده و ترویج «موتوسیکلت‌های برقی» چند سالی است به‌عنوان یکی از گزینه‌های کمک به کاهش آلودگی هوا و آلودگی صوتی روی میز کار مسؤولان قرار گرفته اما متاسفانه اجرای آن روند کندی داشته است. دولت تا امروز در این زمینه همکاری و حمایت لازم را نداشته و کمک‌های شهرداری تهران نیز مانند پرداخت وام بلاعوض به خریداران موتورهای برقی با توجه به افزایش چند برابری قیمت این موتوسیکلت‌ها طی 2 سال اخیر، پاسخگوی نیاز متقاضیان نبوده است. پیروز حناچی در گفت‌وگو با تسنیم، در پاسخ به این پرسش که شهرداری برای ترویج موتوسیکلت‌های برقی چه اقدامی مدنظر دارد، اظهار کرد: مشکل اصلی باتری لیتیومی این نوع موتوسیکلت‌هاست؛ باتری باید با قیمت ارزان و راحت در اختیار متقاضیان قرار گیرد که هنوز این اتفاق رخ نداده است. وی افزود: یکی از راه‌های کمک به این موضوع می‌تواند به اشتراک ‌گذاشتن باتری باشد به این معنی که باتری خالی تحویل بدهید و باتری پر تحویل بگیرید اما این موضوع نیز در دست بررسی است. شهردار تهران در پاسخ به اینکه آیا شهرداری روی مسأله تولید باتری این موتوسیکلت‌‌ها کار می‌کند، تصریح کرد: خیر! بخش خصوصی در حال بررسی آن است و شهرداری تنها حمایت می‌کند. حناچی در پاسخ به این سؤال که کمک شهرداری همچنان به‌صورت ارائه وام 5/2 میلیون تومانی است، متذکر شد: حمایت شهرداری به شکل ارائه وام یا اشکال دیگر است؛ به‌عنوان مثال حمایت از کارخانجاتی که قبلا موتور بنزینی تولید می‌کردند و اکنون به تولید موتورهای برقی رو آورده‌اند، بنابراین ممکن است از تولید حمایت کنیم تا این نوع موتورها ارزان در اختیار مردم قرار گیرد.

بررسی طرح زوج و فرد جدید در فرمانداری تهران
معاون فنی و عمرانی فرمانداری تهران گفت: اگر نقاط ضعف طرح جدید زوج و فرد مازاد نقاط قوت آن باشد، قطعا در اجرای آن تجدیدنظر خواهیم کرد. غلامحسین آرام درباره اجرای طرح زوج و فرد (محدوده کاهش آلودگی هوا) و افزایش نارضایتی‌های مردم از این طرح اظهار داشت: این طرح در شروع کار است و هنگامی که تغییری ایجاد می‌شود، یکسری تبعات ابتدایی دارد که باید مورد بررسی قرار بگیرد. به گزارش فارس، وی ادامه داد: به هر حال این طرح باید 2 ماه اجرایی شود تا نقاط قوت و ضعف آن مشخص شود، اگر نقاط ضعف زیادی داشته باشد، قطعاً در اجرای آن تجدیدنظر می‌شود و اگر نقاط قوت آن بیشتر باشد، به همین روال ادامه خواهد داشت. آرام ادامه داد: قطعا فرمانداری تهران نیز بررسی و نظارت خود را بر طرح جدید زوج و فرد خواهد داشت و تاکنون نیز در جلسات مختلف چند نقطه ضعف آن را تذکر داده‌ایم ولی در کل این طرح به یک بازه زمانی 2 ماهه نیاز دارد. وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه عوارضی که سال گذشته از طرح زوج و فرد دریافت شد، چه‌زمانی تعیین‌تکلیف می‌شود، گفت: جلسات مشترکی با پلیس، شهرداری تهران و فرمانداری برگزار شد و به توافقات و جمع‌بندی‌هایی هم رسیدیم که بزودی آن را اعلام خواهیم کرد.
 


Page Generated in 0/0151 sec