printlogo


کد خبر: 211170تاریخ: 1398/4/15 00:00
چهارگوشه

هشدار درباره سلامتی  شیخ زکزاکی
یک گروه حقوق بشری اسلامی مستقر در بریتانیا از حکومت نیجریه خواست رهبر شیعیان این کشور را فورا از زندان آزاد کرده و تحت مداوا قرار دهد. کمیسیون حقوق بشر اسلامی (ای‌اچ‌آرسی) در لندن اعلام کرد اخیرا گزارش‌‌‌هایی درباره وضعیت وخیم سلامتی شیخ  ابراهیم زکزاکی، روحانی مسلمان نیجریه‌ای دریافت کرده است. هفته پیش نیز جنبش اسلامی نیجریه (ای‌ام‌ان) همصدا با همسر حجت‌الاسلام زکزاکی خواستار انتقال فوری او  به خارج از این کشور برای تحت مداوای فوق‌العاده پزشکی قرار گرفتن شده بود. این جنبش گفته است محمدو بوهاری، رئیس‌جمهور نیجریه مسؤول عواقب هرگونه اتفاقی برای این روحانی در بند در زندان است. از طرف دیگر یکی از فرزندان شیخ زکزاکی هفته پیش در مصاحبه‌ای فاش کرد علاوه بر جلوگیری ماموران دولتی نیجریه‌ای از تحت مداوا قرار گرفتن جدی او در زندان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، احتمالا او مسموم هم شده است.

دادگاه اختلاف شیخ دوبی با همسر فراری‌اش در لندن
حاکم دوبی در نخستین واکنش رسمی به فرار همسرش، از او در دادگاه عالی انگلیس شکایت کرد. شیخ محمد بن راشد آل‌مکتوم چهارشنبه پیش توئیتی جنجالی حاکی از ابراز نفرت از یک شخص بدون نام منتشر کرده بود که مشخص بود خطابه‌ای آشکار علیه «هیا بنت الحسین» همسر فراری‌اش و خواهر ناتنی شاه اردن است. به گزارش سی‌ان‌ان، پس از آنکه هیا پرونده طلاق از شوهر سرشناس اماراتی‌اش را در دادگاهی در انگلیس به جریان انداخت، بن راشد هم مقابله به مثل کرده و پرونده‌ای علیه او گشوده است. قرار است نخستین جلسه دادگاه کمتر از یک ماه دیگر در 30 و 31 جولای جاری در لندن برگزار ‌شود. مطبوعات انگلیسی پیش‌بینی  کرده‌اند به احتمال زیاد شاهزاده هیا که مادرش انگلیسی است و از روابط نزدیکی نیز با شاهزاده ویلیام، ولیعهد خاندان سلطنتی بریتانیا و همسرش برخوردار است، بخت زیادی برای پیروزی در این دادگاه و گرفتن غرامت سنگین از شیخ دوبی دارد.

3 کشته در انفجار جنوب ترکیه
بر اثر انفجار یک خودروی بمبگذاری شده در جنوب ترکیه 3 نفر کشته شدند. به گزارش رویترز، بر اثر انفجار این خودرو در شهر ریحانلی نزدیک مرز سوریه، 3 سوری وابسته به شبه‌نظامیان تحت حمایت ارتش ترکیه کشته شدند و یک نفر زخمی شد. هنوز هیچ گروهی مسؤولیت این انفجار را برعهده نگرفته اما رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه آن را تروریستی خوانده است.

پوتین: ناتو عامل تخریب لیبی است
رئیس‌جمهور روسیه در یک نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر ایتالیا در رم، آمریکا و متحدان نظامی‌‌‌‌اش در ناتو را مقصر اصلی بحران تخریبگر در لیبی دانست. ولادیمیر پوتین در دیدار با جوزپه کونته فاش کرد که جنگ داخلی جدید در لیبی به دنبال انتقال دنباله‌دار تروریست‌ها و مسلحان از سوریه به آفریقای شمالی توسط آمریکا و ناتو در ماه‌‌های اخیر بالا گرفته است.

بازگشت حدود 2 هزار آواره سوری
صدها آواره سوری طی روزهای پنجشنبه و جمعه به کشورشان بازگشتند. به گزارش سانا، مرکز آشتی وابسته به وزارت دفاع روسیه از بازگشت 1763 آواره سوری از کشورهای خارجی طی 24 ساعت خبر داد که از این تعداد، 476 تن از آنان از طریق گذرگاه جدیده یابوس و تلکلخ در مرز لبنان و 1287 تن دیگر از طریق گذرگاه نصیب در مرز اردن به سوریه بازگشته‌اند.
 


Page Generated in 0/0075 sec